دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1399 - 10:57
دکتر طهرانچی مطرح کرد؛

دانشجویان دانشگاه آزاد در شهرهای کوچک همسو با نیازهای جغرافیایی تربیت می‌شوند/ به سمت مهارتی شدن پیش می‌رویم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: براساس این طرح دانشجویان 3 روز را در دانشگاه و 2 روز را در صنعت حضور داشتند. در طول 4 سال تحصیل دانشجویان اینگونه آموزش‌ها را در پیش می‌گیرند.
کد خبر : 521102
636865998030716101_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در برنامه «انتهای الوند» که شب گذشته از شبکه دو سیما پخش شد، حضور یافت. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به تغییر و تحولات در این دانشگاه گفت: حرکتی که در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، تغییرات سریعی را ایجاد کرده است. همراهان و تیمی که در دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شده این تحولات را رقم می‌زند.


شیوه انتخاب رشته داوطلبان نشان دهنده دغدغه اشتغال است


وی ادامه داد: وقتی بیش از نیمی از داوطلبان کنکور یعنی 600 هزار نفر گروه علوم تجربی را انتخاب می‌کنند و بقیه داوطلبان در 4 گروه دیگر آزمایشی حضور می‌یایند نشان می‌دهد که مردم مطالبه دارند و آن مطالبه این است که ما فقط مدرک نمی‌خواهیم و اشتغال هم مهم است. در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات خوبی را انجام داده است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با سامانه‌سپاری‌ها اقداماتی را انجام داده است. معمولاً همه عادت دارند که با سیستم‌های قدیمی کار کنند. وقتی یک سیستم جدید آغاز به کار می‌کند مشکلاتی نمایان می‌شود اما این سامانه‌ها می‌توانند شفافیت و پاسخگویی را منجر شوند. دانشجویان در نیمسال جاری طعم شیرین این موضوع را بچشند.


در سامانه آموزشیار 700 میلیون داده را تجمیع کردیم/ 95 درصد دانشجویان انتخاب واحد کردند


طهرانچی با اشاره به سامانه آموزشیار گفت: قبلا دانشگاه آزاد اسلامی در 500 نقطه به صورت محلی اداره می‌شد، در سامانه جدید 700 میلیون داده را تجمیع کردیم و دانشجویان توانستند انتخاب واحد کنند. ابتدا مشکلاتی داشت ولی بعدا این مشکلات برطرف شد در حال حاضر 95 درصد دانشجویان یعنی 494 هزار نفر انتخاب واحد کرده‌اند. دانشجویان دوره کارشناسی به صورت میانگین توانسته‌اند 17.45 واحد دریافت کنند.


وی افزود: اکنون انتخاب واحد به ثبات رسیده است. احتمالا 5 درصد از دانشجویان با مشکلاتی مواجه هستند که می‌توانند با واحدها تماس بگیرند و مشکلات خود را برطرف کنند و نیازی به مراجعه حضوری نیست. ان‌شاءالله این مشکلات تا زمان حذف و اضافه حل می‌شود.


نحوه برگزاری کلاس‌های آنلاین در دانشگاه آزاد اسلامی/ تکیلف دروس عملی هم مشخص شده است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه آموزش آنلاین برای رشته‌هایی که واحد عملی دارند کمی سخت است، آیا برنامه‌ای در این زمینه دارید؟ تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که آموزش‌ها در سال تحصیلی جاری به صورت مجازی باشد. البته دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند 4 جلسه از 12 جلسه دروس را در واحدها حاضر شوند. واحدها مدیریت می‌کنند تا دانشجویان در گروه‌ها 5 تا 7 نفره در کلاس‌ها حاضر شوند.  برای دروس آزمایشگاهی هم ابلاغیه‌ای آماده شده تا دانشجویان در 3 روز به صورت فشرده درس آزمایشگاه خود را بگذرانند. برای این دروس هم دانشجویان در گروه‌های 5 تا 7 نفره در واحدها حاضر می‌شوند. کرونا واقعیتی است که باید آن را پذیرفت و تا زمانی که سرعت علم به کرونا برسد و از آن سبقت بگیرد، باید صبر کرد.  


طهرانچی درباره درس تربیت بدنی نیز گفت: اپلیکیشنی در این زمینه طراحی شده است تا دانشجویان بتوانند درس تربیت بدنی خود را بگذرانند. دانشجویان لازم است که در ساعاتی از روز به ورزش بپردازند تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود. در دوران کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.


دوران دانشگاه‌های آموزشی تمام شده/ حضور همزمان دانشجویان دانشگاه آزاد در صنعت و دانشگاه


وی درباره مهارت آموزی دانشجویان اظهار کرد: دوران دانشگاه‌های آموزشی دیگر به سر آمده است و جوابگو نیست. کاری را از سال گذشته در اصفهان شروع کردیم امسال هم خیلی خوب جلو رفت. بر این اساس دانشجویان همه رشته‌ها و عمدتا در دوره کارشناسی می‌توانند 8 واحد کارورزی دریافت کنند. اینگونه دانشجویان از 18 سالگی وارد دانشگاه و صنعت می‌شوند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: 40 صنعت در اصفهان در این طرح که به عنوان پویش صنعت شناخته می‌شود،‌ مشارکت دارند. 2 هزار و 500 دانشجو هم پذیرفتند که در این طرح شرکت کنند. براساس این طرح دانشجویان 3 روز را در دانشگاه و 2 روز را در صنعت حضور داشتند. در طول 4 سال تحصیل دانشجویان اینگونه آموزش‌ها را در پیش می‌گیرند.


طهرانچی گفت: در مذاکراتی که با صنعت داشتیم از آنها پرسیدیم که مشکل شما چیست؟ آنها معتقدند که جوانان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌ها نمی‌توانند وارد صنعت شوند. وقتی 16 سال جوانان پشت میز می‌نشینند و خودکار به دست می‌گیرند دیگر حاضر نیستند که آچار به‌دست وارد کارخانه‌ها شوند. به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر اقداماتی را انجام داد و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت و به صورت آزمایشی در واحد اصفهان اجرایی شد. این طرح در سال تحصیلی جاری در استان‌های یزد و  آذربایجان شرقی نیز اجرایی می‌شود. در آینده نزدیک این طرح در کل کشور اجرایی می‌شود.


وی بیان کرد: اینگونه جوان 18 ساله زمانی که رشته‌اش را انتخاب می‌کند حرفه خود را نیز برمی‌گزیند. براساس این طرح بخشی از شهریه دانشجویان به خاطر حضور در صنایع از همان طریق پرداخت می‌شود. در این زمینه مذاکرات لازم با وزارت کار نیز صورت گرفته است. با اجرای این طرح تکلیف دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی روشن است و دیگر در صنعت حامی دارند.  


تربیت نیروهای متخصص همسو با نیاز جغرافیایی شهرهای کوچک


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در این مسیر برنامه‌های دیگر هم داریم. به عنوان مثال 400 کارخانه فرش ماشینی در کاشان وجود دارد اما رشته نساجی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تعطیل شدن بود، اخیرا با کارخانه‌های فرش ماشینی مذاکره داشتیم تا این رشته احیا شود. متاسفانه در شهرهای کوچک نیروی متخصص تربیت نمی‌شود و از این جهت با بحران نیروی کار متخصص مواجه می‌شویم به همین دلیل باید چاره‌ای در این زمینه اندیشیده شود. برنامه دانشگاه آزاد اسلامی این است که افرادی را تربیت کنیم که هم به آینده امیدوار باشند و هم تخصص داشته باشند. 


وی گفت: زمانی برای بازدید به دانشکده دندانپزشکی رفته بودم، انضباط دانشجویان خیلی خوب بود و کمتر مشکل داشتند. دانشجویانی که به آینده امیدوارند حتی کمتر سراغ ناهنجاری اجتماعی می‌روند. این دانشجویان اخلاق را بیشتر رعایت می‌کنند، عشق به درس خواندن دارند، قدر زمان را بیشتر می‌دانند. وقتی به جوان امید بدهیم می‌توانند جدی‌تر و بی‌حاشیه‌تر پیش بروند. 


طهرانچی درباره حمایت‌های شهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد:‌ یکی از بحث‌های مهم در ایجاد سامانه جدید همین حمایت‌ها بود. با سامانه یکپارچه‌ای که ایجاد شد می‌توانیم وضعیت واحدها و دانشجویان را رصد کنیم و فرمان‌های لازم را ارائه دهیم. 


امسال شاهد افزایش جمعیت دانشجویی و اقبال به دانشگاه آزاد اسلامی بودیم


وی تأکید کرد: اقتصاد آموزش عالی در ایران و جهان مانند سایر صنایع به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار متضرر شد. ما در دانشگاه آزاد اسلامی به جای اینکه به دانشجو فشار بیاوریم مدیریت‌های لازم را انجام دادیم. خوشبختانه امسال شاهد افزایش جمعیت دانشجویی و اقبال به دانشگاه آزاد اسلامی بودیم. اکنون 500 هزار دانشجوی فعال داریم و 400 هزار دانشجوی جدید جذب می‌شود  و جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد. 


طهرانچی بیان کرد: امسال در مرحله اول فقط شهریه ثابت را از دانشجویان گرفتیم. در مرحله دوم در زمان حذف و اضافه اختیاراتی به واحدها دادیم تا شهریه را تقسیط کنند. در کنار تقسیط بحث وام را جدی گرفتیم. دانشجویان برای دریافت وام می‌توانند در سامانه ساجد ثبت‌نام کنند و وام بگیرند. 


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد:‌ در بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی متوجه شدم که واحدها با پس‌انداز شهریه دانشجویان در بانک‌ها سود دریافت می‌کنند. پس از مدتی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی این امر را ممنوع  و مصوب کرد که این پولها در بانک‌های قرض‌الحسنه پشتوانه وام دانشجویان شود. اینگونه سالانه 200 تا 300 میلیارد تومان دانشگاه ضرر کرد اما یک پشتوانه‌سازی خوبی برای دانشجویان صورت گرفت.


دانشجویان چطور می‌توانند با رئیس دانشگاه درددل کنند؟


طهرانچی در پاسخ به اینکه دانشجویان چگونه می‌توانند با رئیس دانشگاه درددل کنند، گفت: راه‌های مختلفی از جمله فضای مجازی و شبکه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. شبکه دانشجویی که با بنده در ارتباط است، مطالبات دانشجویان را به بنده گزارش می‌دهند. در فضای مجازی نیز دانشجویان  می‌توانند نظرات خود را بیان کنند در برخی از موارد خودم مطالعه می‌کنیم. امیدوارم که با ابزارهای موجود بتوانیم پاسخگوی مطالبات دانشجویان باشیم.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته