دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1399 - 15:39
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار:

370 میلیون یورو اعتبار برای مهار کانون‌های گرد و غبار داخلی تخصیص یافت/ وجود 330 میلیون هکتار مناطق غبارخیز در خارج از کشور

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: در سه سال گذشته حدود 370 میلیون یورو اعتبار از محل صندوق توسعه ملی دریافت شده و توسط ستاد ملی مقابله با گرد و غبار بین دستگاه‌های اجرایی مختلف در راستای مهار کانون‌های گرد و غبار داخلی تخصیص یافته است.
کد خبر : 520334

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با جلسه روز دوشنبه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با سفرای خارجی که قرار است برگزار شود، اظهار کرد: در سه سال گذشته اقدامات متعددی در داخل در ارتباط با مدیریت، سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار انجام شده است. در همین بازه زمانی حدود 370 میلیون یورو اعتبار از محل صندوق توسعه ملی دریافت شده و توسط ستاد ملی مقابله با گرد و غبار بین دستگاه‌های اجرایی مختلف در راستای اجرای برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توزیع شده است.


وی با بیان این‌که تجربیات پیشین ما کمک شایانی در راستای مهار گرد و غبار داشته، گفت: شناسایی کانون‌های گرد و غبارهای خارجی از دیگر اقدامات ستاد ملی مبارزه با کرونا از دیگر اقدامات ما بوده است.


دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ادامه داد: با توجه به بررسی‌هایی که از کشورهای منطقه به‌عنوان کانون‌های گرد و غبار که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، متوجه شدیم که حدود 330 میلیون هکتار در اطراف ما مناطق غبارخیز با شدت بسیار زیادتر از کشورمان وجود دارد و ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در صورتی‌که این کانون‌ها مهار نشود اقدامات داخلی بی‌تأثیر خواهد بود.


طهماسبی بیرگانی تصریح کرد: پس از کسب تجربیات داخلی و نقشی که کشور در معاهدات بین‌المللی (مانند کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی) داشته تصمیم گرفته شد تا در اولین گام آن کشورهایی که مناطقشان را شناسایی کرده‌ایم و به‌عنوان مناطق غبارخیز برای کشور ما محسوب می‌شوند و همچنین کشورهایی که در زمینه پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و اجرای مهار گرد و غبار اقدام کردند دعوت به‌عمل آوردیم.


وی افزود: علاوه بر سفرای این کشورها، نمایندگان نهادهای بین‌المللی حاضر در کشور همچون نماینده سازمان ملل (UN)، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و ... دعوت به‌عمل آمده تا در یک نشست هم‌اندیشی آمادگی خود را نسبت به تدوین یک برنامه عمل منطقه‌ای برای مدیریت گرد و غباری که بر کشور ما تأثیر می‌گذارد، اعلام کنیم.


دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در پایان گفت: این نشست هم‌اندیشی با عنوان برنامه مشترک منطقه‌ای کنترل گرد و غبار روز دوشنبه با حضور سفرای خارجی کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، عراق، یمن، نمایندگان سازمان‌های بین‌الملل، مدیران وزارت امور خارجه و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته