دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1394 - 14:48

تحلیل‌گر امور ترکیه: تنش بر سر هواپیمای روسی ساقط شده پای ناتو را وسط می‌کشد

یک تحلیل‌گر امور ترکیه با بیان اینکه انتظار حادثه‌ای مشابه سقوط هواپیمای روسیه از سوی انکارا می‌رفت، گفت تبعات این حادثه حتی می‌تواند پای ناتو را به نزاع میان روسیه و ترکیه باز کند.
کد خبر : 52109

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «رای‌الیوم»، «جان کساب اوغلو» پژوهشگر مرکز تحقیقات اقتصاد و سیاست خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه «دویچه‌وله» آلمان گفت: ترکیه قواعد عملیاتی خود را تغییر نداده است و هواپیماهای بیگانه که حریم هوایی این کشور را نقض کنند، هدف حمله موشک قرار می‌گیرند. یک ماه پیش بود که ترکیه پهپاد شناسایی روسیه را هدف قرار داد و این در حالی است که دولت ترکیه به روسیه درباره نقض حریم هوایی خود هشدار داده بود. ترکیه در این زمینه گزینشی برخورد نمی‌کند و فرقی میان روسیه و سوریه قائل نیست.


«کساب اوغلو» درباره علت پرواز جنگنده روسی بر فراز آسمان منطقه خاطرنشان کرد: جنگنده «سوخو 24» روسی، جنگنده‌ای تاکتیکی برای حمله به اهداف زمینی است و از آن بیشتر برای بمباران اهداف سنگین در سطح زمین استفاده می‌شود. منطقه در کنترل مبارزان ترکمن ترک‌تباری است که مشغول مبارزه با نظام سوریه هستند و به‌وسیله دولت ترکیه حمایت می‌شوند. در این منطقه بیش از پنج هزار مبارز حضور دارند که به زبان ترکی سخن می‌گویند و در بازه زمانی طولانی مبارزان سوری را هدف خود قرار داده‌اند، مبارزانی که خیلی وقت است تحت حمایت دولت‌هایی همچون روسیه و ایران قرار دارند.


وی افزود: یکی از دلایل پرواز این است که بعد از حوادث پاریس، نشست «گروه بیست» در آنتالیا برگزار شد و در آن ترکیه و آمریکا بر افزایش همکاری‌ها بر سر انجام عملیات هوایی مشترک در سوریه توافق کردند. هدف از انجام این عملیات هوایی، کمک به واحدهای نظامی علیه حکومت «بشار اسد» در خاک سوریه است و در آن ارتش آزاد و نیروهای مسلح ترکمان نقش دارند. در مقابل، سوری‌ها، ایرانی‌ها و روس‌ها علیه ترکمان‌ها موضع گرفتند و وارد جنگ نیابتی با ترکیه شدند. در ابتدا جنگنده روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرد که حادثه خطرناکی به‌شمار می‌رود.


این تحلیل‌گر امور ترکیه درباره برخی اظهار نظر مقام‌های روسیه درباره هدف قرار گرفتن جنگنده روسی در خاک سوریه و رد آن به‌وسیله مقام‌های دولت ترکیه گفت: روشی که ترکیه دنبال می‌کند از این قرار است که به هر کسی (یا چیزی) که وارد محدوده 20 کیلومتری حریم هوایی ترکیه شود، هشدار می‌دهد و سپس در پنج مایلی مرز هوایی ترکیه جنگنده‌های «F16» که مجهز به سیستم پرتاب موشک هستند، با پرواز در اطراف آن، اقدام به هشدار دادن می‌کنند. پس از این مراحل، نیروی هوایی ترکیه هر هواپیمایی که از سوریه وارد حریم هوایی ترکیه شود را هدف قرار می‌دهد. با وجود این، احتمال اینکه جنگنده «سوخو 24» روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرده باشد، وجود دارد.


وی درباره تبعات این حادثه بر روابط میان روسیه و ترکیه تصریح کرد: «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه سفر امروز چهارشنبه خود به ترکیه را لغو کرد و این خود بیانگر اهمیت موضوع است. در چنین وضعی نباید تنها دلخوش به افزایش تنش میان روسیه و ترکیه بود بلکه پای سازمن پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز به موضوع باز خواهد شد، زیرا مقام‌های ترک می‌گویند روسیه تنها حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده است بلکه حریم هوایی «ناتو» را نقض کرده است. در چنین حالتی امکان بروز برخی تحریم‌های دو و یا چند جانبه وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته