دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حقیقت صلح امام حسن (ع) در سخنان امام خمینی(ره) + فیلم

صلح امام حسن علیه السلام یکی از قضایایی است که بار‌ها در سخنان امام خمینی(ره) مطرح شده و ایشان به رسوا شدن معاویه در این داستان بسیار اشاره کرده اند.
کد خبر : 523942
01.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، این روزها ماجرای صلح امام حسن(ع) به تعابیر مختلف توسط برخی اشخاص استفاده می‌شود.


از مهمترین مشكلات عصر امام حسن (ع) و موانع رسیدن به اهداف آن حضرت، فقدان جبهه نیرومند و متشكل بود. جنگ‌های پی در پی جمل، صفین و نهروان میان مسلمانان، آنها را خسته كرده بود و شاید بسیاری از آنها پس از شهادت امام علی (ع)٬ دیگر میلی به جنگ نداشتند. چنددستگی ها میان مسلمانان و روسای قبایل تا آنجا پیش رفت كه عده ای نامه به معاویه نوشتند و حمایت خود را از خلافت او اعلام كردند.
 
با این حال امام حسن (ع) سپاهی شانزده هزار نفری را ترتیب می بیند تا برای جنگ با نفاق و معاویه آماده شوند. اما دیری نمی گذرد كه جمعیت دوازده هزار نفری این سپاه به نیروهای دشمن می پیوندند. آن هم به طمع پول و مقام و دنیاطلبی.
 
امام حسن (ع) این شرایط را كه می بیند در نقلی می فرمایند: «من به احدی از مردم عراق دیگر نمی توانم اطمینان داشته باشم. این مردم به گونه ای هستند كه اگر وارد جنگ نیز بشویم، مرا دستگیر خواهند كرد و تحویل معاویه خواهند داد.»
 
امام خمینی(ره) می‌فرمایند: قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. این صلحی هم که حالا به ما می‌خواهند بگویند، این‌ است.


انتهای پیام/


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته