دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1399 - 09:27
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با آنا:

طرح وام ۴٠٠ میلیونی مسکن جنبه تبلیغاتی دارد/ ضرورت در نظر گرفتن توان مالی اقشار ضعیف برای بازپرداخت تسهیلات

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: متاسفانه مطرح شدن ارائه وام ۴٠٠ میلیون تومانی مسکن به جوانان بدون در نظر گرفتن دوره بازپرداخت متناسب با درآمد اقشار ضعیف جامعه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.
کد خبر : 522108
1.jpg

مجتبی یوسفی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره مطرح شدن خبر ارائه وام ۴٠٠ میلیون تومانی مسکن به جوانان، گفت: ارائه چنین تسهیلاتی باید توأم با تعهد بانک‌ها برای پرداخت و همچنین در نظر گرفتن توان مالی وام‌گیرندگان برای بازپرداخت تسهیلات همراه باشد.


وی با تأکید بر اینکه در نظر گرفتن میزان وام مسکن به نحوی که بخش قابل توجهی از هزینه نهایی یک واحد مسکونی را پوشش دهد از مواردی است که در طرح مجلس تحت عنوان جهش تولید مسکن دیده شده است، افزود: اکنون در تهران و بسیاری از کلان‌شهرها با افزایش بی‌سابقه نرخ‌ها، خرید مسکن با رقم تسهیلات قبلی ممکن نیست.




بیشتر بخوانید:


وام مسکن جوانان ۴۰۰ میلیون تومان شد


شروع و پایان عجیب پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن/ چرا وام رهن مسکن ناکارآمد شد؟




یوسفی با بیان اینکه متأسفانه رهن و اجاره نیز در کلان شهرها تابعی از قیمت مسکن شده و به این ترتیب قدرت مردم در داشتن خانه کاهش یافته است، تصریح کرد: اکنون ١٢ میلیون جوان در شرف ازدواج داریم که ٢.۵ میلیون نفر از آن‌ها از  سن ٣۴ سال عبور کرده‌اند که این آمارها برای جوانان مولد کشور نگران کننده است.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی باید تدبیر جدی در مسیر ساماندهی بازار مسکن و ارایه تسهیلات کارآمد در این حوزه داشته باشند، افزود: شورای عالی مسکن باید با تعامل بانک مرکزی تدبیری در مسیر امکان‌‌سنجی افزایش تسهیلات مسکن داشته باشد.


وی با بیان اینکه هر نوع اظهار نظری در مورد افزایش سقف تسهیلات مسکن باید منطبق بر اسناد بالادستی و همچنین بر اساس قوانین باشد تا بانک‌ها از ارائه آن سر باز نزنند، تصریح کرد: با توجه به نقش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد و مولد اقتصادی، دولت نباید با نادیده رفتن این بخش صدمات مختلف را به کشور تحمیل کند.


وام مسکن زوجین و خانه اولی ها


این عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه متاسفانه بانک‌ها علاقه‌ای به ارائه  تسهیلات مسکن ندارند، گفت: با توجه به اینکه تسهیلات مسکن بلند مدت بوده، بسیاری از بانکها به سمت ارائه وام‌های تجاری با بازه زمانی نهایت یکسال راغب هستند که این خود رسالت بانک‌ها را زیر سوال برده است.


وی با بیان اینکه در طرح جهش تولید مسکن منابع مختلفی برای ارائه تسهیلات در نظر گرفته‌ایم، افزود: دولت باید با نظارت بر عملکرد بانک‌ها ارائه تسهیلات را تسهیل کرده و به این ترتیب از بنگاه‌داری بانک‌ها جلوگیری کند.


یوسفی پرداخت ودیعه مسکن را در شرایط فعلی لازم دانست و تصریح کرد: شورای پول و اعتبار باید بر نحوه اجرای بانکداری حقیقی نظارت داشته باشد زیرا اکنون بانک‌ها با بنگاهداری، رقیب مردم و بخش خصوصی شده و به افزایش تورم دامن می‌زنند.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد:  اگر بانک‌ها به سمت حمایت از تولید حرکت کنند سود مقطعی می‌برند اما در نهایت جلوی نابودی اقتصاد را خواهند گرفت.


یوسفی گفت: پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن در مجلس دولت به اجرای قانون مکلف خواهد شد و به طور حتم تلاطم‌های فعلی در بازار کاهش خواهد یافت.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه مطرح شدن ارائه وام ۴٠٠ میلیون تومانی مسکن به جوانان بدون در نظر گرفتن دوره بازپرداخت متناسب با درآمد اقشار ضعیف جامعه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.


انتهای پیام/4106/۴١۵١/


انتهای پیام/

برچسب ها: تورم مسکن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته