لزوم کمک گرفتن از اساتید سایر دانشگاهها برای انجام پروژههای تحقیقاتی در راستای تولید علم/ ارتباط دانشجو و استاد باید در مجامع دانشجویی افزایش پیدا کند
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمنهای علمی دانشجویی از جمله تشکلهایی هستند که میتوانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آنها کمتر رسانهای میشود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاهها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمنهای علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالشهای این انجمنها بپردازد.
در این گفتگو میزبان رعنا قمری، عضو شورای مرکزی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم و فناوریهای نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ژنتیک هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
دانشجو و استاد نقش مهمی میتوانند در تولید علم ایفا کنند
آنا: دانشگاهیان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
قمری: همه ما عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه هستیم و وظیفه داریم در راستای ارتقای سطح علمی کشور تلاش کنیم. اما بسته به جایگاه، وظایف متفاوتی برعهده ماست. بهطور مثال، از یک دانشجو در مقطع کارشناسی انتظار نمیرود که مقالات متعدد علمی چاپ کند، اما همین دانشجو باید متون اصلی و تخصصی رشته خود را بهخوبی بداند، مقالات روز دنیا را مطالعه کند و مهارتهای مرتبط با رشته خود را بیاموزد و با استفاده از همین ابزارها برای آینده علمی خود تصمیم بگیرد.
همچنین دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی باید بخش اعظم تمرکز خود را بر روی تولید محتوای علمی مانند چاپ مقاله و ثبت پَتنت بگذارند. اساتید و اعضای هیئت علمی نیز بهعنوان کسانی که در حوزه علم تجربه بیشتری از دانشجویان دارند، باید بهطور صادقانه و صحیح، بدون در نظر گرفتن منافع شخصی، دانشجویان را راهنمایی کنند تا در مسیر درستی گام بردارند و به بیراهه نروند. بنابراین دانشجو و استاد نقش مهمی میتوانند در تولید علم ایفا کنند.
کمیته تحقیقات دانشجویی فرصتی ارزشمند برای دانشجو جهت پذیرش مسئولیتهای علمی گوناگون است
آنا: نقش کمیته تحقیقات دانشجویی و انجمنهای علمی در پیشرفت علمی کشور چیست؟
قمری: کمیته تحقیقات دانشجویی در واقع یک تشکل دانشجومحور است که بخش عمده کارهای مرتبط با آن اعم از بخش علمی و اجرایی برعهده خود دانشجویان است. کمیته تحقیقات دانشجویی میتواند فرصت ارزشمندی برای یک دانشجو باشد تا در قالب آن برای پذیرش مسئولیتهای علمی گوناگون در آینده تمرین کند و آماده شود.
با توجه به اینکه اعضای کمیته تحقیقات دانشجویی متشکل از دانشجویان است، بیشتر به نیازهای علمی روز دانشجویان آگاه هستند و مطالب علمی مفیدی میتوانند برای سایر دانشجویان فراهم کنند. همچنین برای دانشجویانی که عضو کمیته تحقیقات دانشجویی نیستند فرصت خوبی است تا از طریق دانشجویانی که عضو کمیته هستند نظرات و پیشنهاداتشان را به بخشهای علمی-پژوهشی دانشگاه منتقل کنند و از دورههای آموزشی تدارک دیده شده، استفاده کنند.
همه این موارد در کنار حمایت اساتید و مسئولان دانشگاه موجب شکلگیری پل ارتباطی خوب برای تولید محتوای علمی و تشکیل هستههای علمی در زمینههایی میشود که دغدغه روز دانشجویان است و در نهایت میتواند باعث پیشرفت علمی دانشگاه و در مقیاس بزرگتر توسعه علمی کشور شود.
حمایت وزارت بهداشت از کمیتههای تحقیقات دانشجویی
آنا: رویکرد وزارت بهداشت را در خصوص حمایت کردن از کمیتههای تحقیقات دانشجویی و انجمنهای علمی چگونه ارزیابی میکنید؟
قمری: وزارت بهداشت در طی سالهای گذشته حمایتهای خوبی از کمیته تحقیقات دانشجویی داشته است. بهطور مثال با ایجاد شبکه همکار کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی سرتاسر کشور کمک بسیاری به ارتباط دانشجویان علوم پزشکی کرده است.
یکی از نتایج آن برگزاری مدارس تابستانه بود که سال گذشته در انستیتو پاستور تهران، دانشگاه بقیه الله و سایر دانشگاههای علوم پزشکی استانهای تهران و البرز برگزار شد. در دوره مدارس تابستانه، دانشجویان علوم پزشکی با پیشزمینههای علمی گوناگون شرکت کردند و از مهارتهایی که در این کارگاهها تدریس شد، بهره بردند. همچنین برگزاری این دوره از مدارس منجر به آشنایی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاههای مختلف با یکدیگر شد که خود میتواند زمینه همکاریهای آینده را فراهم کند و امیدواریم این حمایتها همچنان ادامه داشته باشد.
امکان تداخل برنامههای کمیته تحقیقات دانشجویی با انجمن علمی
آنا: آسیبها و چالشهای کمیته تحقیقات دانشجویی چیست؟
قمری: با توجه به اینکه کمیته تحقیقات دانشجویی بهعنوان یک نهاد و تشکل پژوهشی مستقل در دانشگاههای علوم پزشکی عمل میکند، ممکن است با برنامههای آموزشی و پژوهشی سایر بخشهای دانشگاهی مانند انجمنهای علمی، حوزه آموزشی و کانونهای فرهنگی تداخل در برنامههای علمی-آموزشی داشته باشد که این چالش با هماهنگی دقیق قابل حل است.
اگرچه اساتید تجربه بیشتری در ارائه مطالب آموزشی دارند، اما چون برنامههای کمیته تحقیقات دانشجویی متناسب با نیاز و برعهده دانشجویان است، تدریس توسط دانشجویان میتواند زمینه همدلی بیشتر شرکتکنندگان در کارگاهها باشد و همچنین کسب تجربه برای دانشجوی مدرس را فراهم آورد.
ارتباط دانشجویان و اساتید در مجامع دانشجویی باید افزایش پیدا کند
آنا: چه راهکاری برای تقویت کمیته تحقیقات دانشجویی در دانشگاهها وجود دارد؟
قمری: باید زمینههایی فراهم شود تا دانشجویان و اساتید بتوانند بیشتر با اعضای کمیته تحقیقات دانشجویی و ریاست آن ارتباط داشته باشند. بهطور مثال، در سخنرانیها، جلسات، ژورنال کلابها و مجامع دانشجویی افزایش ارتباط بین دانشجویان و اساتید موجب بهرهگیری از نقطه نظرات و پیشنهادات و در نتیجه تقویت کمیته تحقیقات دانشجویی میشود.
همچنین بهره بردن از تجربیات دانشجویان و اساتید سایر دانشگاهها و همکاری با آنها نیز میتواند به تقویت پایههای علمی و آموزشی کمیته تحقیقات دانشجویی کمک ارزندهای کند.
لزوم کمک گرفتن از اساتید سایر دانشگاهها برای انجام پروژههای تحقیقاتی در راستای تولید علم
آنا: برای اینکه کمیتههای تحقیقات دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاهها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
قمری : برای دستیابی به این هدف، باید زمینهای مناسب برای انجام فعالیتهای تحقیقاتی فراهم شود. بهطور مثال، اگر کمیته تحقیقات دانشجویی بتواند با کمک اساتید چه در داخل دانشگاه و چه در دانشگاههای دیگر، طرحها و پروژههای تحقیقاتی گوناگونی تعریف کند و یا با پروژههای تحقیقاتی از قبل تعریف شده بهصورت معرفی دانشجویان مشتاق و یا در اختیار قرار دادن امکانات همکاری کند، این همکاریها نهایتاً منجر به تولیدات علمی شده و کمیته تحقیقات دانشجویی نیز از مزایای مادی و معنوی نتایج این تحقیقات و مشارکتها بهرهمند خواهد شد.
اقدامات کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم و فناوریهای نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران
آنا: درباره کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم و فناوریهای نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران توضیح دهید. از ابتدای شکلگیری تاکنون چه فعالیتهایی انجام شده است؟
قمری: در آبان 1397 که رأیگیری کمیته تحقیقات دانشجویی با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شد، بنده به همراه دوستانم در شورای مرکزی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم و فناوری های نوین با حمایت نگارمعتکف، سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده و شهرزاد خاکپور، رئیس کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران شروع به فعالیت کردیم.
ابتدا در طی جلسات متعدد ایدههای گوناگونی ساخته و پرداخته شد که با تصحیح و تأیید سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده و رئیس کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه اجرای آنها آغاز شد. برگزاری سخنرانیهای گوناگون، کارگاههای مختلف مقاله نویسی، پروپوزالنویسی، Endnote ، SPSS و...، همکاری بین رشتهای با دیگر دانشکدهها بهصورت برنامههای آموزشی و مشارکت در مدارس تابستانه سال 98 از جمله فعالیتهای کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم و فناوریهای نوین تا قبل از نیمسال دوم تحصیلی سال 99-98 بود.
در اواخر سال 98 با وقوع پاندمی COVID-19 فعالیتهای کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم و فناوریهای نوین نیز مانند سایر بخشها به حالت تعلیق درآمد. اما با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه، از بهار 99 برگزاری مسابقات علمی و وبینارهای مختلف با همکاری اساتید و با محوریت موضوع روز یعنی مقابله با کرونا از سر گرفته شد و تا به این لحظه ادامه یافته است.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/