دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران: در شرایط اقتصادی کنونی کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت: متاسفانه اوضاع اقتصاد کشور چندان مطلوب نیست و در این شرایط کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
کد خبر : 52386

مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا سیستم اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران در ایران را ضعیف دانست و گفت: سرمایه‌گذاران اطلاعات درستی از آنچه نیاز آنهاست، ندارند.


وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران از حجم صادرات و واردات و همچنین تعداد طرح‌های در دست اقدام در زمینه فعالیت خود اطلاعات مناسبی ندارند.


او با بیان اینکه نتیجه سرمایه‌گذاری با چشم بسته نامعلوم است، افزود: این نوع سرمایه‌گذاری رابطه مستقیم با بخت و اقبال سرمایه‌گذار دارد و ممکن است، پاسخ مثبت یا منفی داشته باشد.


رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه اقتصاد ما معمولاً با موج و نوسان همراه است، عنوان کرد: متاسفانه یک‌باره فعالیتی مد می‌شود و تعداد زیادی در آن بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما پس از مدتی آن کار با افت مواجه می‌شود، زیرا آمار و اطلاعات صحیحی از میزان سرمایه‌گذاری در هر زمینه شغلی وجود ندارد.


وی اظهار کرد: اکنون چاره‌ای نیست جز اینکه تا مدتی بپذیریم مواد اولیه و خام را صادر کرده و خود محصول را وارد کنیم تا زمانی که سرمایه‌گذاری مناسبی در آن حلقه صورت بگیرد و خام فروشی متوقف شود.


پورقاضی افزود: از طرف دیگر گاهی وقت‌ها این حلقه یک صنعت بزرگ دولتی مانند پتروشیمی، پولاد و ذوب آهن است که به باقی حلقه‌ها زور می‌گوید و در واقع آنها را ناکام می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که آنها به سمت آزادسازی اقتصادی حرکت کنند.


این فعال اقتصادی در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از خام فروشی وجود دارد، عنوان کرد: ما باید به سمت آزادسازی و شفافیت اقتصادی حرکت کنیم و همچنین اگر رانت‌ها و امتیازات ویژه را حذف کنیم و اجازه دهیم اقتصاد خودش را تنظیم کند، بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شود.


وی با اشاره به اینکه آزادسازی اقتصادی می‌تواند در کوتاه‌مدت ثمر بخش باشد، گفت: به نظر می‌رسد اراده این کار وجود ندارد و دولت هنوز متقاعد نشده و فکر می‌کند که باید در برخی مواقع حضور داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب