دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهرام عظیمی در گفتگو با آنا:

انیمیشن‌سازی در حال حاضر کلهم تعطیل است/ فقط یقه بقیه را نگیریم؛ عیب از تنبلی و بی‌تعصبی خودمان هم هست

یک انیمیشن‌ساز گفت: برای مراکز و آن‌هایی که باید از تولیدات هنری حمایت کنند، انیمیشن مثل کالای لوکسی می‌ماند که در اولویت آخرشان قرار دارد. البته باید قبول کنیم که همه صرفاً می‌خواهیم تقصیرها را به گردن هم بیندازند پس خودمان نیز در این وضعیت مقصریم.
کد خبر : 523053
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جامعه هنری و عرصه فیلم و سریال‌سازی مثل عمده بخش‌های کشور متأثر از شیوع کرونا روزهای چندان دلچسبی را سپری نمی‌کند. گرچه چنین محصولاتی باید در سبد مصرفی مردم هم قرار گیرند و خروجی‌اش می‌تواند در قالب آنتن تلویزیون، شبکه خانگی و یا حتی سینما و پلتفرم‌های اینترنتی باشد. با این حال ساخت و تولید این‌چنین آثاری درحال حاضر سختی‌های خودش را به همراه دارد.


بهرام عظیمی که چهره شناخته ‌شده‌ای در انیمیشن‌سازی کشور است در گفتگو با خبرنگار آنا درباره وضعیت تولیدات انیمیشن و مشکلات بر سر این چنین آثاری اعتقاد داشت: برعکس بسیاری از محصولات فرهنگی مثل فیلم و سریال‌ها که این روزها در شبکه نمایش خانگی ادامه حیات می‌دهند اما به نظرم انیمیشن کلا تعطیل است.


انیمیشن را کالای لوکس می‌دانند


وی افزود: نه اینکه بحث فقط بر سر مشکلات مالی و بودجه‌ای باشد نه! انگیزه‌ای هم برای این نوع آثار انگار وجود ندارد. برای آن‌هایی که باید از این جنس تولیدات حمایت کنند انیمیشن مثل کالای لوکسی می‌ماند که در اولویت آخرشان قرار دارد.


سازنده انیمیشن سینمایی «تهران 1500» تأکید داشت: به نظرم هیج‌جای دنیا بدتر از کشور ما، در مقوله حمایت از محصولات فرهنگی و هنری مثل همین حوزه انیمیشن وجود ندارد. سال‌های گذشته ما هر دو سه سال یک‌بار، لااقل شاهد ساخت یک انیمیشن سینمایی بودیم اما هم‌اکنون خبری از این محصولات نیست و کارها به کلی تعطیل است.



نه اینکه بحث فقط بر سر مشکلات مالی و بودجه‌ای باشد نه! انگیزه‌ای هم برای این نوع آثار انگار وجود ندارد. برای آن‌هایی که باید از این جنس تولیدات حمایت کنند انیمیشن مثل کالای لوکسی می‌ماند که در اولویت آخرشان قرار دارد.



عظیمی در عین حال اعتقاد داشت: ساخت انیمیشن برخلاف سریال و یا فیلم پروسه‌ای زمان‌بر است و همین بازه طولانی مشکل‌ساز می‌شود. وقتی مدیریت ما ثبات ندارد، خب هرکسی هم بر سر فرهنگ و هنر می‌نشیند، سعی دارد سراغ برنامه‌ها و آثاری برود که زودبازده باشد تا در دوره مدیریت خودش نتیجه بدهد.


کسی که برای فرهنگ هزینه می‌کند، عجول است


وی ادامه داد: برای همین هر مدیری به دنبال راه‌اندازی فلان مراسم یا جشنواره‌ها و این چنین اقداماتی است و نه پشتیبانی از فیلم یا انیمیشن باکیفیتی که ممکن است دو سال برای ساختش زمان لازم باشد. بنابراین دل به چنین کارهایی هم نخواهند داد. کسی که در حوزه فرهنگ هزینه می‌کند متأسفانه عجول و دنبال این است که سریعا به نتیجه برسد.


به گفته کارگردان انیمیشن «ماسوله»؛ سال‌های پیش با همین انیمیشن سراغ فرهنگ‌سازی می‌رفتند و کاربرد و تأثیرگذاری جدی خودش را داشت اما با این کم‌اهمیتی‌ها خاصیتش را از دست داده و مراکز مرتبط سراغی از آن نمی‌گیرند. در دوران کرونا هم انیمیشن‌سازی گویا در اولویت نیست.


این کاریکاتوریست همچنین بر افزایش هزینه‌های تولیدات اشاره کرد و گفت: انیمیشنی که یک سال پیش و قبل از کرونا اگر مثلا یک میلیارد تومان هزینه دربرداشت، همان را در این روزها باید با حداقل چهار برابر هزینه‌کرد به سرانجام رساند.



برخی مواقع دوستان انیمیشن‌ساز به قول معروف دل به کار نمی‌دهند و می‌خواهند عملکرد ضعیف خودشان را با بهانه‌جویی رفع کنند. پس کوتاهی‌ها در بی‌رمقی این حوزه به بی‌خیالی، تنبلی و بی‌تعصبی خود ما هم برمی‌گردد.



چوب عملکرد غلط خودمان را هم می‌خوریم


بهرام عظیمی درعین‌حال ایراد را صرفاً متوجه نهادهای مربوطه و حمایتی ندانست و اضافه کرد: من معتقدم برخی مراکز مثل مرکز گسترش و تعدادی از نهادهای دیگر، بنابر وظیفه‌شان درست نیز عمل می‌کنند ولی امثال من یا دیگر دوستان، چوب عملکرد غلط خودمان را هم می‌خوریم.


سازنده انیمیشن‌های محبوبی مثل «سیا ساکتی» و «آقای ایمنی» گفت: برخی مواقع دوستان انیمیشن‌ساز به قول معروف دل به کار نمی‌دهند و می‌خواهند عملکرد ضعیف خودشان را با بهانه‌جویی رفع کنند. پس کوتاهی‌ها در بی‌رمقی این حوزه به بی‌خیالی، تنبلی و بی‌تعصبی خود ما هم برمی‌گردد.


وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت  افزود: گاه انیمیشن‌سازان همزمان از جاهای مختلفی سفارش کار می‌گیرند اما نمی‌توانند درست، به موقع و باکیفیت آن‍ها را به سرانجام برسانند چون تمرکز بر کارها ندارند. اینگونه نیز پرمدعا دنبال بهانه می‌گیرند که تقصیر و ضعف کیفی آثارشان را به بقیه حواله دهند.


عظیمی تأکید کرد: پس اگر جایی به ما احترام نگذارد و به اصطلاح تحویل نگیرد به خاطر کم‌کاری‌ها نیز هست. وقتی محصول خوبی خروجی ندهیم، رغبتی برای آنان نمی‌ماند که دوباره به ما اعتماد کنند. بنابراین هردو طرف قضیه قصور می‌کنند. متأسفانه هیچ یک تقصیرات را نمی‌پذیریم و فقط می‌خواهیم مشکلات را گردن هم بیندازیم.


انتهای پیام/4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب