دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1394 - 16:42

پایگاه گردشگری سرو ابرکوه میزبان شب یلدای اقوام ایرانی

به مناسبت پاسداشت مراسم طولانی‌ترین شب سال، رویداد فرهنگی ـ گردشگری شب یلدای اقوام ایرانی در پایگاه گردشگری کهن سرو ابرکوه برگزار می‌شود.
کد خبر : 51881

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد محمدمهدی شرافت عنوان کرد: «ایران کشورى با فرهنگى غنى است که مردمانش بنا به ذوق و سلیقه و طبیعت منطقه‌اى که در آن زیست مى‌کنند هر یک براى برگزارى سنت‌هاى کهن آداب خاص خود را دارند.»


مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: «شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌ کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. واژه یلدا نیز به معنای رادروز و تولد است و ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. »


این مقام مسئول تصریح کرد: «رویداد فرهنگی ‏- گردشگری «شب یلدای اقوام ایرانی» به مناسبت پاسداشت مراسم طولانی‌ترین شب سال و در آستانه آغاز هفته وحدت با هدف برندسازی گردشگری طبیعی ‏- تاریخی استان در پایگاه گردشگری کهن سرو ابرکوه به عنوان یکی از منحصر به فردترین مواریث طبیعی دنیا با قابلیت ثبت جهانی در شب یلدا برگزار می‌شود.»


وی خاطرنشان ساخت: «باتوجه به اینکه یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستان است، امید می‌رود ضمن برنامه‌ریزی و تعریف بسته‌های سفر ویژه، هدایت تورهای وررودی گردشگری به شهرستان نمونه گردشگری ابرکوه در روز ‎سی ام آبان ماه از ساعت 19، در کنار بزرگترین سفره شب یلدا در کنار کهن سرو ابرکوه‎ صورت پذیرد.»


یلدا جشنی است با قدمت 7000 ساله که در میان ایرانیان با فرهنگ اقوام مختلف این سرزمین گره خورده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته