دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1399 - 11:58
گزارش آنا از هماورد انتخاباتی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان؛

بایدن یا ترامپ؛ شانس کدام یک برای پیروزی پس از مناظره افزایش یافت؟/خوانش اشتباه از تحولات آمریکا در ایران

بررسی آماری نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شانس پیروزی بایدن و ترامپ پس از مناظره اول، تغییر نکرده اما از نگاهی دیگر، پیروزی ترامپ محتمل به نظر می‌رسد.
کد خبر : 519987
11.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آناحسین ارجلو؛ اولین مناظره جنجالی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در حالی برگزار شد که برآیند و خروجی آن، برای بینندگان آمریکایی تمایز خاصی به‌منظور تصمیم‌گیری نهایی ایجاد نکرد و فاصله ترامپ و بایدن پیش و پس از مناظرات تقریباً یکسان است. بر اساس یک نظرسنجی که در آن از پرسش‌شوندگان سؤال شده بود چه کسی برنده اولین مناظره بود، 48 درصد بایدن و 41 درصد ترامپ را برنده معرفی کردند. 



این آمار تا حد زیادی نشان‌دهنده عدم تغییر در اعداد و ارقامی است که از میزان محبوبیت این دو کاندیدا پیش از این منتشرشده بود اما نکته قابل‌تأمل اینکه درصد بالایی از آمریکایی‌ها از این مناظره رضایت نداشتند. طبق نظرسنجی شبکه سی.بی.اس، 69 درصد از مجادله و عدم رعایت اصول مناظره از سوی هر دو طرف، آزرده‌خاطر شدند و 19 درصد نسبت به آن بدبین بودند. 17 درصد گفته‌اند که گفتگوهای بایدن و ترامپ باعث افزایش اطلاعات آن‌ها شده و 31 درصد نیز فقط برای سرگرمی مناظره را تماشا کردند!



نظرسنجی‌ها تا چه اندازه قابل‌اعتمادند؟


موضوع مغفول‌مانده این است که عمده نظرسنجی‌های صورت‌گرفته قابل‌اعتماد نیستند و از سوی رسانه‌های دموکرات صورت می‌گیرند. در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون، نامزد جریان دموکرات، پیشتاز نظرسنجی‌ها بود؛ اما درنهایت، آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج)، باخت سنگین او را رقم زد.


بسیاری از رأی‌دهندگان به ترامپ، به دلایل مختلف مایل نیستند که تمایلشان را در نظرسنجی‌ها به او نشان دهند اما همچنان به وی وفادارند. 90 الی 92 درصد جمهوری خواهان، ترامپ را گزینه ریاست جمهوری دور بعدی می‌دانند و این پایگاه مردمی هنوز هم برای وی محفوظ است.




بیشتر بخوانید:


رمزگشایی از تلاش ترامپ برای به تأخیر انداختن انتخابات/مستأجر کاخ سفید نگران متقلبانه‌ترین رویداد سیاسی در تاریخ آمریکاست؟


ریشه مشکل ترامپ با انتخابات پستی چیست؟ / ترفندهای بی‌پایان کلیددار کاخ سفید برای جلوگیری از شکست مفتضحانه انتخاباتی




از سوی دیگر، جو بایدن در طول اولین مناظره، بارها رو به دوربین از مردم خواست که روز انتخابات، به مراکز رأی‌گیری بروند و رأی بدهند چراکه از محبوبیت بالای ترامپ در بین جمهوری‌خواهان مطلع است. این تکرار به این معناست که چنانچه هواداران بایدن پای‌کار نیایند، ترامپ بار دیگر به کاخ سفید راه خواهد یافت. نگرانی بایدن این است که ترامپ در ایالت‌های تأثیرگذار شامل فلوریدا، پنسیلوانیا، اوهایو، کارولینای شمالی، ویرجینیا، کلرادو، آیوا، نوادا و نیوهمپشایر مانند سال 2016 که در اکثر آن‌ها دست برتر را داشت، بار دیگر حائز اکثریت آرا شده و دوباره به مسند ریاست جمهوری تکیه بزند. در بسیاری از این ایالت‌های سرنوشت‌ساز، هیلاری کلینتون بازنده بود و نتیجه را به رقیبش واگذار کرد.


خوانش اشتباه از تحولات انتخاباتی آمریکا در داخل


چهار سال پیش، پس از اولین مناظره، نظرسنجی‌های رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دادند که 57 درصد، طرفدار کلینتون هستند و 34 درصد نیز از ترامپ حمایت کردند. محبوبیت کلینتون بسیار بیشتر از محبوبیت بایدن پس از مناظره اول بود، با این حال، نتایج نهایی انتخابات به شکل دیگری بود.



ازاین‌رو، نمی‌توان نظرسنجی‌ها را ملاک و معیار تعیین رئیس‌جمهور آمریکا قرار داد؛ رویکردی که در رسانه‌های اصلاح‌طلب این روزها فراوان دیده می‌شود. برخی از این رسانه‌ها به شبه ستاد انتخاباتی بایدن در داخل تبدیل‌شده و از هم‌اکنون، برای سیاست خارجی ایران نسخه می‌پیچند. این در حالی است که چنین خوانشی می‌تواند پیامدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی به همراه داشته باشد و تکرار خطای پرهزینه برجام را رقم بزند.


احتمال بروز جنگ داخلی به دلیل استنکاف ترامپ از تحویل قدرت


حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که همه گزاره‌های فوق، نادرست باشند و ترامپ بازنده انتخابات شود، آینده سیاسی آمریکا و چشم‌انداز تحولات این کشور آن‌چنان نامعلوم و آشفته است که سرمایه‌گذاری روی هر یک از این دو نامزد، مغایر با عقلانیت و تدبیر است. ترامپ در مناظره اخیر صراحتاً گفت اگر تقلب شود، از کاخ سفید نخواهد رفت و پیش از آن نیز تأکید کرده بود چنانچه نتیجه انتخابات به ضرر وی باشد، به این مفهوم است که تقلب شده!


او حتی از ایده مادام‌العمر شدن ریاست جمهوری حمایت کرده بود و این قرائن و شواهد نشان می‌دهند که تصمیم وی برای باقی ماندن در کاخ سفید جدی است، حتی اگر بازنده باشد. ازاین‌رو، بسیاری از ناظران بین‌المللی، بروز جنگ داخلی در این کشور را محتمل می‌دانند.


به‌عنوان نمونه، مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ در این خصوص به این نکته اشاره کرد و گفت: «اگر او شکست بخورد، هرگز انتقال قدرت، مسالمت‌آمیز انجام نخواهد شد. او دست از این قدرت نمی‌کشد. او به‌سادگی قدرت را تحویل نمی‌دهد.» توماس فریدمن، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی نیز درباره بروز جنگ داخلی هشدار داد و گفت: «رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به همه ما گفته است که یا من برنده انتخابات می‌شوم یا اینکه مشروعیت انتخابات را زیر سؤال می‌برم و این انتخابی است که شما دارید.»


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته