دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1394 - 12:39

ترکیه دو روزنامه‌نگار مخالف اردوغان را به اتهام همکاری با تروریسم زندانی کرد

دو روزنامه‌نگار معروف ترکیه به اتهام همکاری با تروریست‌ها بازداشت و روانه زندان شدند.
کد خبر : 52330

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از شبکه «یورونیوز»، «جان دوندار» و «اردم گل» دو روزنامه‌نگار بزرگ‌ترین روزنامه مخالف دولت با نام «جمهوریت»، پس از انتشار تصاویری از فرستادن سلاح با کامیون‌های سازمان اطلاعات ترکیه به سوریه به دستور دادگاه بازداشت شدند.


روزنامه جمهوریت در بهار گذشته تصاویری را از کامیون‌های سازمان اطلاعات ترکیه منتشر کرد که نشان می‌داد زیر بسته‌های دارو و مواد غذایی انواع مهمات جاسازی شده است.


در پی این افشاگری «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر وقت ترکیه که اینک بر جایگاه ریاست‌جمهوری تکیه زده است، با انکار وجود سلاح در کمک‌های ارسال شده به سوریه، علیه دوندار اعلام جرم کرده بود.


دوندار رئیس هیات تحریریه روزنامه جمهوریت بود.


به گزارش رسانه‌های رسمی ترکیه این دو روزنامه‌نگار با چند اتهام مانند عضو بودن در سازمان‌های شبه‌نظامی تروریستی و انتشار اسناد محرمانه روبه‌رو شده‌اند.


به گزارش یورونیوز، همزمان با بازداشت این دو روزنامه‌نگار، شماری از روزنامه‌نگاران ترکیه و هواداران آزادی بیان با برپایی تجمعی حمایت خود را از آنان نشان دادند. همسر دوندار که در این جمع حضور داشت، گفت: ما مقاومت می‌کنیم و پیروز می‌شویم. این کودتایی علیه مطبوعات است. آنها به کودتا ادامه می‌دهند اما ما قوی هستیم و می‌خواهیم که همه قوی باقی بمانند.


«علی اوزسوی» رئیس هیات تحریریه روزنامه چپ «سول»، نیز تاکید کرد: اگر رسانه‌ها سکوت کنند کسی از درستی یا نادرستی آنچه روی می‌دهد، آگاه نخواهد شد. این، مرحله دیگری به سوی دیکتاتوری فاشیستی است که آنها می‌خواهند در ترکیه ایجاد کنند. ما از جان دوندار حمایت می‌کنیم.


در همین حال اردوغان دو روز پیش برخلاف سخنان پیشین خود به صراحت گفت:» «اگر در کامیون حامل کمک‌های انسانی ترکیه به مردم سوریه سلاح باشد چه مشکلی پیش می‌آید؟»


به نوشته یورونیوز، بازداشت این دو روزنامه‌نگار نگرانی‌ها از به خطر افتادن آزادی رسانه‌ها در ترکیه را افزایش داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته