وقتی سهمیه شخصی سوخت با سهمیه محیط زیست برابر است!/اعتبارات بنزینی دولت کفاف حراست از عرصههای طبیعی را نمیدهد
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سهمیهبندی بنزین یکی از تصمیماتی بود که با هدف مصرف بهینه سوخت در کشور اتخاذ شد؛ موضوعی که بهنظر میرسد با وجود درستی آن، دارای اشکالاتی بوده و میبایست در زمان تصمیمگیری استثناهایی هم برای آن در نظر گرفته میشد.
یکی از مواردی که به نوعی میبایست مشمول این استثنا قرار میگرفت در ارتباط با حراست و حفاظت از عرصههای طبیعی و زیست محیطی کشور بود.
با توجه به اینکه مأموریتهای سازمان حفاظت از محیط زیست برای پایش و حراست خارج از مناطق شهری بوده و برای رسیدن به چنین مکانهایی بعضاً نیازمند ساعتها طی مسیر است بهنظر میرسد لغو موضوع سهمیهبندی بنزین برای این سازمان بهویژه در استانهایی که از لحاظ وسعت پهناور محسوب میشوند، امری واجب و ضروری است.
مشکل بنزین در مأموریتهای محیط زیست حل شده است
موضوعی که جمشید محبتخانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آن را حل شده دانسته است.
وی در گفتگو با آنا در ارتباط با بحث سهمیهبندی بنزین در مأموریتهای سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: تأکید رئیس سازمان است که در انجام مأموریتهای سازمان نباید خللی ایجاد شود و دغدغهای از بابت سوخت وجود داشته باشد.
فرمانده یگان محیط زیست با بیان اینکه باید در مصرف سوخت صرفهجوییهای لازم صورت پذیرد، گفت: هزینه بنزین در بودجه سایر پرداخت شده و بهنظر نمیرسد استانها در انجام مأموریتهایشان مشکلی داشته باشند.
اداره کل استانها در تأمین سوخت همچنان در مضیقه هستند
وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار آنا در پاسخ به اظهارات فرمانده یگان حفاظت در خصوص رفع مشکل مالی تأمین سوخت برای انجام مأموریتها در محل سایر در بودجه اداره کل استانها، اظهار کرد: در بخشی که بهعنوان بودجه سایر منظور شده است هزینههای تلفن، آب، برق، اینترنت، موارد مصرفی اداره، برنامههای فرهنگی، تعمیرات خودرو، بلیت پروازها از زاهدان به تهران، نرمافزار، آموزش و ... بهطورکلی در بازه زمانی 6 ماهه اول 120 میلیون تومان است که هنوز به حساب نیز نیامده است.
وی تصریح کرد: بهنظر میرسد بودجه سازمانی در این زمینه دارای اشکالاتی بوده و محدود است وگرنه صحبتهای جناب محبتخانی درست است چون این بودجه 120 میلیون تومانی در محل سایر از سرجمع 220 میلیون تومان کل بودجه استان است. بیش از 50 درصد اعتبارات ما مربوط به محل سایر است.
لازم است تا اعتباری برای تأمین سوخت درنظر گرفته شود
وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در ارتباط با تأثیر سهمیهبندی بنزین در مأموریتهای این سازمان در استان گفت: برخی استانها همچون سیستان و بلوچستان با دیگر استانها متفاوت است زیرا ما جزو پهناورترین استانهای کشور هستیم بهطوریکه با در نظر گرفتن پهنه آبی اولین و صرفاً با پهنه خشکی دومین استان پهناور کشور بوده و رسیدگی به مناطق تحت حفاظت از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه مرکزیت استان در شمالیترین نقطه استان است و برای رسیدن به منطقهای همچون چابهار حدود یک هزار و 500 کیلومتر باید طی مسیر شود، گفت: از شمال تا جنوب استان 2 هزار کیلومتر فاصله است و این نشان میدهد که بازدید از این مناطق وسیع نیازمند سوخت کافی برای خودروهای محیط زیست است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: متأسفانه ما همان سهمیه و اعتبار را برای خودروهای خود داریم که دیگر استانها دریافت میکنند. همچنین اعتبارات سازمان محیط زیست هم بسیار پایین است؛ ما بنزینی را مصرف میکنیم که یک فرد عادی برای استفاده شخصی از آن بهرهمند است.
پورمردان تصریح کرد: تفاوت ما در سهمیهبندی بنزین با دیگر سازمانها و ارگانهای نظارتی در این است که هیچ یارانهای به این سازمان تعلق نمیگیرد و موضوع مهم دیگر اینکه محیط زیست هیچ درآمدی ندارد که این موضوع باعث کاهش محسوس مأموریتها برای حفظ و حراست از محیط زیست خواهد بود.
وی اذعان کرد: سازمان اگر مزایدهای دارد و یا فروش تجهیزات مستهلکی هم که وجود دارد به حساب خزانه میرود و نهایت آن هم در حوزه بازنشستگی و پرداخت دیون امکان هزینهکرد آن وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به این مطلب که خودروهای ما در حال حاضر رو به استهلاک میرود، گفت: خودروهای پیکاپ ما برای تعمیر اساسی بیش از 20 میلیون تومان هزینه نیاز دارند و ماشینهایی هم که وارد شده چینی بوده و کیفیت خوبی نداشته و زودتر از خودروهای قدیمی نیازمند تعمیرات هستند.
پورمردان افزود: برای اینکه از عرصههای طبیعی و مناطق تحت مدیریت خود حراست کنیم نیازمند این هستیم تا در بحث اعتبارات سوخت، یارانههایی به محیط زیست بهویژه در استانهای پهناور تخصیص یابد.
وی با بیان اینکه علاوه بر بحث سوخت ما در استان با محدودیتهای نیروی انسانی هم مواجه هستیم، عنوان کرد: مشکلات موجود و عدم تمایل به همکاری در استانهای محروم و مرزی باعث شده تا ما براساس چارت مصوب با یکسوم نیرو در حال فعالیت باشیم. مجموع این موارد باعث میشود تا ما به مرور نظارت بر عرصههای طبیعی خود را از دست بدهیم که آسیب آن متوجه محیط زیست کل کشور خواهد بود.
آنچه از اظهارات این دو مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست برمیآید این است این سازمان که برای انجام مأموریتهای خود در حفظ عرصههای زیستمحیطی کشور با توجه به وضعیت سهمیهبندی بنزین بسیار در مضیقه بوده و اعتبارات سازمانی کفاف دخل و خرج استانها را در انجام مأموریتهایشان نمیدهد، موضوعی که نیازمند توجه ویژه دولت زیستمحیطی در حفظ محیط زیست برای آیندگان است.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/