دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1394 - 09:19
هدفگیری بالگرد روسی پس از سرنگونی سوخو

ناتو در موضوع سرنگونی سوخو با ترکیه اعلام همبستگی کرد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سخنان رئیس‌جمهوری روسیه درباره هدف‌گیری هواپیمای جنگی این کشور از سوی آنکارا خارج از حریم هوایی ترکیه را رد کرد.
کد خبر : 51948

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری هرگونه گزارش را درباره اینکه این رویداد خارج از حریم هوایی ترکیه اتفاق افتاده است، رد کرد.


وی تاکید کرد «ارزیابی ناتو با اطلاعاتی که از ترکیه دریافت کرده است، همخوانی دارد.»


ارتش ترکیه بامداد سه‌شنبه، سوم آذر، اعلام کرد یک هواپیمای جنگی روسی که حریم هوایی ترکیه را در مرز سوریه نقض کرده بود، «پس از چندین بار اخطار» سرنگون کرده است.


در پی آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، با تایید سرنگونی یک جت سوخو-۲۴ این کشور، نقض حریم هوایی ترکیه را تکذیب کرد و گفت این جنگنده «یک کیلومتر» داخل حریم هوایی سوریه سرنگون شده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، با این حال، دبیرکل ناتو با ترکیه اعلام «همبستگی» کرد و گفت: ما از تمامیت سرزمینی همپیمان خود در ناتو حمایت می‌کنیم.


وی همچنین خویشتنداری آنکارا را خواستار شد.


به گزارش این خبرگزاری، برخی اعضای ناتو بر این نظر بودند که ترکیه می‌توانست به جای شلیک به جنگنده‌های روسیه آنها را به خارج از حریم هوایی خود هدایت کند.


ترکیه یکی از ۲۸ عضو ناتو و دارای دومین ارتش بزرگ در این سازمان است.


این نخستین بار از دهه ۱۹۵۰ میلادی است که یک کشور عضو ناتو یک هواپیمای جنگی روسیه را سرنگون می‌کند و چنین رخدادی در زمان اتحاد جماهیر شوروی نیز از دهه یادشده به این‌سو، سابقه نداشته است.


به نوشته رویترز، ستاد مشترک ارتش روسیه روز سه‌شنبه خبر داد خلبان روسی سوخو سرنگون شده در جریان فرود با چتر در سوریه، با شلیک از زمین کشته شد.


به گفته ستاد مشترک ارتش روسیه، یک سرباز روس نیز حین عملیات نجات این خلبان جان خود را از دست داد.


خبر می‌رسد وزارت دفاع روسیه پس از این رخداد، مناسبات نظامی خود با ترکیه را به حال تعلیق درآورد و از قصد خود برای اعزام یک ناو جنگی به آب‌های سوریه نزدیک لاذقیه که مشرف به ترکیه است، خبر داد.


«فرود اضطراری» بالگرد روسیه در سوریه


از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز خبر داد جنگجویان سوری مخالف «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، روز سه‌شنبه با شلیک یک راکت ضدتانک به سوی یک بالگرد روسیه، خلبان آن را به فرود اضطراری وادار کردند.


بر پایه این گزارش، بالگرد یادشده نزدیک منطقه در کنترل حکومت سوریه در استان لاذقیه فرود آمد.


دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، گزارش کرد این بالگرد ابتدا با شلیک یک راکت به فرود اضطراری وادار شد و راکت دوم آن را نابود کرد.


گفته می‌شود بالگرد ارتش روسیه ۱۰ سرنشین داشت که پیش از شلیک راکت دوم و نابودی بالگرد توانستند از آن خارج شوند؛ روسیه هنوز این گزارش را تایید نکرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته