دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1399 - 12:04
عبدالباری عطوان مطرح کرد؛

رمزگشایی مصطفی ادیب از 4 عامل بحران‌زای لبنان/ مکرون به لبنان همچون مستعمره خود نگاه می‌کند

یک تحلیلگر برجسته عرب‌زبان در گزارشی نوشت: کناره‌گیری نخست‌وزیر لبنان از تشکیل کابینه نشان‌دهنده چندین موضوع اساسی است؛ ازجمله اینکه طایفه‌گرایی در لبنان از ابتکار عمل فرانسه قدرتمندتر عمل می‌کند.
کد خبر : 518502
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا عبدالباری عطوان در گزارشی که روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم آن را منتشر کرد، نوشت: کناره‌گیری «مصطفی ادیب» از تشکیل دولت لبنان نشان‌دهنده چندین موضوع اساسی است؛ نخست، اینکه طایفه‌گرایی در لبنان از ابتکار عمل فرانسه قدرتمندتر عمل می‌کند. دوم، اینکه مکرون نشان داد بسیار زودباور است و درباره واقعیت‌های عرصه سیاسی لبنان و بحران‌های این کشور اطلاعی ندارد. سوم، حجم فساد موجود در لبنان که عامل اصلی آن برخی جریان‌های نخبه سیاسی هستند، آشکار شد و ظاهراً راه درمانی برایش وجود ندارد. درنهایت اینکه منطقه در لبه جنگ آمریکا قرار داد و لبنان نیز نمی‌تواند به دور از این جنگ باشد.




بیشتر بخوانید:


فشار آمریکا و عربستان تشکیل کابینه لبنان را ناکام گذاشت




طبق این گزارش، مکرون به لبنان همچون مستعمره فرانسه نگاه می‌کند و از ادیب می‌خواهد دولتی با ویژگی‌های مدنظر پاریس تشکیل دهد؛ گویی لبنان، منطقه مونت کارلوی فرانسه است و بخشی از منطقه پرتنش غرب آسیا نیست. بنابراین شکست ابتکار عمل فرانسه جدا از دلایل اعلام شده، حتمی بود.


امانوئل مکرون - میشل عون


امانوئل مکرون و میشل عون 


عطوان در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: هروله مقام‌های آمریکایی به بیروت ازجمله «دیوید هیل» مشاور وزیر امور خارجه و «دیوید شنکر» مشاور وزیر امور خارجه در شرق دور بعد از سفر مکرون به لبنان تصادفی نبود، زیرا آن‌ها در این سفر نقشه‌هایی ضد ابتکار عمل فرانسه را طرح و برنامه‌ریزی کردند.


این تحلیلگر عرب‌زبان همچنین درباره سخنان ضد ایرانی سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان در نشست مجازی مجموع عمومی سازمان ملل متحد نوشت: حملات سلمان به ایران، حزب‌الله و مقاومت بی‌ارتباط با تحولات کنونی لبنان نیست. این اظهارات نشان داد مصطفی ادیب در مأموریت خود شکست خواهد خورد و لبنان به سوی هرج و مرج و خلأ قانون اساسی پیش می‌رود. سخنان پادشاه عربستان از تریبون سازمان ملل متحد هم‌سو با طرح آمریکا در لبنان بود که مدعی شد انفجار مهیب بیروت با هدف تحمیل هیمنه حزب‌الله بر تصمیمات سیاسی در لبنان آن‌هم با قدرت سلاح رخ داده است.


عطوان با تحریک‌آمیز خواندن ادعاهای سلمان بن عبدالعزیز عنوان کرد: اقدام پادشاه سعودی به‌مثابه چراغ سبز ریاض به متحدانش برای تحرکات در لبنان و سنگ‌اندازی در برابر ابتکار عمل فرانسه است.


عطوان با بیان اینکه اوضاع کنونی لبنان شباهت زیادی به اوضاع سال‌های گذشته سوریه، لبنان و لیبی و حتی یمن دارد، تأکید کرد: تحولات این روزهای لبنان چیزی جز اجرای دقیق و گام به گام سناریوهای آمریکا در کشورهای مذکور نیست؛ یعنی «نان در برابر کنار گذاشتن سلاح». درغیر این‌صورت گرسنگی، عملیات‌های تروریستی، انفجارها و درگیری‌ها و ایجاد «امارت‌های فرقه‌ای‌ متخاصم» در انتظار این کشور خواهد بود.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته