دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون درمان ستاد مبارزه با کرونا در تهران:

تدابیر ستاد کرونا باید از خواهش و تمنا درآمده و به سمت سخت‌گیری پیش برود

معاون درمان ستاد مبارزه با کرونا در تهران در برنامه تلویزیونی طبیب از لزوم سخت گیری بیشتر باری کاشه مبتلایان به کرونا گفت.
کد خبر : 519479
637367100287477032_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «نادر توکلی» با حضور در برنامه تلویزیونی «طبیب» با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که تدابیر باید از حالت خواهش و تمنا و درخواست به سمت جریمه، مجازات و تدابیر سخت‌گیرانه‌تر برود، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از حوزه اختیارات ستاد ملی به ستاد استان‌ها تفویض شده که این باعث می‌شود بتوانیم در ادامه برنامه‌های سخت‌گیرانه‌تری داشته باشیم.


«نادر توکلی» در برنامه تلویزیونی «طبیب» در خصوص بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا یادآور شد: متأسفانه رفتارهای پر خطر در اجتماع ادامه‌دار است و برخی همچنان رعایت اصول بهداشتی را نمی‎‌کنند، خیلی از کشورها توانستند در سایه تدابیر سخت‌گیرانه و برقراری محدودیت‌ها به سطح مطلوبی از کنترل برسند، اما در کشور ما همچنان رفتارهای پر خطر در جامعه وجود دارد، بخشی از آن نزدن ماسک است، برگزاری جلسات و مهمانی‌ها، حضور در اماکن عمومی و مراکز خرید به ویژه در حاشیه شهرها باعث شده که رعایت پروتکل‌ها افت کند و دراین شرایط به نظر می‌رسد که تدابیر باید از حالت خواهش و تمنا و درخواست به سمت جریمه، مجازات و تدابیر سخت‌گیرانه‌تر برود. در حال حاضر بخشی از حوزه اختیارات ستاد ملی به ستاد استان‌ها تفویض شده که این باعث می‌شود بتوانیم در ادامه برنامه‌های سخت‌گیرانه‌تری داشته باشیم.


وی همچنین در خصوص موضوع نقطه‌یابی مبتلایان و شناسایی مناطق کرونایی تهران با سیستم دیجیتال گفت: بحث مکان‌یابی از محل زندگی افراد در چند مرحله مورد آزمایش قرار گرفت، بخشی از آن با هماهنگی وزارت ارتباطات از نظر شناسایی محل زندگی افراد از روی شماره تلفن همراه انجام شد که دقت کافی را نداشت، اخیرا برنامه‌ای گذاشته شده که محل زندگی هر فرد در زمانی که می‌خواهد به بیمارستان مراجعه کند و حتی محله و مکان زندگی نقطه‌یابی می‌شود و در ادمه می‌توانیم تشخیص دهیم که نقشه خطر استان تهران به چه شکلی است و طبیعتا رفتارهای پر خطر در کدام مناطق بیشتر است. این طرح با دقت بیشتری شروع شده و انشاءالله بتواند کمک کند، موضوع دیگری که در این برنامه رصد می‌شود درگیری اطفال و افراد زیر 18 سال است چون با شروع سال تحصیلی درگیری این گروه بیشتر مطرح است که خود این هم تحت رصد قرار می‌گیرد که بتوانیم اقدامات و هشدارهای لازم را داشته باشیم.


متخصص طب اورژانس در خصوص موضوع توزیع واکسن آنفولانزا نیز یادآور شد: واکسن خوشبختانه به زمان طلایی رسید و در مهرماه توزیع می‌شود، قسمت اول توزیع شده و در بخش اول به صورت رایگان در اختیار افراد پرخطر، سالمندان و خانم‌های بارداری که در مراکز بهداشتی پرونده دارند و پرسنل درمانی بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد که توزیع آن شروع شده و در ادامه به زودی در داروخانه‌ها پخش می‌شود، در این بخش شماره ملی افراد توسط داروخانه‌ها در سیستم متمرکز ثبت می‌شود و متولی توزیع و کنترل آن سازمان دارو و غذاست که قرار است این اتفاق ظرف یکی دو روز آینده بیفتد.


توکلی در پاسخ به این سؤال که چرا میزان درگیری افراد به این ویروس با هم متفاوت است، عنوان کرد: آن چیزی که فرد را به فاز نهایی می‌برد اتفاقی است که در سیستم ایمنی بدن می‌افتد و در واقع پاسخ شدید سیستم ایمنی بدن و بی‌نظمی و از هم‌گسیختگی است که در سیستم ایمنی بدن حادث می‌شود و ما اصطلاحا می‌گوئیم فاز آزاد سایزی سیتوکین‌ها که یک سری فاکتورهای التهابی در بدن هستند که وقتی بدن وارد آن فاز می‌شود امکان برگشت فرد کم شده و بدن توانایی لازم را برای نگهداری خودش ندارد. به نظر می‌رسد بدن بعضی از افراد به دلیل ضعف در سیستم ایمنی وارد آزادسازی سیتوکین‌ها می‌شود. اما چیزی که در این میان به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند یکی بحث تغذیه و مکمل‌های غذایی و دیگری کاهش استرس است، یعنی استرس، سیستم ایمنی بدن و تغذیه نقش مستقیمی هم در بهبودی و هم مرگ و میر دارد، استفاده از داروهای اختصاصی که به سیستم ایمنی کمک می‌کنند در مراحل اولیه باعث می‌شوند که فرد وارد فازهای پرخطر نشود.


وی در پایان در پاسخ به این سؤال که «پس در این صورت این اپیدمی خوب نیست چون ممکن است تعداد بالایی از دست بروند» تصریح کرد: قطعا این فرآیند خوشایندی نیست، در اپیدمی‌های زمان قدیم این مرسوم بوده، اما امروز با وجود دارو، بهداشت، رعایت و درمان‌هایی که وجود دارد می‌توان جلوی آن را گرفت، در هر صورت افرادی داریم که تا مرز وضعیت وخامت و خطر رفتند و بهبود پیدا کردند، از دیروز تا امروز 650 ترخیصی داشتیم پس این نشان می‌دهد که زحمات کادر پزشکی و بیمارستانی و مداخلات درمانی توانسته تا حدی کمک‌کننده باشد.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته