دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

ارزش یارانه 45 هزار تومانی در سال 99

یارانه با توجه به تورم موجود ارزشی ندارد، تورم هر سال از ارزش این مبلغ می‌کاهد و مردم با یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی سال ۸۹، هم اکنون قدرت خرید حدود 8 هزار تومان را دارند.
کد خبر : 519317
Img20180826104731464.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یارانه‌هایی که توسط دولت پرداخت شده، نصیب افرادی می‌شود که مصرف بیشتری دارند و این افراد به میزان بیشتری از  دهک‌های پایین جامعه از یارانه‌ها استفاده می‌کنند.
دولت باید هدفمند‌سازی یارانه‌ها را به منظور افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری به صورت کامل در برنامه ششم اجرا کند که برای دستیابی به این اهداف اصلاح این قانون لازم است.


تکلیف يارانه‌های پنهان چه شد؟ 
میزان یارانه‌های پنهان رقم بسیار بالایی است، این حجم از یارانه می‌تواند به بودجه کشور کمک کند، اما متأسفانه نصیب یک عده خاص و غیرمستحق می‌شود، بنابراین در شرایط کنونی باید موضوع پرداخت یارانه پنهان بررسی شود و سپس دهک‌های مختلف جامعه مشخص و یارانه‌ها و کمک‌ها به دهک‌های متوسط رو به پایین جامعه پرداخت شود.
قرار بود افزایش قیمت‌ها به‌تدریج باشد و همزمان یارانه پرداخت شود تا به اقشار آسیب‌پذیر فشاری نرسد، اما با افزایش قیمت حامل‌های انرژی میزان یارانه نقدی ثابت ماند.


با اجرای نادرست قانون هدفمندی نه تنها به اهداف آن نرسیدیم، بلکه از آن دور شدیم. 


ارزش یارانه 45 هزار تومانی در سال 99 چقدر است؟ 
یارانه با توجه به تورم موجود ارزشی ندارد، تورم هر سال از ارزش این مبلغ می‌کاهد و مردم با یارانه ۴۵ هزار ۵۰۰ تومانی سال ۸۹، هم اکنون قدرت خرید حدود 8 هزار تومان را دارند.


دولت به جای توانمندسازی مردم با سازوکارهای درست، با منت پولی به نام یارانه را از جیب خود مردم به آن‌ها می‌پردازد که حتی نمی‌شود با آن  برای گذران زندگی برنامه ریخت، با این حال اگر همین یارانه نقدی اندک از سبد دو دهک پایین جامعه حذف شود، بسیاری از اقشار کارگری زیر بار فشار تورم و رکود نمی‌توانند زندگی کنند. 


پرداخت یارانه به همه اقشار گریبان‌گیر دولت 


در ازای 45 هزار 500 تومان پول نقدی که به مردم داده شد، رکود تورمی ایجاد شده که به طبقه کارگر و مردم عادی آسیب جدی وارد کرده است. این وضعیت مردم را از نظر اقتصادی در کلافی سردرگم گرفتار کرد.


دولت از ابتدا به جز گروه‌های هدف، باید از پرداخت یارانه‌ها به سایر گروه‌های اجتماعی خودداری می‌کرد، پرداخت یارانه‌ها امروز گریبان دولت را گرفته و آن را در تأمین بودجه با مشکل روبه‌رو کرده است، با این وجود حذف یارانه‌ها در حال حاضر به صلاح نیست. 


طرح هدفمندی یارانه‌ها از کجا آغاز شد؟ 


در سال 1387 مطابق با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که تقریباً 70 درصد از جمعیت کشور تنها می‌توانند حدود 30 درصد از یارانه‌های پرداختی در کالاهای مختلف را مصرف کنند و 30 درصد باقی مانده جمعیت هم 70 درصد از این یارانه‌ها را مصرف می‌کنند.


با این وضعیت دولت نهم تصمیم گرفت که سر و سامانی به این اوضاع بدهد و به همین منظور در دی ماه سال 1387 محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس برد.


پس از ماه‌ها چالش بر سر این لایحه، سرانجام یک سال بعد، یعنی در دی ماه 1388 مجلس آن را به تصویب رساند و در اردیبهشت 1389 طرح هدفمندی یارانه‌ها در سه استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی به‌صورت آزمایشی به اجرا درآمد. درست هفت ماه بعد از اجرای آزمایشی، در آذر ماه 1389 این طرح به صورت جامع در کل کشور اجرا شد.


انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: تورم قدرت خرید
ارسال نظر
هلدینگ شایسته