چالشهای خدمات پس از فروش از زبان یک کارشناس
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، نادر وهاب آقایی در اولین همایش خدمات پس از فروش در فضای پسا تحریم با بیان اینکه در کشور ما حدود 15 میلیون خودرو وجود دارد، گفت: اگر ما بنا را بر این بگذاریم که هزینه خدمات تعمیر و نگهداری هر خودرو سالانه 500 هزار تومان باشد، مجموع هزینه خدمات پس از فروش این بخش به 2 میلیارد دلار در سال میرسد.
وی با بیان اینکه در فضای پساتحریم صنایع شاهد وقوع تغییراتی خواهیم بود، افزود: افزایش رقبا در بازار، افزایش سطح آگاهی مشتریان، استقبال از رویکرد مشتری مداری، سختگیرانه شدن ضوابط دولتی حاکم بر خدمات پس از فروش و رعایت حقوق مصرف کنندگان از جمله مواردی هستند که در شرایط پسا تحریم با آنها مواجه خواهیم بود.
این کارشناس با اشاره به اینکه در زمینه خدمات پس از فروش شاهد چالشهایی هستیم، افزود: اولین چالش، مساله مدیریت هزینه است. به این معنا که تمرکز بر مدیریت هزینههای گارانتی منجر به کاهش درخواست خدمات در بسیاری از بازارها شده است.
وی دومین چالش را خدمات پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: شرکتهای امدادی که منجر به ارائه خدمات امدادی و خدمات از راه دور شدهاند، کاسبی نمایندگیها و خدمات پس از فروش را که در یک مکان ثابت حضور دارند از رونق انداختهاند.
او ادامه داد: سومین چالش در این زمینه مدیریت مشتریان است. به بیان دیگر، به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار و تجارت، بسیاری از عرضهکنندگان کالاها در حال ریزشاند، اما به دلیل ثابت ماندن مشتریان و بیشتر شدن تعداد رقبا، شاهد به هم ریخته شدن فضا هستیم.
وی آخرین چالش خدمات پس از فروش را تجارت الکترونیک خواند و گفت: در گذشته بازارها به شیوه سنتی خدمات را ارائه میکردند، ولی با وارد شدن به عصر ارتباطات شرکتها باید در این زمینه خود را تقویت کنند و از ابزارهایی ماند اپلیکیشنهای موبایلی و خدمات این چنینی استفاده کنند.
انتهای پیام/