مشکل دانشجویان در دروس علمی باید برطرف شود/ تامین تجهیزات مورد نیاز برای دانشجویان کمبضاعت
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدتقی نظرپور در اولین کنفرانس ملی آسیبشناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران با محوریت «تجربیات و چالشهای استقرار یادگیری الکترونیکی» که امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: دغدغه بسیاری از استادان و دانشجویان گذر از سیستمهای قدیمی آموزش به روشهای نوین آموزش است.
وی افزود: با همهگیری ویروس کرونا شیوههای نوین آموزشی در دستور کار بسیاری از کشورها از جمله ایران قرار گرفت.
معاون اداری مالی وزارت علوم گفت: در کشور ما، فقط دانشگاه پیام نور تجربه آموزش نیمهحضوری را داشت. این دانشگاه با ارائه کتابهای خودآموز و کلاسهای رفع اشکال آموزش دانشجویان را پیگیری میکند.
نظرپور ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در سال 2020 برنامههای آموزشی ایران و جهان را تغییر داد و باعث رویآوری دانشگاهها به آموزش از راه دور مطرح شد. همانند سایر کشورها آموزش الکترونیکی در ایران در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این ایامِ بیسابقه، روسا و اساتید دانشگاهها برای ایجاد منابع درسی بهصورت آنلاین، به اشتراک گذاشتن بهترین روشها، آموزش سریع اعضای هیئتعلمی به شیوه آموزش از راه دور و سازگاری با محیط در حال تغییر بهصورت مشترک قدم برداشتند.
معاون اداری مالی وزارت علوم افزود: در این مسیر ایراداتی هم وجود داشت که برای حل آن در زمینه آموزشی باید اقداماتی نظیر ارائه کمک هزینه برای دسترسی به اینترنت یا رایگان کردن آن، اعطای وام برای خرید تجهیزات و لپتاپ برای دانشجویانی که با کمبود منابع مالی مواجه هستند، استفاده از ظرفیت خیرین برای خرید لپتاپ و سایر تجهیزات موردنیاز، هماهنگی با ارائهدهندگان خدمات اینترنت برای پشتیبانی از آموزش مجازی صورت گیرد.
نظرپور درباره دانشجویان کم توان مطرح کرد: همچنین باید دفاتری در دانشگاهها، برای اطمینان از یادگیری دانشجویان در حوزه آموزش مجازی و اطمینان از دسترسی بصری، شنیداری و لمسی ایجاد شود و همچنین بستههای کامل آموزشی در اختیار دانشجویان کم توان قرار گیرد.
وی با اشاره به چالش برگزاری کلاسهای عملی در دوران کرونا اضافه کرد: گرچه با پیشرفت علوم و فناوری در شبیهسازیهای الکترونیکی، بخشی از نیازهای آموزشهای عملیاتی در رشتههای مختلف برطرف شده است اما در این مقطع زمانی، راهکار تلفیق آموزش مجازی و الکترونیکی با آموزش حضوری و عملیاتی ضرورت دارد.
معاون اداری مالی وزارت علوم همچنین بر آمادهسازی دانشجویان و اساتید برای آموزش الکترونیکی، توسعه زیرساختها و بازنگری در نظام آموزش الکترونیکی تأکید کرد.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/