دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

منفعت وزارت نفت عامل اصلی بی‌توجهی به صنعت LPG/ افزایش اعتراضات به سیاست جدید توزیع گاز مایع

مهمترین دلیلی که موجب شده وزارت نفت از توسعه مصارف گاز مایع جلوگیری کند تمایل به توسعه صادرات آن است و اگر وزارت نفت گاز مایع صادر کند همه درآمد آن را صرف هزینه‌های خود خواهد کرد.
کد خبر : 521428
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، کشورهای بسیاری متنوع‌سازی سبد سوخت را  به‌عنوان یک اصل اساسی اجرایی کرده‌اند که موجب افزایش امنیت انرژی و افزایش درآمدهای آن‌ها شده است. به‌عنوان نمونه روسیه با دارا بودن منابع عظیم نفت و گاز با هدف افزایش امنیت انرژی سیاست همزمان استفاده از گاز LPG و CNG را اجرایی کرده است.


در ایران نیز بیش از 20 سال است که از  گاز CNG به عنوان سوخت دوم در کنار بنزین استفاده می‌شود این موضوع موجب شده تا بسیاری از مردم از مزایای مختلف آن به خصوص ارزان‌تر بودن آن بهره‌مند شوند. سوخت LPG در کشور ما به‌صورت رسمی در بسیاری از مناطقی که به گاز طبیعی دسترسی ندارند مصرف می‌شود و وزارت نفت نیز به روش‌های مختلف از جمله کالابرگی گاز مصرفی منازل را تأمین کرده است.


تصاویر مصارف غیرمجاز LPG در خودرو




استفاده از گاز مایع به‌عنوان سوخت خودرو از گذشته تاکنون به‌صورت غیررسمی توسعه پیدا کرده است. به‌نحوی که طبق برخی آمارهای اعلام شده، حدود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور از سوخت مایع به‌عنوان گاز مصرفی خود استفاده می‌کنند. عمده این خودروها به دلیل نبود جایگاه‌های مجاز به‌صورت غیررسمی اقدام به استفاده از کپسول‌های گاز LPG می‌کنند که با توجه به شرایط این گاز، با این اقدام خود را در مسیر خطرناکی قرار می‌دهند.


اصرار وزارت نفت بر سیاستی غلط


بررسی آمارهای وزارت نفت نشان می‌دهد که تا سال 1414 در صورت افت فشار میادین پارس جنوبی در بدترین حالت کشور با 4 میلیون تن گاز LPG مازاد مواجه خواهد بود این درحالی است که در صورت کاهش افت فشار میادین پارس جنوبی این مقدار به حدود 7 میلیون تن خواهد رسید. این درحالی است که وزارت نفت در سیاست‌های بلندمدت هیچ برنامه‌ای برای توسعه مصارف این گاز ندارد.


علاوه‌ بر این برخی کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی کشور با حدود 10 میلیون تن گاز LPG  مازاد روبرو است آن‌ها بیان می‌کنند که در حال حاضر در کشور حدود 17 میلیون تن گاز مایع تولید می‌شود و حداکثر 2/5 میلیون تن در داخل مصرف و 5 میلیون تن نیز صادر می‌شود که حدود 8 تا 10 میلیون تن مازاد گاز LPG کشور است.


درحالی که کشور با معضل مازاد عرضه گاز LPG روبرو است که ضرر بسیاری را به منابع گازی کشور وارد می‌کند اما وزارت نفت در زمینه توسعه مصارف آن سیاست‌گذاری نادرستی را در پیش گرفته است. در حال حاضر این وزارت‌خانه توزیع گاز LPG را به‌صورت سهمیه‌بندی در شهرها و روستاهای فاقد لوله کشی گاز انجام می‌دهد که این موضوع اعتراض دارندگان خودرو با گاز LPG را به دنبال داشته است.


این افراد که عموما جز اقشار کم درآمد محسوب می‌شوند برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز با گاز مایع کرده‌اند اما با سیاست اخیر وزارت نفت دسترسی آن‌ها به گاز مایع بسیار دشوار شده است. این مسئله موجب افزایش استفاده آن‌ها از بنزین آزاد و افزایش مشکلات اقتصادی این قشر که جمعیت نزدیک به یک میلیون نفری را دارند، شده است.


چرا وزارت نفت اقدامی برای توسعه مصارف گاز مایع انجام نمی‌دهد؟


در حال حاضر وزارت نفت می‌تواند با ایجاد جایگاه‌های رسمی اتوگاز ضمن بهره‌مندی اقشار کم‌درآمد از سوخت ارزان‌تر، بخشی از مصرف سوخت خودروهای داخلی را از گاز مایع تأمین کند که این موضوع قطعاً مصرف بنزین در کشور را کاهش خواهد داد و موجب افزایش ظرفیت صادراتی بنزین خواهد شد.


در حال حاضر به دلیل تحریم‌های اقتصادی صادرات گاز مایع با مشکلاتی مواجه شده و هنوز وزارت نفت نتوانسته مقدار آن را افزایش دهد این درحالی است که وزارت نفت توانسته صادرات بنزین خود را افزایش دهد و مقاصد صادراتی جدیدی را پیدا کرده است.


به نظر می‌رسد مهمترین دلیلی که موجب شده وزارت نفت از توسعه مصارف گاز مایع جلوگیری کند تمایل به توسعه صادرات آن است زیرا در صورتی که وزارت نفت گاز مایع صادر کند همه درآمد آن را صرف هزینه‌های خود خواهد کرد این درحالی است که در صادرات بنزین تنها  14/5 درصد از آن سهم وزارت نفت می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که تعارض منافع وزارت نفت مانع توسعه مصارف داخلی گاز مایع شده است.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته