دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1399 - 12:32
نماینده دبیر کل سازمان ملل:

تونس میزبان دور جدید مذاکرات صلح لیبی خواهد بود

نماینده موقت دبیر کل سازمان ملل از شروع دور جدید مذاکرات سیاسی برای دستیابی به صلح در لیبی در ماه آینده میلادی به میزبانی تونس خبر داد.
کد خبر : 522337
estefani.jpeg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از القدس العربی، استف+انی ویلیامز نماینده موقت دبیر کل سازمان ملل در لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تونس در ابتدای ماه نوامبر میزبان نشست‌های مستقیم برای گفت‌وگوی سیاسی در این خصوص خواهد بود؛ این اقدام بر اساس قطعنامه شماره ۲۵۱۰ شورای امنیت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود که نتایج نشست برلین درباره لیبی در ۱۹ ژانویه را در بردارد.


سازمان ملل و جامعه بین‌الملل امیدوار است که بتواند به نزاع موجود در لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون که منجر به متشنج شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی شده، پایان دهد.


نماینده موقت دبیر کل سازمان ملل در ادامه گفت: نشست گفت‌وگوی سیاسی لیبی به‌صورت کلی تحقق چشم‌انداز واحد درباره چارچوب و ترتیبات حاکمیتی را دنبال می‌کند تا منجر به برگزاری انتخابات ملی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بازگرداندن حاکمیت لیبی و مشروعیت دموکراتیک برای سازمان‌های این کشور شود.


در بیانیه منتشرشده، طرف‌های لیبیایی به توقف تمام اقدامات نظامی به امید رسیدن به یک توافق آتش‌بس دائمی، ایجاد منطقه عاری از سلاح و فراهم شدن زمینه مناسب برای رایزنی‌های سیاسی تشویق شده‌اند.


لیبی بعد از سرنگونی دولت معمر القذافی توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. بااین‌حال یک دولت موازی در شرق لیبی است که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخته و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.


انتهای پیام/4106/4155/


انتهای پیام/

برچسب ها: لیبی مذاکرات صلح
ارسال نظر
هلدینگ شایسته