دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1399 - 00:02
المغرب:

بلوک شرق جدیدی در برابر غربی‌های مغرور ایجاد شده است/ آمریکا به‌دنبال بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها

یک روزنامه مراکشی در گزارشی نوشت: ایران، چین و روسیه می‌توانند با انجام پروژه‌های مشترک اقتصادی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارز داخلی و کنار گذاشتن دلار فصلی نو در قدرت‌نمایی شرقی‌ها در برابر غرب مغرور به وجود آورند.
کد خبر : 519271
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «المغرب» چاپ مراکش در گزارشی نوشت: هم‌زمان با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور تلاش کرده است با صدور بیانیه دیگری در زمینه افزایش تحریم‌ها علیه ایران بر رقیب خود، جو بایدن برتری یابد. 


طبق این گزارش، دولت ترامپ پس از آنکه در تلاش برای اقناع سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران ناکام ماند، حال قصد دارد دسترسی تعداد اندکی از بانک‌های ایرانی را که همچنان به سوئیفت دسترسی دارند، مسدود و به‌این‌وسیله ارتباط نظام مالی ایران را با سایر کشورها به‌طور کلی قطع کند. این موضوع را پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از سه منبع آگاه در کاخ سفید بیان کرده است.




بیشتر بخوانید:


ترامپ قطع کامل ارتباط اقتصاد ایران را با جهان بررسی می‌کند




این روزنامه مراکشی در گزارش خود آورده است: بازگرداندن تحریم‌ها پیام آشکاری از سوی واشنگتن برای ایران و مجامع جهانی است که خواهان حمایت از موضع تهران در برابر واشنگتن و ایستادگی در برابر تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی این کشور هستند. به‌گفته «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ترامپ سندی را امضا کرده است که بر مبنای آن تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه دولت، شخص یا فردی اعمال می شود که سهمی در ارائه، فروش و انتقال سلاح به ایران داشته باشد. این فشارها در حالی است که ترامپ هشتم می 2018 (18 اردیبهشت 1397) خروج آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران و 6 قدرت بزرگ اعلام کرده بود؛ پنج کشور عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به همراه آلمان.


ایران و روسیه


این گزارش می‌افزاید: تحریم‌ نظام مالی ایران که دولت ترامپ به‌دنبال آن است با دو هدف عمده انجام می‌شود؛ نخست، بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران و دوم، جلوگیری از تحقق وعده‌های انتخاباتی جو بایدن در زمینه بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا. ترامپ عقایدی برخلاف رؤسای جمهور سابق ایالات متحده دارد و در همان ابتدا متن توافق هسته‌ای را به‌طور کامل رد کرد و مدعی شد ایران با این توافق همچنان امکان دسترسی به موشک‌های بالستیک دارد. او حتی جدول زمانی مشخص شده برای لغو محدودیت‌های هسته‌ای ایران را رد کرد و هرگونه تحرکی را در این زمینه در راستای «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در منطقه خاورمیانه و «حمایت از تروریسم» عنوان کرد.


المغرب می‌نویسد: تردیدی وجود ندارد که تحریم‌های آمریکا باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی برای اقتصاد ایران شده است، اما گزارش‌های اخیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهند این تحریم‌ها در حال بی‌اثر شدن است. اگر این گزارش را مبنای عملکرد صحیح ایران در مدیریت بحران اقتصادی و فلج‌کننده آمریکا بدانیم، باید اعتراف کرد تهران توانسته است پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای انزوای بین‌المللی واشنگتن را در صحنه جهانی بارها رقم بزند. واشنگتن نه‌تنها در برابر ایران بلکه در صحنه جنگ تجاری با چین نتوانست از پس قدرت پکن برآید و ارتباط گسترده شرکای آمریکایی و چینی باعث شد ترامپ نتواند خواسته‌های نامعقول خود را بر اقتصاد قدرتمند چین دیکته کند.


این گزارش در پایان می‌افزاید: آمریکا که روزی تنها طرف قدرتمند خاورمیانه به‌شمار می‌رفت، این روزها مجبور شده است در برابر قدرت ایستادگی محور مقاومت سر تسلیم فرود آورد و به خروج نظامیانش از عراق اعتراف کند. اکنون روسیه از سویی و ایران از سوی دیگر قلب خاورمیانه را در اختیار خود گرفته‌اند و بلوک متحدی در برابر تحریم‌های آمریکا به‌وجود آمده است. به این بلوک باید چین را افزود که جنگ تجاری ظرفیت بالایی را برای عرض‌اندام برابر آمریکا برایشان فراهم کرده است و این سه کشور می‌توانند با انجام پروژه‌های مشترک اقتصادی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارز داخلی و کنار گذاشتن دلار که پاشنه آشیل اقتصاد آمریکا به‌شمار می‌رود، فصلی نو در قدرت‌نمایی شرقی‌ها در برابر غرب مغرور به وجود آورند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته