دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1399 - 09:01

هوش مالی چیست و چگونه هوش مالی داشته باشیم؟

هوش مالی این امان را به فرد می دهید که چگونه توانایی های مالی را تقویت کند و یا از سرمایه ی راکد یک سرمایه ی مولد بسازد. هوش مالی یک امر ارثی نیست بلکه یک امر اکتسابی است که با مطالعه و تمرین و همچنین تجربه به دست می آید.
کد خبر : 520050
هوش-مالی-چیست؟900x450-(1).jpg

به گزارش گروه رسانه‌های‌دیگر خبرگزاری آنا، شاید شما هم جزو افرادی باشید که به خودتان می گویید چرا برخی افراد به راحتی پول در می آورند ولی در مورد ما این گونه نیست؟ جواب این سوال بسیار ساده است، در ابتدا شما باید هوش مالی داشته باشید اما چگونه؟! پس با ادامه ی مطالب با ما باشید:


هوش مالی چیست؟


هوش مالی یک مفهوم ذهنی است که به عملکرد و یا کارهای خاصی که ثروت را به زندگی می آورد، اشاره می کند در واقع هوش مالی یک فرد، یک معیار سنجش برای مدیریت مسائل مالی و پولی است. صرفا داشتن درآمد زیاد یا ثروتمند بودن نشانه ی داشتن هوش مالی بالا نیست.


هوش مالی این امان را به فرد می دهید که چگونه توانایی های مالی را تقویت کند و یا از سرمایه ی راکد یک سرمایه ی مولد بسازد. هوش مالی یک امر ارثی نیست بلکه یک امر اکتسابی است که با مطالعه و تمرین و همچنین تجربه به دست می آید.


هوش مالی با «شم اقتصادی» اشتباه گرفته می شود در صورتی که برخلاف یک دیگر هستند. شم اقتصادی بر خلاف هوش مالی، وابستگی زیادی به محیط رشد فرد و افراد نزدیک به او دارد و همچنین شم اقتصادی پایه ی علمی ندارد و بیشتر برحسب آزمون و خطا به دست می آید.


در ذهن کسی که هوش مالی بالایی دارد چه می گذرد؟


مدیران مالی کاردان، برای رسیدن به ثروت و رفاه مالی اقدامات خاصی را انجام می دهند و این یافته به این معنی است که کسانی که از نظر مالی وضع اسف باری دارند و افرادی که از نظر مالی موفق هستند، ذهنیت کاملا متفاوتی نسبت به پول دارند پس درنتیجه موفقیت مالی تا حد زیادی تحت کنترل باوری است که نسبت به پول داریم.


به یاد داشته باشید که ذهن محدود ما را محدود می کند پس اجازه ندهید که باور های منفی مانع شما در رسیدن به بالاترین سطح استقلال مالی باشند.


هوش مالی چیست؟


یک مدیر مالی کارآمد چه ویژگی هایی دارد؟


ویژگی های زیر در همه ی مدیران مالی ثروتمند مشترک است:


1ـ داشتن طرح عملیاتی


 اشخاص دارای هوش مالی بالا، برای موارد مالی خود یک طرح عملیاتی جامع دارند که برای مدیریت و پیاده سازی آن یک برنامه ی روزانه دارند.


2ـ به حداقل رساندن بدهی


قرض بالا آوردن بار سنگینی است که در دراز مدت تاثیر بدی بر میزان ثروت می گذارد و افراد دارای هوش مالی از این موضوع به خوبی آگاه اند و سعی می کنند تا بدهی های خود را به حداقل برسانند.


 اگر مجبور شوند برای خرید، قرض کنند، قبل از تصمیم گیری برای خرید، بهترین و مناسب ترین قیمت را انتخاب می کنند.


چنین افرادی در اغلب موارد بدهی هایشان را با سودی که از سرمایه گذاری به دست می آورند، صاف می کنند.


3ـ پس انداز کردن


افراد دارای هوش مالی، به طور مرتب ده درصد از درآمدشان را پس انداز می کنند و یا با آن سرمایه گذاری می کنند.


4ـ تعیین اهداف مالی


یک فرد باهوش اهداف مالی خود را به دو دسته بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می کند و همین امر باعث می شود که در دستیابی به آن متمرکز شده و برنامه ریزی کنند.


اهداف مالی


5ـ استراتژی خرج کردن


مدیران مالی موفق در باره ی هر مبلغی که می خواهند خرج کنند با دقت تامل می کنند و خوب می دانند که جمع شدن خرید های به ظاهر کوچک موجب تلنبار شدن بدهی می شود و بر فرصت هایی که باعث کسب سود می شود تاثیر منفی می گذارد.


این گونه افراد توانایی عجیبی در پیش بینی آینده دارند و همین توانایی به آن ها کمک می کند تا پیامد خرج کردن پولشان را بشناسند و در نتیجه در خرج کردن یا نکردن آن تصمیم درستی می گیرند و تصمیماتشان را اولویت بندی می کنند.


6ـ مشاوره از متخصصین مدیر مالی


یکی از ویژگی های مدیران کارآمد، عقل کل ندانستن خود است بنابراین دائما با افراد متخصصی که سابقه ی مفیدی دارند مشورت می کنند.


7ـ یادگیری استراتژی های جدید


افراد دارای هوش مالی از استراتژی های جدید برای پول درآوردن غافل نمی شوند و از یادگیری دست نمی کشند و آن ها را همیشه در حال کتاب خواندن، رفتن به سمینارهای امور مالی یا در حال مطالعه ی بخش اقتصاد روزنامه و .... می بینید که برای آن ها به عادت تبدیل شده است و همین عادت موجب موفقیت آن ها در امور مالی شان شده است.


راهکارهای داشتن هوش مالی


8ـ تعامل با افراد موفق


برای موفقیت باید از ویژگی ها، عادت ها و رفتارهای روزانه ی افرادی که این راه را پیموده اند، الگو برداری کنید و همین دلیل باعث شده است که مدیران موفق با یکدیگر دوستی کنند و این دوستی دریچه ای از آگاهی و اطلاعات  عمیق است.


نتیجه ی کلی


پول و سرمایه یکی از نیاز های هر شخص برای یک زندگی آرام است البته بعضی ها به این معتقد اند که پول خوشبختی نمی آورد اما در جواب باید گفت درست است ولی پول جلوی بدبختی را می گیرد، به همین علت یکی از مسائل مهم در زندگی که باید به آن توجه کنیم، هوش مالی است پس سعی کنید این هوش را در خود تقویت کرده تا به درآمد بیشتر و بهتر برسید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: موفقیت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته