دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1399 - 17:16

عبدالله عبدالله با رئیس مجلس دیدار کرد

رئیس شورای عالی صلح افغانستان که به تهران سفرکرده است عصر امروز با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر : 524066
1.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، بعدازظهر امروز  عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.


قالیباف در این دیدار ، گفت: امروز شرایط کشورهای اسلامی منطقه جنوب غرب آسیا و شبه‌قاره حساس‌ترین زمان خود را می‌گذراند، زمانی که تاریخ را نگاه می‌کنیم همواره این مناطق با دخالت خارجی‌ها روبه‌رو بوده که باعث تداوم ناامنی‌ها شده است.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افغانستان از حمله شوروی سابق تا امروز با حضور آمریکا دچار ناامنی و بی‌ثباتی شده است، ادامه داد: تا زمانی که کشورهای منطقه و مردم این کشورها و اقوام مختلف آن به وحدت، هماهنگی و همدلی نرسند، نیروهای خارجی و در رأس آن آمریکا صرفاً اهداف شوم خود را دنبال می‌کنند.


وی با تأکید بر اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران تلاش کردیم تا وحدت بین کشورهای اسلامی بدون دخالت در امور آن‌ها شکل بگیرد، خاطر نشان ساخت: بسیاری از مسائل دو کشور ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده و ارتباط عمیق تاریخی و فرهنگی وجود دارد.


قالیباف، افزود: پای کمک به مردم، استقلال و امنیت کشور افغانستان ایستاده‌ایم، امیدواریم با دولت جدید این مسیر به خوبی طی شود تا صلح پایدار در افغانستان و بین تمامی گروه‌های آن شکل بگیرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریم قانون اساسی افغانستان که ثمره مجاهدت چند دهه ملت این کشور است حفظ شود، ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران این نگاه وجود دارد که دولت، قانون اساسی و لویه جرگه افغانستان بر سر اصول ایستادگی کند تا امنیت باثباتی را در این کشور شاهد باشیم.


وی با تأکید بر اینکه هفته گذشته سفری به استان سیستان و بلوچستان داشتم، عنوان کرد: باید به موضوع بازارچه‌های مرزی و مبادلات مرزی بین دو کشور سرعت ببخشیم و تعداد بازارچه‌های فعال مشترک مرزی را افزایش دهیم زیرا این موضوع به نفع مردم هر دو کشور است.


رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه یکی دیگر از موضوعات مربوط به دریاچه هامون و حقابه هیرمند است، عنوان کرد: موارد مطرح شده می‌تواند در برقراری امنیت مرزها مؤثر باشد.


وی در پایان با اشاره به اینکه مرزنشینان افغانستان و ایران به تجارت در بازارچه‌های مرزی اهتمام دارند، ادامه داد: آمریکایی‌ها اهداف خود را پیش‌ می‌برند و به فکر پیشرفت و امنیت کشورهای اسلامی نیستند؛ حفظ قانون اساسی و دولت افغانستان و لویه جرگه اهمیت زیادی دارد و جمهوری اسلامی از این موضوع حمایت می‌کند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته