دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 08:33
در گفت‌و‌گو با آنا

مهدی هاشمی: نخستین بانوی مدال‌آور المپیکی می‌تواند از تیراندازی باشد/ مشکل نبود مهمات در حال حل شدن است

رئیس فدراسیون تیراندازی کشور گفت: اگر دولت، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک حمایت بیشتری از فدراسیون تیراندازی داشته باشند، شانس کسب نخستین مدال در المپیک ریو از آن این رشته خواهد بود.
کد خبر : 52107

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی آنا، در چند سال اخیر تیراندازی یکی از رشته‌های موفق در ورزش ایران بوده است. رشته‌ایی که در آن عملکرد بانوان به مراتب بهتر از آقایان بوده است. به طوری که هم اکنون الهه احمدی در آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی در جایگاه نخست تیراندازان رشته تفنگ جهان قرار دارد. به رغم این موفقیت‌ها متاسفانه این روزها نبود مهمات مشکلات بسیاری را برای تیراندازان به وجود آورده، به طوری که بخش قابل توجهی از تمرین تیراندازان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. برای اطلاع بیشتر از وضعیت فدراسیون تیراندازی و آخرین اقدامات صورت گرفته برای تامین مهمات با مهدی هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی به گفت‌وگو پرداختیم.


*نظرتان درباره عملکرد تیراندازان و شانس مدال‌آوری در المپیک ریو با توجه به مشکلات چندین ساله فدراسیون جهت تامین مهمات چیست؟


-خوشبختانه ما توانستیم دو سهمیه المپیک توسط بانوان برای حضور در المپیک ریو را کسب کنیم و امیدواریم که در مسابقات بعدی دو سهمیه دیگر هم کسب کنیم.متاسفانه یکی از مشکلات اساسی فدراسیون تیراندازی،کمبود مهمات و فشنگ است. تیراندازی از آن دست رشته هایی است که بانوان در آن موفق‌تر از آقایان ظاهر شده‌اند. بانوانی که حتی در روزهای بدون فشنگ و با کمترین امکانات موفق شدند خیلی خوب نتیجه بگیرند. اما این روزها مشکل مهمات برای ما دردسرساز شده است. قطعا اگر از تیراندازان حمایت نشود کار سختی پیش رو خواهندداشت. من بارها از مسئولان خواستم که توجه بیشتری به این رشته داشته باشند چرا که تیراندازی با شرایطی که دارد شانس اول کسب مدال در المپیک ریو خواهد بود.


*با توجه به اینکه در مسابقات قهرمانی کویت کسب سهمیه المپیک لغو شد،آیا از عملکرد تیراندازان در این مسابقات راضی بودید؟


-مسابقات قهرمانی کویت در سطح بالایی برگزار شد اما متاسفانه کسب سهمیه المپیک ریو در این مسابقه لغو شد. ما امیدوار بودیم که در این مسابقات دو سهمیه دیگر کسب کنیم اما به دلیل مشکلی که از طرف فدراسیون جهانی پیش آمد در این مسابقه تنها به کسب مدال بسنده شد.


*گویا قرار است مسابقه‌ای دیگر برای کسب سهمیه المپیک در هند برگزار شود، برنامه فدراسیون برای آمادگی بیشتر تیراندازان در این مسابقات چه خواهد بود؟


- بعد از لغو مسابقات قهرمانی کویت مسابقه دیگری جایگزین آن شد که قرار است از 5 تا 14 بهمن ماه در کشور هند برگزار شود. متاسفانه لغو کسب سهمیه المپیک در مسابقات کویت بی نظمی در برنامه های ما به وجود آورد چرا که چند اردو داخلی و خارجی برای بازیکنان المپیکی در نظر گرفته بودیم که همگی آنها تغییرکرد.


* برای این مسابقات اردو خارجی در نظر گرفته‌اید و آیا ترکیب تیم مشخص شده است؟


- برای مسابقات انتخابی المپیک در هند قرار است تیراندازان چند اردوی تدارکاتی داشته باشند به همین منظور تا چند روز دیگر تیم را به کشور هند و کویت اعزام خواهد کرد تا بتوانند در آخرین مسابقه انتخابی المپیک دو سهمیه دیگر کسب کنند. در حال حاضر تیراندازان در استراحت به سرمی‌برند اما از 10 روز دیگر اردوهایشان شروع خواهد شد. ترکیب اصلی تیم برای مسابقات انتخابی هند مشخص نشده چرا که هدفمان این است که ابتدا عملکرد آنها را در اردوها ارزیابی کنیم و تیراندازانی که شانس بیشتری برای کسب سهمیه المپیک داشته باشند را به مسابقات انتخابی هند اعزام شوند.


* هم‌اکنون وضعیت تامین مهمات برای تیراندازان در چه مرحله‌ای است و فدراسیون برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام داده است؟


- متاسفانه چندین سال است که کمبود فشنگ و مهمات مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است. به همین منظور برای حل این مشکل جلساتی را با مسئولان وزارت دفاع و صنایع کمرگ برای مجور ورود مهمات تشکیل دادیم. اگر مشکل کمبود مهمات در این فدراسیون حل شود با توانایی بالایی که از ورزشکاران سراغ داریم، اولین مدال آور المپیک ریو می‌تواند از رشته تیراندازی باشد اما این مساله به حمایت همه جانبه نیاز دارد.


* آیا مشکل فدراسیون برای تامین مهمات تنها کمبود بودجه است یا مسائل دیگری در آن دخیل است؟


-خیر، فدراسیون برای تامین مهمات تنها مشکل بودجه ندارد بلکه یکی از مشکلات ما این است که مجوز برای واردات مهمات صادر نمی‌شود و باید با وزارت کشور و وزارت دفاع برای تامین مهمات هماهنگ کنیم که همگی اینها نیاز به زمان و انرژی دارد. از طرف دیگر با توجه به اینکه عمده هزینه‌های فدراسیون ارزی است ما در بحث بودجه هم با مشکلات زیادی روبه رو هستیم اما خداروشکر با حمایت وزارت ورزش و دولت تا حدودی مشکلاتمان حل شده است.


* با توجه به اینکه در چند روز گذشته وزارت ورزش و جوانان 3 میلیارد بودجه برای فدراسیون های المپیکی در نظر گرفته است، سهم فدراسیون تیراندازی از این بودجه چه مقدار بوده است و آیا پاسخگوی نیاز شما هست؟


- حمایت وزارت ورزش و جوانان از فدراسیون های المپیکی جای تقدیر دارد اما این مقدار بودجه پاسخگوی نیاز ما نیست. با توجه به اینکه عمده هزینه های ما ارزی هستند به بودجه بیشتری نیاز داریم، در حال حاضر از سه میلیاردی بودجه ای که وزارت ورزش برای فدراسیون های المپیکی در نظرگرفت تنها 200 میلیون آن به فدراسیون تیراندازی تعلق گرفت که این مقدار پاسخگوی نیاز ما نخواهد بود.


* با توجه به اینکه امسال سال قبل از المپیک است و تیراندازان جهت آمادگی بیشتر باید امکانات بهتری داشته باشند آیا فدراسیون برای این امر تمهیداتی در نظر گرفته است؟


- متاسفانه منابع مالی فدراسیون بسیار محدود است، به طوری که حتی حقوق کارمندان فدراسیون با چند ماه تاخیر پرداخت می‌شود ضمن اینکه ما از اعزام های قبلی مان بدهی‌های بالایی داریم. به عنوان مثال اعزام تیراندازان به مسابقات کویت 700 میلیون هزینه داشت که از این مقدار تنها 250 میلیون آن را کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تقبل کردند و مابقی را فدراسیون تامین کرد. با توجه به این شرایط از نظر مالی فدراسیون اوضاع خوبی ندارد و توانایی در اختیار گذاشتن امکانات بهتر به تیراندازان را ندارد.


*در چند وقت اخیر تیراندازان از وضعیت حقوقشان ناراضی بودند، آیا فدراسیون برنامه‌ای برای افزایش حقوق آنها به خصوص ورزشکاران المپیکی در نظر گرفته است؟


-در حال حاضر هر تیرانداز اگر در اردو حضور داشته باشد به ازای هر روز، روزی 25 الی 30 هزار تومان برای او در نظر گرفته‌ایم که در آخر ماه چیزی حدودا 700-600 هزار تومان می‌شود. قطعا این مقدار بسیار ناچیز است و پاسخگوی نیاز آنها نخواهد بود. هم اکنون بیشتر تیراندازان هزینه‌هایشان را خودشان تقبل می‌کنند. متاسفانه این وضعیت برای نجمه خدمتی و الهه احمدی دو بانوی المپیکی هم به همین منوال است. اگرچه شاید وضعیت این دو بانوی تیرانداز به مراتب بهتر از آقایان تیرانداز است چرا که آنها نان‌آور خانواده نیستند و قطعا مشکلات کمتری خواهند داشت. فدراسیون هم در جریان همه این موارد هست اما منابع ما هم محدود است و نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. امیدواریم که با حمایت کمیته ملی المپیک و دولت بخشی زیادی از مشکلات مالی ما برطرف شود.


*به عنوان سوال پایانی گویا قرار بود از طرف کمیته ملی المپیک برای ورزشکارانی که سهمیه المپیک کسب کردند ماهیانه حقوقی به مبلغ دو میلیون تومان واریز کنند آیا این اتفاق افتاده است؟


-بله طبق مصوبه ای که کمیته ملی المپیک تصویب کرد قرار بود که به ورزشکاران المپیکی ماهیانه دو میلیون حقوق پرداخت شود که البته از نظر من این مقدار هم پاسخگوی نیاز آنها نیست اما تاکنون پولی از طرف کمیته ملی المپیک برای ورزشکاران المپیکی به حساب فدراسیون واریز نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب