دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1399 - 22:47
نیازی:

جموری اسلامی ایران صلح و ثبات در منطقه را استراتژی خود می‌داند

معاون بین الملل موسسه بین المللی و حقوق بشری صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران و کارشناس مسائل بین الملل پیرامون مناقشه قره‌باغ با روزنامه راپاراک ارمنستان گفتگو کرد.
کد خبر : 522840
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،سامان نیازی، معاون بین الملل موسسه بین المللی و حقوق بشری صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران و کارشناس مسائل بین الملل پیرامون مناقشه قره‌باغ با روزنامه راپاراک ارمنستان گفتگو کرد.


اهم موارد مربوط به این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.


1- جمهوری اسلامی ایران متناسب با سیاست‌ها و اصول اساسی و مبنایی خود، راه حل را در پرهیز از تنش و راه‌های خشونت آمیز و جنگ و خونریزی می بیند و پایبندی به قوانین و مقررات بین المللی و احترام به حقوق هم جواری که منتج به حسن هم جواری باشد، از بایسته های هر راه حلی است.


2- جمهوری اسلامی ایران، صلح پایدار و امنیت را هدف راهبردی برای خود و همسایگان خود می داند و این نفع انسانی برای همه ملت‌ها و دولت های منطقه است و نفع اختصاصی و تفکیک شده متصور نیست.


3- جمهوری اسلامی ایران بحث قومیت گرایی و نژاد پرستی را خارج از اصول بنیادین خود می داند و عدالت و حق و هم افزایی، برای دستیابی به صلح و امنیت و برخورداری از منافع ناشی از احترام به قانون را دارای اصالت می داند.


4- منافع مشترک ایران، ارمنستان، روسیه و آذربایجان، وحدت به قصد دور کردن مقاصد شوم ضد ملت هایشان و حصول امنیت که لازمه‌ی توسعه در همه عرصه ها است، می باشد.


5- تروریست ها مولود کشورهای منطقه نیستند، تولیدات نامشروع غرب برای اهداف تخریبی به نیابت از آن‌ها و ضد بشریت می باشند و عزم همگانی باید در نابودی آنها باشد. هر کشوری رسما و یا پشت پرده از آنها حمایت کند، یقینا دچار اشتباه استراتژیک شده است. بعید است کشورهایی که زخم خورده تروریست هستند با دفاع خود از تروریست اشتباه مهلک راهبردی کنند.


6-  مینسک، مشخصا کارنامه قابل دفاع و قبولی ندارد و مناقشه ناتمام و فیصله نیافته قره‌باغ، نتیجه کارآمدی کم مینسک است.


7-  استان های آذری زبان ایران، همیشه پیشرو در پیروی از ولایت فقیه بوده و دین خود را نسبت به نظام ادا کرده اند. قاعدتا در این موضوع هم از اصول و سیاست‌های کلی نظام تبعیت میکنند.خب طبیعی است از احساسات نژادی مردم سوءاستفاده شود، اما النهایه منافع و امنیت ملی دایر مدار همه اقدامات و تصمیمات و احساسات مردم ایران است.


8- سیاستهای کلی نظام ما اصولی و در دفاع از مظلوم و در معیت حق بودن و مبارزه با ظالم، لایتغیر است.ارمنستان و آذربایجان و ترکیه ، همه همسایگان و برادران ما هستند و دارای قرابت های فرهنگی که نمیتوانیم بدون ملاحظات همدیگر، آرامش و امنیت و ثبات و توسعه را فقط برای خود بخواهیم و در واقع امنیت و صلح پایدار در گرو هم افزایی برای ثبات آن است.


9-  ارمنی های عزیز هم میهن ما، عمق نگاه انسانی و اصیل جمهوری اسلامی ایران را بهتر از هر کسی میتوانند بیان کنند و اساسا جمهوری اسلامی ایران، حقوق بنیادین انسانی و پایبندی به عهد و وفا و مهربانی را به عنوان ارزشهای الهی، وجهه همت خود می داند و روابط برادرانه و هم زیستی مسالمت آمیز مردم ما با اقلیت های مختلف، از جمله ارامنه عزیز که پیوسته نقش ملی و میهنی خود را با افتخار و سربلند ایفا کرده اند، می تواند نمونه‌ای از سیاستهای عملی و اعمالی جمهوری اسلامی ایران، صرف نظر از مذهب و دین و نژاد باشد و البته شهدای قهرمان ارامنه عزیز در جنگ ۸ ساله تحمیلی، نمایی زیبا از آمیختگی روحی و تعلق عمیق به نظامی است که حقوق آنها را به رسمیت شناخته و آنها را تا جای جانفشانی اقناع کرده است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته