دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

تصریحات رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکره با آمریکا؛ از جاده‌صاف‌کنی نفوذ تا منع گفتگو با تروریست‌های جنتلمن

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریحات فراوانی درباره مذاکره با آمریکا داشته‌اند که از جمله آنها تمهید نفوذ دشمن از این طریق و تأکید بر ضررهای فراوان آن است.
کد خبر : 523690
57504436.jpg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی هفته گذشته و در حالی که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا  قرار داریم، گفت: «پیروزی‌ هایی که برای پیامبر در سایه صلح بدست آمد بیش از آن چیزی است که پیامبر در میدان جهاد کسب کرد».


حسن روحانی برای بیان خود دلایلی هم از صلح امام حسن(ع) می‌آورد و می‌گوید: «امام مجتبی(ع) به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم».


این اظهار نظر از نظر رسانه‌های غربی از جمله دویچه وله می‌تواند زمینه‌سازی برای مذاکره با آمریکا تلقی شود. برخی معتقدند که دولت احتمال می‌دهد بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شود و با بازگشت احتمالی او به برجام میز مذاکره با آمریکا دوباره چیده شود.


روحانی تاکنون نشانه‌های ضعیفی از مقاومت در برابر دشمن از خود نشان داده و حتی ظریف، وزیر امور خارجه دولت بعد از ترور و شهادت سردار شهید سلیمانی گفته بود هنوز میز مذاکره توسط ایران ترک نشده است.


از سوی دیگر، رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها درباره مذاکره با طرف‌های غربی و آمریکا بیاناتی داشته‌اند که مرور برخی از آنها عبرت‌آموز است.


خوشبین نیستم


نخستین موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره با آمریکا بعد از انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور به تیر سال 92 بازمی‌گردد. ایشان فرمودند: «در مسائل خاص، مذاكره را منع نمی‌كنم مثل مسئله‌ خاصی كه در قضیه‌ عراق داشتیم، و بعضی از قضایای دیگر لیكن من خوشبین نیستم؛ چون تجربه‌ من این را نشان می‌دهد. آمریكائی‌ها، هم غیرقابل اعتمادند، هم غیر منطقی‌اند، هم در برخوردشان صادق نیستند».


«نرمش قهرمانانه» اما...


دومین اظهار نظرنظر رهبر معظم انقلاب در این خصوص که بازتاب‌های زیادی در سطح کشور و جهان داشت به شهریور سال 92 مربوط است. رهبر انقلاب فرمودند: «ما مخالف با حركت‌های صحیح و منطقی دیپلماسی هم نیستیم؛ چه در عالم دیپلماسی، چه در عالم سیاست‌های داخلی. بنده معتقد به همان چیزی هستم كه سالها پیش اسم‌گذاری شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در یك جاهایی بسیار لازم است، بسیار خوب است؛ عیبی ندارد، اما این كشتی‌گیری كه دارد با حریف خودش كشتی می‌گیرد و یك جاهایی به دلیل فنی نرمشی نشان می‌دهد، فراموش نكند كه طرفش كیست؛ فراموش نكند كه مشغول چه كاری است؛ این شرط اصلی است؛ بفهمند كه دارند چه‌كار می‌كنند، بدانند كه با چه كسی مواجهند».



  • «البته بنده همچنان كه گفتم خوشبین نیستم؛ من فكر نمی‌كنم [از]این مذاكرات آن نتیجه‌ای را كه ملت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید، لكن تجربه‌ای است و پشتوانه‌ تجربی ملت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد كرد؛ ایرادی ندارد اما لازم است ملت بیدار باشد»(آبان 92).

  • «با اینکه این دوستان [تیم مذاکره کننده] و این برادران، برادران خوبی هستند، برادران امینی هستند و می‌دانیم که دارند برای صلاح کشور تلاش می‌کنند، درعین‌حال من نگرانم؛ چون طرف مقابل، طرف حیله‌گری است»(اسفند 93).

  • «ما نه در مسائل منطقه‌ای، نه در مسائل داخلی و نه در مسئله‌ تسلیحات، با آمریکا مطلقاً صحبت و مذاکره‌ای نداریم؛ مذاکره، صرفاً در قضیه‌ هسته‌ای است»(فروردین 94).


دشمن خرش از پل گذشت به ریش شما می‌خندد



  • مطالبه‌ بعدی ما از مسئولین این بوده است که گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید. خوشبختانه اخیراً یکی از مسئولین محترم صریحاً گفت که ما به طرف مقابل هیچ اعتمادی نداریم و این خیلی چیز خوبی است. گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ی نقد که می‌دهد ــ وعده‌ی نقد، نه عمل نقد ــ اعتماد نکنید، [چون] وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد! اینقدر اینها وقیحند»(فروردین 94).


تاریخ را این‌جور می‌فهمید؟



  • «یک عده‌ای در قضیه‌ مذاکره و مسئله‌ مذاکره سهل‌انگاری می‌کنند، سهل‌اندیشی می‌کنند، مطلب را درست نمی‌فهمند. امیرالمؤمنین که با زبیر یا امام حسین که با ابن‌سعد حرف میزند، او را نصیحت می‌کند؛ بحث مذاکره‌ به معنای امروزی نیست؛ مذاکره‌ امروزی یعنی معامله، یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر. امیرالمؤمنین با زبیر معامله می‌کرد که یک چیزی بده، یک چیزی بگیر؟ امام حسین با ابن‌سعد معامله می‌کرد که یک چیزی بده یا یک چیزی بگیر؟ [هدف‌] این بود؟ تاریخ را این‌جور می‌فهمید؟ زندگی ائمه را این‌جور تحلیل می‌کنید؟ امام حسین رفت نهیب زد، نصیحت کرد، گفت از خدا بترس؛ امیرالمؤمنین زبیر را نصیحت کرد، خاطره‌ زمان پیغمبر را یادش آورد، و گفت از خدا بترس؛ اتفاقاً اثر هم کرد، زبیر خودش را از جنگ کنار کشید. امروز مذاکره به این معنا نیست.» (مهر 96)


من اعتمادی با آمریکا و اروپا ندارم



  • «دائماً، هم خصوصی به مسئولین می‌گفتم، هم در جلسات عمومی -در سخنرانی‌ها- مکرر گفتم که من اعتمادی به اینها ندارم. به اینها اعتماد نکنید؛ به اینها اطمینان [نکنید]؛ به حرفشان، به قولشان، به امضایشان، به لبخندشان اعتماد نکنید، اینها مورد اعتماد نیستند».(اسفند 97)

  • «من به برجام به آن صورتی که عمل و محقق شد، خیلی اعتقادی نداشتم و بارها نیز به خود مسئولان این کار از جمله به آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه این مطلب را گفتیم و موارد زیادی را به آنها تذکر دادیم. وزیر خارجه محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما در مواردی خط قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم.»(خرداد 98)

  • «اینکه باز بعضی زمزمه می‌کنند که در حاشیه فلان اجلاس ممکن است با آمریکا مذاکره انجام بگیرد، این بطور قطع منتفی است!». (شهریور 97)

  •  «جمهوری اسلامی راه ورودِ و نفوذ دوباره آمریکا به ارکان کشور را بسته؛ این منع از مذاکره یکی از ابزارهای بستن راه ورود آمریکا است؛ این البته برای ‌آمریکایی‌ها خیلی سخت است».(آذر 98)

  • «رئیس جمهور فرانسه یک ملاقات با ترامپ را حلال همه مشکلات ایران دانسته بود که باید بگوییم این شخص یا خیلی ساده است و یا همدست آمریکایی‌ها است.» (آبان 98)


مذاکره با آمریکا یعنی نفوذ



  •  «سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد و همه مسئولان جمهوری اسلامی یک‌صدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد.»(شهریور 98)

  • «اینها (آمریکا و کشورهای اروپایی) مذاکره هم که می‌کنند، مذاکره‌شان آمیخته‌ با دغل و فریب‌کاری است؛ این کسانی که پشت میز مذاکره ظاهر می‌شوند، آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند، اینها همان‌ها هستند؛ تفاوتی نمی‌کنند؛ لباس عوض می‌کنند؛ این دست چدنی‌ است که پوشش مخملی و دستکش مخملی را بیرون می‌آورد و خودش را نشان می‌دهد.»(دی 98)


این بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که مذاکره مجدد با آمریکا چیزی جز خسارات محض برای کشور و اقتصاد ایران در پی نخواهد داشت.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته