دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1394 - 21:56

فرانسه: یک مرکز فرماندهی داعش در عراق ویران شد

فرانسه پس از استقرار ناو هواپیمابر شارل دوگل در آب‌های مدیترانه، حملات هوایی به مواضع داعش را تشدید کرد و جنگنده‌های رافال به یک مرکز فرماندهی این گروه در غرب موصل در عراق حمله کردند.
کد خبر : 52188

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تارنمای «صدای آلمان»، یک نماینده دولت فرانسه در واشنگتن گفت هدف این حمله هوایی مرکز فرماندهی داعش در "تل‌عفر" بوده است.


ساعتی بعد وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد به یک اردوگاه آموزشی شبه‌نظامیان داعش نیز حمله کرده است.


ناو هواپیمابر با سوخت اتمی


به گفته مقام‌های فرانسوی، جنگنده‌های رافال که در این ماموریت شرکت داشتند، از عرشه ناو هواپیمابر "شارل دوگل" برخاسته بودند.


گفته می‌شود در این ماموریت پنج ساعته، جنگنده‌های آمریکایی نیز شرکت داشته‌اند.


ناو هواپیمابر شارل دوگل پس از حملات تروریستی در پاریس به آب‌های شرقی مدیترانه گسیل شد.


این ناو هواپیمابر دارای سوخت اتمی است و به گفته مقام های نیروی دریایی فرانسه، افزون بر ۱۸ فروند جنگنده رافال و هشت فروند جت بمب‌افکن از نوع "سوپر اتاندار" روی عرشه آن مستقر است.


به نوشته یورونیوز با این جنگنده‌ها، شمار هواپیماهای جنگی فرانسه در منطقه خاورمیانه سه برابر می‌شود. فرانسه تاکنون فقط ۶ جت جنگی در امارات متحده عربی و اردن مستقر کرده بود.


فرانسه یکی از نیروهای ائتلاف ضد داعش است که شهریور 1393 به رهبری آمریکا شکل گرفت تا با حملات هوایی مواضع داعش در عراق و سوریه را بمباران کند.


اولاند روز سه‌شنبه با اوباما توافق کرد دو کشور حملات به مواضع داعش را تشدید کنند.


وزیران دفاع دو کشور آمریکا و فرانسه نیز در واشنگتن توافق کردند درباره هدف‌های حملات هوایی تبادل اطلاعات کنند.


دیپلماسی فعال فرانسه


به نوشته یورونیوز، فرانسوا اولاند پس از حملات تروریستی پاریس، به فعالیت دیپلماتیک شدیدی دست زده تا ائتلافی جهانی علیه داعش ایجاد کند.


وی پس از دیدار سه‌شنبه با رییس‌جمهوری آمریکا، شامگاه چهارشنبه با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، دیدار می‌کند و فردا با «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه، در مسکو رایزنی خواهد کرد.


وی پس از دیدار با پوتین رهسپار پکن خواهد شد تا با همتای چینی خود دیدار کند.


اولاند پیش از دیدار از واشنگتن نیز با «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس، در پاریس گفت‌وگو کرده بود.


به ابتکار فرانسه شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته به اتفاق آرا قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن از جامعه جهانی خواسته شده است همه اقدام‌های لازم را برای مبارزه با داعش انجام دهد.


پس از حملات تروریستی خونین شامگاه جمعه بیست و دوم آبان‌ماه که 129 نفر کشته بر جای گذاشت، کشورهای اروپایی تدابیر امنیتی را تشدید کرده‌اند.


داعش با بر عهده گرفتن مسئولیت حملات پاریس تهدید کرده است علیه کشورهایی که مواضع این گروه را در عراق و سوریه بمباران می‌کنند، حملات مشابهی را ترتیب می‌دهد.


داعش از پارسال نواحی زیادی را در سوریه و عراق اشغال کرده است.


آمریکا، فرانسه و برخی همپیمانان غربی و منطقه‌ای از شهریور پارسال ائتلافی برای مبارزه علیه داعش راه‌اندازی کردند و به اقدام نظامی در سوریه و عراق دست زدند.


روسیه نیز از هفتم مهرماه به درخواست دولت سوریه حمله هوایی به مواضع داعش در آن کشور را آغاز کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته