دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش:

مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم راهی برای شناخت دانشمندان است

معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: «اگر مشاهیر ایرانی که در زمینه‌های علمی و هنری خدماتی را به کشور عرضه کرده‌اند، به خوبی معرفی نشوند، به فراموشی سپرده خواهند شد. برگزاری مسابقاتی مانند نور ابن هیثم می‌تواند آن‌ها را به دانش‌آموزان و مردم بهتر بشناساند.»
کد خبر : 52068



به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی(ص)، مسعود دودانگه معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش برگزاری مسابقه نور ابن هیثم را اقدامی نو و جدید دانست و گفت: «دانش‌آموزان در حوزه فعالیت‌های هنری به جز فعالیت‌های درون مدرسه ای و اجرای تئاتر و نظایر آن، فعالیت هنری خاصی انجام نمی‌دهند.»


وی افزود: «دانش‌آموزان مقطع نظری به دلیل مشغله زیاد علمی و درگیری با کنکور عمدتا وارد این حوزه نمی‌شوند. اما در همین مقطع نیز هنرستان‌هایی فعالیت می‌کنند که دانش‌آموزان را برای تحصیل در رشته‌های هنری جذب می‌کنند.»


دودانگه همچنین به امکان افزایش فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در ساختار جدید آموزشی شش سه سه اشاره کرد و گفت: «زمینه‌های شاخه علمی و فناوری وزارت آموزش و پرورش پیش از این در سه حوزه صنعت، کشاوری و خدمات بود که حالا در این ساختار هنر هم به آن اضافه می‌شود و فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانش آموزان را زیرمجموعه خود تعریف خواهد کرد.»


معاونت پژوهش و فناوری مقطع متوسطه دوم در پاسخ به این که آیا جشنواره‌های موضوعی و عرصه‌های رقابتی همچون مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم بستر مناسبی برای معرفی و پرداختن به زندگی و دستاوردهای اندیشمندان ایرانی نظیر ابن هیثم است یا نه، بیان کرد:‌ «بله، قطعا همین‌طور است. شخصیت‌های تاریخی و مفاخر و مشاهیر ایرانی که در زمینه‌های علمی و هنری خدماتی را به کشور عرضه کرده‌اند، اگر مورد توجه قرار نگیرند و به خوبی معرفی نشوند، فراموش خواهند شد و برگزاری مسابقاتی مانند نور ابن هیثم می‌تواند آن‌ها را به دانش‌آموزان و مردم بهتر بشناساند.»


وی با ارائه راهکاری برای معرفی بهتر مشاهیر ادامه داد: «یکی از اقدامات مهم در این زمینه می‌تواند نامگذاری هفته‌ای به نام شخصیت‌ها و چهره‌ها باشد تا به بهانه آن دانش‌آموزان و نسل نوجوان و جوان برای شناخت بیشتر این مفاخر بیشتر تلاش و به اسناد و تاریخ مراجعه کنند و یا حداقل اسم این شخصیت‌ها به گوششان برسد و برایشان آشنا باشد.»


دودانگه در پایان عملکرد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را به عنوان یکی از بخش‌های ویژه برنامه‌ریزی و شرکت در فعالیت‌های تجربی توسط دانش‌آموزان دانست و خاطرنشان کرد: «پژوهش‌سراهای دانش آموزی مخاطبان دوره ابتدایی تا پیش دانشگاهی دارند و می‌توانند برای انجام پژوهش‌های دانش‌آموزی در مسابقات و جشنواره‌های مختلف شرکت کنند. این پژوهشسراها در واقع وظیفه اطلاع‌رسانی درباره این جشنواره‌ها را برعهده دارند و واسطه‌ای برای ارتباط بهتر با رویدادهای فرهنگی و هنری خارج از آموزش و پروش هستند.»





انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب