دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در تهران گران می‌شود؟

وضعیت کرونایی کاهش درآمدهای حوزه مدیریت شهری پایتخت را به‌دنبال داشته است که همین موضوع شهرداری تهران را بر آن داشته تا بار دیگر از گران کردن بهای خدمات عمومی در بخش حمل و نقل سخن به‌میان بیاورد.
کد خبر : 523579
حمل+و+نقل+عمومی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شیوع کرونا و کاهش درآمدها در حوزه مدیریت شهری تهران باعث شده تا شهرداری پایتخت بار دیگر به فکر افزایش نرخ خدمات خود به‌ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی بیفتد.


شهرداری تهران که در دوره پنجم مدیریت شهری همواره از تعامل خوب خود با دولت سخن به‌میان آورده اما همیشه از این موضوع گله‌مند بوده که دولت سهم خود را از حمل و نقل عمومی در پایتخت پرداخت نمی‌کند؛ همین موضوع سبب شده تا شهرداری تهران اخیراً لایحه‌ای را برای افزایش 25 درصدی نرخ کرایه بلیت اتوبوس و مترو به شورای شهر بیاورد.


مردم نیمی از سهم خود را در استفاده از حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کنند


سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل عمومی در ارتباط با این موضوع می‌گوید که قیمت بلیت در ناوگان حمل و نقل عمومی 10 هزار تومان است که یک سوم سهم مردم می‌شود 3 هزار تومان، دولت هم باید سهم 3 هزار تومان خود را پرداخت کند و شهرداری تهران هم باید سهمش را در بودجه خود ببیند. شهرداری تهران سهم خود را پرداخت می‌کند مردم به جای 3 هزار تومان، 1500 تومان پرداخت می‌کنند که این نیمی از سهمشان است و دولت هم سهم خود را در بحث حمل و نقل نمی‌پردازد.


تنها منبع درآمد در دسترس شهرداری جیب مردم است


با وجودی‌که اعضای شورای شهر متفق‌القول نسبت به اوضاع نابسامان سیستم حمل و نقل عمومی اذعان دارند ولی نگاه اعضای پارلمان شهری پایتخت نسبت به این پیشنهاد شهرداری یک‌دست نیست.


حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با لایحه پیشنهادی شهرداری در ارتباط با افزایش 25 درصدی نرخ بلیت حمل و نقل عمومی در پایتخت عنوان می‌کند که ما نمی‌توانیم با افزایش هزینه‌های مردم، هزینه‌های شهرداری را جبران کنیم. عملاً با این افزایش کاری خواهید کرد کسانی که از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند اما خودروی شخصی دارند به استفاده از خودروی شخصی ترغیب شوند.


سید محمود میرلوحی اما در اظهارنظری شفاف از ناتوانی مدیریت شهری در دریافت سهم شهر تهران از دولت می‌گوید که فعلاً تنها منبعی که در دسترس شهرداری تهران است کمک و لطف مردم است. بقیه فعلاً وعده سر خرمن است. از مردم خواهش می‌کنیم شرمندگی خادمین خود در شورای شهر را بپذیرند.


افزایش نرخ حمل و نقل عمومی دردی را از ما دوا نمی‌کند


با وجود دیدگاه‌های مختلف نسبت به موضوع افزایش بهای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی اما اعضای شورای شهر تهران مخالفت خود را با افزایش نرخ بهای بلیت حمل و نقل عمومی اعلام کردند.


محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با مخالفت با لایحه پیشنهادی شهرداری عنوان کرد که درآمد حاصله از این لایحه مشکلی از ما رفع نمی‌کرد چون ما ۲۰۰ میلیارد تومان کسری در حوزه حمل و نقل عمومی داریم و این لایحه در بهترین حالت حداکثر ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان آورده داشت و از  آن جایی که بازتاب بدی هم در جامعه داشت قرار شد که ضمن رد این لایحه مجدانه در صحن علنی از دولت بخواهیم که یارانه خود در بحث حمل و نقل عمومی پایتخت را پرداخت کند.


به‌نظر می‌رسد در شرایط بحرانی کرونایی و وضعیت وخیم اقتصادی تحت تأثیر تحریم‌ها، مدیریت شهری در تأمین هرچه بیشتر کسری بودجه‌اش از جیب مردم ناامید شده و باعث شده تا این‌بار مجدّانه دست به دامن دولت شود تا بتواند در ماه‌های پایانی دوره پنجم با دریافت کمک‌های دولتی پایتخت را اداره کند.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته