دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1394 - 09:15

دادستان پاریس: حملات تروریستی دیگری در پاریس برنامه‌ریزی شده بود/مشخص شدن هویت پنجمین مظنون

دادستان پاریس در نشست خبری از قصد حمله تروریستی به ساختمان تجاری منطقه «لدفانس» در پاریس خبر داد.
کد خبر : 51946

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تارنمای شبکه «یورونیوز»، «فرانسوا مولنس» گفت: بر اساس نشانه‌هایی که دریافت کردیم، «عبدالحمید اباعود» و فردی که در آپارتمان منطقه «سن‌دونی» (در شمال پاریس) همراه وی بوده و هنوز هویت او ناشناخته است، قصد داشتند در یکی از روزهای هجدهم یا نوزدهم نوامبر حمله تروریستی در منطقه «لدفانس» انجام دهند.


«عبدالحمید اباعود» به عنوان طراح رشته حملات پاریس و عامل تیراندازی در رستوران منطقه دهم این شهر معرفی شده است.


هفته گذشته پلیس احتمال داده بود وی در یورش نیروهای امنیتی به آپارتمانی در سن‌دنی کشته شده باشد.


دادستان پاریس تاکید کرد اباعود روز جمعه بیست‌ودوم آبان‌ماه، هنگامى که پلیس در حال انجام عملیات ویژه براى آزاد کردن گروگان‌ها بود، به «بتکلان» بازگشت و شاهد عملیات پلیس بود.


مولنس تاکید کرد کمربندی انفجاری یافت‌شده در منطقه «مونتروژ» احتمالا متعلق به «صلاح عبدالسلام» است.


وی افزود: این وسیله با نوع کمربند انفجاری استفاده شده در حملات پاریس همانندی دارد و تلفن همراه عبدالسلام نیز پیش از فرار در این منطقه فعال شده است.


به گفته دولت فرانسه، صلاح عبدالسلام در حملات تروریستی پاریس شرکت داشته است. وی خودرویی را اجاره کرده و مهاجمان را برای انجام عملیات به کنسرت «باتاکلان» رسانده بود.


دو نفر از دوستان وی که پس از این حملات صلاح عبدالسلام را از پاریس به بروکسل انتقال داده‌اند، نیز دستگیر شده‌اند اما جست‌وجوهای پلیس برای دستگیری وی تاکنون موفق نبوده است.


برخی اخبار، از دیده شدن وی نزدیک مرز آلمان حکایت می‌کند اما مقام‌های بلژیک و آلمان این امر را تایید نکرده‌اند.


صلاح عبدالسلام که 26 سال دارد و فرانسوی است، برای مدتی در منطقه «مولن‌بک» در بروکسل، پایتخت بلژیک، زندگی کرده است.


مشخص شدن هویت پنجمین مظنون


به گزارش یورونیوز، دفتر دادستانی فدرال بلژیک با انتشار تصویری از چهره پنجمین مظنون به همکاری در حملات پاریس پرده برداشت.


مقام‌های رسمی این کشور گفتند «محمد عبرینی» دو روز پیش از حملات پاریس در یکی از بزرگراه‌های این شهر با صلاح عبدالسلام در خودرویی همراه بوده است.


پلیس بلژیک با انتشار تصویر او از صدور حکم جلب بین المللی خبر داده است.


دستگیری بنیانگذار یکی از شاخه‌های تکفیری در فرانسه


به گزارش یورونیوز، پلیس فرانسه روز سه‌شنبه «الیویه کورل»، یک تندرو فرانسوی سوری‌تبار، را بازداشت و محل زندگی او و چند خانه اطراف را بازرسی کرد.


پلیس از کشف سلاح در خانه او خبر داده است.


الیویه کورل سال ۲۰۱۲ میلادی در ارتباط با حمله تروریستی به یک مدرسه یهودی در «تولوز» بازداشت شده بود.


از او به عنوان بنیانگذار یکی از مهمترین شاخه‌های تکفیری در فرانسه نام برده می‌شود؛ شاخه‌ای که افرادی مانند «محمد مراح» عامل حمله تروریستی در تولوز و «فابین کلن» فرانسوی که صدای او پس از حملات خونبار پاریس در پیام صوتی گروه داعش شناسایی شده است، در آن فعالیت داشتند.


پس از حملات تروریستی خونین شامگاه جمعه بیست و دوم آبان‌ماه که 129 نفر کشته بر جای گذاشت، کشورهای اروپایی تدابیر امنیتی را تشدید کرده‌اند.


داعش با بر عهده گرفتن مسئولیت حملات پاریس تهدید کرده است علیه کشورهایی که مواضع این گروه را در عراق و سوریه بمباران می‌کنند، حملات مشابهی را ترتیب می‌دهد.


داعش از پارسال نواحی زیادی را در سوریه و عراق اشغال کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته