دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1399 - 09:08

علت زود در آوردن دندان نوزاد چیست؟/ علائم

رویش دندان در کودکان متفاوت است و در بعضی از کودکان زود هنگام و در بعضی نیز دیر هنگام است. در این مطلب درباره علت زود دندان دزآوردن نوزاد و همچنین علائم آن بحث می کنیم.
کد خبر : 523127
Untitled-1.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دندان در آوردن در کودکان یک فرایند فیزیولوژیکی است که باعث تغییراتی در دهان کودکان می شود. رویش دندان در کودکان متفاوت است و در بعضی از کودکان زود هنگام و در بعضی نیز دیر هنگام است. فرآیند دندان در آوردن گاهی به آسانی و گاهی به سختی است و باید والدین نگران برخی علایم باشند.


در این مطلب به موضوع دندان درآوردن در کودکان پرداخته ایم تا کمی از نگرانی های والدین بکاهیم:


روند دندان درآوردن در کودکان چگونه است؟


روند دندان درآوردن در کودکان، پاره شدن لثه از طریق دندان نیست و هنگام جوانه زدن دندان از لثه، گوشت لثه بریده نمی شود بلکه یک سری مواد شیمیایی در بدن کودک آزاد شده که سبب از بین رفتن برخی سلول ها در لثه می شود بنابراین لثه به دندان اجازه ی عبور از میان خود می دهد.


علامت دندان درآوردن کودک


علایم دندان در آوردن ممکن است چند روز یا چند ماه طول بکشد و در برخی از کودکان بدون علایم نیز هست و به طور کلی می توانند به صورت زیر باشند:


1ـ آب ریزش از دهان


2ـ تورم و برجسته شدن لثه ها


3ـ  بی قراری و گریه ی کودک


4ـ پیدا شدن یک دندان در زیر لثه


5ـ خوب نخوابیدن کودک


6ـ کودک صورت خود را می مالد


7ـ تمایل کودک به گاز گرفتن و جوییدن اشیای سفت


8ـ تمایل نداشتن به غذا خوردن


9ـ گرفتن گوش خود


دیدن چند مورد از این علایم ممکن است نشان دهنده ی دندان درآوردن کودک باشد ولی امکان دارد علت چیز دیگری نیز باشد. اگر کودک دچار تب، اسهال و آبریزش بینی است، آن را به حساب تنها دندان درآوردن نگذارید بخصوصو زمانی که این علایم بیشتر از 24 ساعت طول بکشد.


بیشتر متخصصان بر این باور اند که تب و اسهال از علایم دندان در آوردن نیست بلکه یکی از دلایل احتمالی آن این است که نوزادانی که در معرض دندان درآوردن هستند و برای تسکین خود، اشیا مختلف را وارد دهان خود کرده و در نتیجه میکرب ها و ویروس هایی را از این طریق وارد بدن کودک خود می کنند.


دندان درآوردن کودک معمولا دردناک است اما کودک را بیمار نمی کند. اگر کودک دچار علایمی مانند بی حالی، کم اشتهایی، اسهال، استفراغ، راش پوستی، سرفه، تب بالا یا گرفتگی بینی باشد با پزشک خود تماس بگیرید چون این علایم طبیعی دندان در آوردن نیست.


چه موقع باید نگران دندان درآوردن کودک باشیم؟


اولین دندان کودک بین 4 الی 7 ماهگی در می آید و دیرتر دندان درآوردن نیز امری کاملا طبیعی است.


 اگر دندان کودک شما دیر در بیاید اما رشد پوست، استخوان و موی طبیعی داشته باشد، جای نگرانی نیست ولی اگر دندان های کودک تا 18 ماهگی در نیامد حتما به متخصص کودکان مراجعه کنید.


علت زود در آوردن دندان نوزاد چیست؟/ علائم


دندان درآوردن نوزاد به چه عواملی بستگی دارد؟


1ـ تغذیه ی مادر در دوران بارداری


از دوران بارداری، دندان های نوزاد تشکیل می شود به طوری که در هنگام تولد نوزاد 20 دندان شیری در زیر لثه به صورت آهکی وجود دارد پس بنابراین تغذیه ی مادر طی دوران بارداری بر روند دندان درآوردن کودک تاثیر بسزایی دارد.


2-تغذیه ی کودک


شیر مادر سرشار از کلسیم است بنابراین کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، کلسیم بیشتری جذب کرده که برای رشد دندان موثر است و همچنین مکش سینه مادر توسط نوزاد برای خوردن شیر نیازمند سعی بیشتری است که سبب تحریک و رشد ماهیچه های صورت و چانه می شود.


دندان های نوزادی که با شیر مادر تغذیه کرده اند عموما بهتر است و کمتر نیاز به ارتودنسی دارد.


دندان در آوردن زود هنگام نوزاد


زمان دقیق و مشخصی برای بیرون آمدن اولین دندان تعیین نشده است چرا که رویش دندان در کودکان متفاوت است و ممکن است ارثی باشد و به طرز و نوع رشدی که به ارث برده است، بستگی داشته باشد و زود درآمدن دندان رضایت بخش نیست چون احتمال سریع خراب شدن دندان وجود دارد.


زود درآمدن دندان چه عوارضی دارد؟


زود درآمدن دندان در کودک ممکن است به دلیل بیماری ژنتیکی و مادرزادی باشد که این نوزاد دچار سندروم ژنتیکی است و بروز زود هنگام دندان مشکلات جدی را برای او ایجاد می کند.


در این نوع کودکان درآوردن دندان زیاد مهم نیست اما مشکلات دیگر از جمله بیماری های قلبی، کلیه و مشکلات دیگر اعضای بدن او مهمتر است پس لازم است هر چه سریعتر این به فوق تخصص نوزادان مراجعه کنید تا آزمایشات لازم را روی نوزاد انجام دهد.


اگر معاینات پزشک بر این اساس باشد که دندان درآوردن نوزاد امری طبیعی است، کار خاصی نمی توان انجام داد ولی برخی پزشکان بر این باورند که دندان را باید کشید.


علت زود در آوردن دندان نوزاد چیست؟/ علائم


برای کاهش درد دندان درآوردن کودک چه باید کرد؟


لثه های کوچک و نرم در کودک، تحمل درد زیاد را ندارد به همین علت کودک با بی قراری و مریضی این دوران را سپری می کند پس برای اینکه تا حدی از این دردهای نوزادتان بکاهید، توصیه های زیر را انجام دهید:


1ـ پارچه ی حوله ای نم دار


یکی از روش های مفید برای تسکین درد ناشی از دندان درآوردن، گذاشتن پارچه حوله ای خیس و سرد روی لثه ی کودک است، حتی می توانید یک تکه یخ را میان پارچه گذاشته و محکم ببندید تا در گلوی کودک نپرد و سپس پارچه را در دهان کودک بگذارید تا بجود.


برای این منظور می توانید پارچه را در چای بابونه نیز خیس کنید و در یخچال قرار داده تا سرد شود و یا حلقه های پلاستیکی که مخصوص دندان درآوردن کودک است را در یخچال بگذارید تا سرد شود سپس به کودک بدهید تا آن را بجود.


2ـ دندونی


برای کودکانی که درد لثه دارند، می توانید دندونی لرزان بخرید. این دندونی ها انواع مختلفی دارند که با گاز گرفتن کودک، شروع به لرزش می کنند و همین مساله برای کودک خوشایند و دوست داشتنی است و برای اینکه در تسکین درد هم موثر باشد، آن را در یخچال قرار دهید.


3ـ غذاهای منجمد


سرما و یخ در کاهش درد لثه در کودکان موثر است پس می توانید غذاهایی که کودک در آن سن مجاز به خوردن آن هاست را منجمد کنید. موز یخ زده یا شیر منجمد نیز روش های خوبی در کاهش درد لثه در کودکان هستند.


4ـ پستانک یخ زده


برای کودکانی که هنوز از پستانک استفاده می کنند، می توانید پستانکشان را در فریزر منجمد کنید تا هنگام مک زدن آن، سرمای موجود در پستانک باعث بی حس شدن و کم شدن درد در لثه ها شود.


نتیجه گیری


رویش دندان در نوزادان یکسان نیست و ممکن است این روند در بعضی ها زودتر و در بعضی ها دیرتر باشد که این امر زمینه ی موروثی دارد. به علایم ناشی از دندان درآوردن کودک توجه کنید تا بتوانید در کاهش درد به او کمک کنید و هم اینکه در مواقع خاص به پزشک مراجعه کنید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: دندان کودک نوزاد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته