دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مرغ ارزان می‌شود

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از عرضه گسترده مرغ منجمد در روزهای پایانی سال و کاهش قیمت آن در یک هفته آینده خبر داد.
کد خبر : 5243

محمود نوابی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی آنا مبنی بر چرایی افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر بر خلاف تعهدات داده شده توسط تولیدکنندگان، گفت: گرانی این کالا تا سقف 7 هزار تومان در هر کیلو مورد تایید ماست، ولی متاسفانه افزایش قیمت مرغ بیش از سقف تعیین شده بود و این مساله به شدت مورد پیگیری قرار گرفت.


وی افزود: بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام و وزارت جهادکشاورزی با عرضه گستره مرغ منجمد تولید داخل، قصد کنترل سطح عمومی قیمت‌ها و کاهش قیمت این کالا را تا رقم 7 هزار تومان در هر کیلوگرم دارند.


او با اشاره به این که قیمت مرغ ظرف سه تا چهار ماه گذشته پایین تر از 7 هزار تومان بود،‌ از افزایش قیمت این کالا تا سطح 7 هزار تومان دفاع کرد و گفت: بر اساس توافقی که با تولیدکنندگان شد، قرار است برای منطقی کردن قیمت مرغ تا سقف 7 هزار تومان دوباره توافق شود.








قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به خود واردکنندگان محول شده‌است

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به خود واردکنندگان محول شده‌است، گفت: واردکنندگان می‌توانند بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی سازمان حمایت، اقدام به قیمت گذاری خودروهای وارداتی کنند.


نوابی با بیان اینکه در چند روز گذشته فاکتورهای قیمت گذاری این نوع خودرو‌ها از سوی سازمان حمایت منتشر شده‌است، اظهار کرد: وارد کنندگان باید بر اساس این معیار‌ها قیمت‌گذاری را انجام دهند و خارج از این چارچوب هر گونه ارائه قیمت برای خودروهای وارداتی تخلف محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۵ نمایندگی رسمی و ۱۰ شرکت به صورت واسطه در زمینه واردات خودرو فعالیت می‌کنند.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در گذشته حدود ۶۵ درصد خودروهای وارداتی توسط افرادی صورت می‌گرفت که نمایندگی و خدمات پس از فروش نداشتند، تصریح کرد: متاسفانه در گذشته افراد وارد کننده خودرو با کارتهای بازرگانی دیگران این کار را انجام می‌دادند و بر اساس اطلاعات به دست آمده تنها ۳۵ درصد واردات خودرو از طریق نمایندگی‌های رسمی انجام می‌شد.


رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین از فعالیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی بدون پروانه در کشور خبرداد و گفت: این یکی از معضلات بزرگی است که باید ساماندهی شود.


وی افزود: هم اکنون حجم واحدهای صنفی تولیدی دارای پروانه ۴۲۰ هزار واحد، تعداد صنوف توزیعی ۹۲۰ هزار واحد و تعداد صنوف خدماتی ۶۲۰ هزار واحد است.


رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان گفت: ۱۰ درصد این افزایش به خاطر بالا رفتن نرخ آرد و ۲۰ درصد به دلیل هزینه‌های جانبی نانوایان بود.


وی ادامه داد: البته پس از این افزایش قیمت، برخی از نانوایان اطلاع دادند که تا زمانی که از ذخایر آرد با نرخ‌های قبلی استفاده می‌کنند نان تولید شده توسط واحدهای خود را با قیمت‌های گذشته عرضه می‌کنند.









دیوان عدالت اداری به برخی واحد‌های صنفی اجازه و جرات داد قیمت‌های کالاهای تولیدی خود را در سامانه 124 ثبت و به روز نکنند.



نوابی با تاکید بر اینکه برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید هیچ کمبودی وجود ندارد، تصریح کرد: در حوزه شکر، قند و کالاهای اساسی مسئولیت تامین به وزارت جهادکشاورزی محول شده، ولی نظارت و رصد بازار بر عهده سازمان ماست.


وی با بیان اینکه برای تامین بازار میوه شب عید هم هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: بازار میوه شب عید کاملا آرام است و همه کالا‌ها در این بخش تامین شده‌است.


رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این انتقاد که مردم از عملکرد سامانه ۱۲۴ رضایت ندارند، گفت: این انتقاد درباره به روز نبودن قیمت‌های این سامانه کاملا وارد است و ما در این زمینه نیاز به بازنگری داریم.


وی افزود: علت به روز نبودن قیمت‌های این سامانه صدور ابلاغیه‌ای در دوره وزارت آقای غضنفری بوده که به موجب آن دیوان عدالت اداری به برخی واحد‌ها اجازه و جرات داد قیمت‌های کالاهای تولیدی خود را در این سامانه ثبت و به روز نکنند.


او با بیان اینکه در رسیدگی به شکایات سرعت عمل پایین است، تصریح کرد: علت این امر فرآیند زمان‌بر بررسی پیگیری شکایات است و ما قصد داریم با به کار بستن سیستم‌های جدید به روند پاسخگویی به شکایات مردمی سرعت بیشتری ببخشیم.


رئیس سازمان حمایت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه کالاهایی در فهرست افزایش قیمت سال آینده هستند، گفت: در این زمینه هیچ درخواستی مبنی بر افزایش قیمت به سازمان حمایت ارائه نشده که البته در صورت اعلام درخواست، این پیشنهاد از سوی کمیته‌های کار‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته