تمام حاشیههای ایجادشده درباره تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان/ ماجرا از كجا شروع شد؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، حدود دو سال قبل، خودروسازان برای فروش خودروهایی مشابه دناپلاس اتومات، طرحهای تشویقی هم به خریداران میدادند تا مردم حاضر به خرید این خودروها شوند. اما در یكی دو سال گذشته در آشفتهبازار خودرو، بسیاری از مردم هستند كه بارها و بارها برای خرید خودروی صفر در طرحهای پیشفروش خودرو ثبتنام كرده، اما موفق به خرید خودرو نشده و مجبورند خودروهای داخلی را با قیمتهای نجومی از بازار تهیه كنند.
در چنین شرایطی، انتشار خبر تحویل دناپلاس اتوماتیك (كه در بازار قیمتی حدود 600 میلیون دارد) با واكنش منفی زیادی از سوی افكار عمومی روبهرو شد. همین مساله موجب شده در روزهای اخیر توجیهاتی از سوی برخی نمایندگان در این زمینه مطرح و تغییراتی در نحوه تحویل خودرو به نمایندگان ایجاد شود؛ همچنین برخی نمایندهها نیز از دریافت آن انصراف دادهاند، با اینحال به نظر میرسد هنوز افكار عمومی در این زمینه قانع نشده است.
ماجرا از كجا شروع شد؟
چند روز قبل بود كه روحا... ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس شورای اسلامی به نمایندگان متقاضی خبر داد. وی در این مطلب با بیان اینكه مجلس سه گزینه را درخصوص انتخاب خودرو در اختیار نمایندگان قرار دادهاست، گزینه سوم را اینگونه تشریح كرد: فروش اقساطی یك خودرو صفر به نماینده (دنا یا پارس) كه قسط آن از حقوق ماهانه نماینده كسر میشود. طبق توضیحات ایزدخواه، قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن سه ساله است. سند آن هم حداقل تا یك سال بهنام مجلس است و امكان فروش به غیر وجود ندارد.
استفاده از خودروی مجلس با راننده یا تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، دو گزینه دیگری بودند كه از سوی مجلس در اختیار نمایندگان قرار داده شده و آنها مخیرند یكی از این گزینهها را انتخاب كنند.
اما از همان ساعات ابتدایی انتشار این مطلب، باتوجه به قیمت 600 میلیونی دناپلاس اتومات در بازار، انتقادات زیادی نسبت به عملكرد مجلس در این زمینه مطرح شد.
همین مساله باعث شد اعضای هیاترئیسه مجلس توضیحاتی در این زمینه ارائه كنند. احمدامیرآبادیفراهانی، عضو هیاترئیسه مجلس در این باره گفت: «ایرانخودرو در ارائه خودرو به مجلس، تنها دو مدل خودرو داشت كه یكی از خودروها پژو پارس (دنده اتومات) بود و دیگری دنا پلاس، كه تعدادی از نمایندگان خودرو دنا پلاس و تعدادی دیگر خودرو پژو پارس را انتخاب كردند.»
وی بیان كرد: مجلس این خودروها را به نام خود خریداری كرده و نمایندگان هم از این خودروها استفاده خواهند كرد و راننده هم ندارند. وی خبرهای منتشرشده مبنی بر واگذاری قسطی این خودروها به نمایندگان و پرداخت این اقساط از حقوق ماهانه نمایندگان را رد كرد و افزود: «البته اخیرا مذاكراتی در هیاترئیسه مجلس مبنی بر اینكه این خودروها به صورت قسطبندی به نمایندگان داده شود انجام شد، اما این مساله به نتیجه نرسید و تصمیمگیری نشد. بنابراین باید اعلام كنیم كه سند خودروهای تهیه شده به نام مجلس است.»
امیرآبادی حتی اعلام كرد با این اقدام مجلس و تحویل خودروهای دناپلاس به نمایندگان، در طول دوره چهارساله مجلس یازدهم حدود 110میلیارد تومان در بیتالمال صرفهجویی میشود. استدلال امیرآبادی این بود كه در مجلس نهم به صورت ماهانه، 12میلیون تومان به هر نماینده هزینه ایاب و ذهاب پرداخت میشده است. وی افزود: «براساس این مبلغ، در طول دوره چهارساله مجلس 167میلیارد تومان به مجموع نمایندگان پرداخت میشد. اما با تصمیمی كه در این مجلس گرفته شد، مبلغ 12میلیون تومان به رقم ماهانه پنج میلیون تومان كاهش یافت و به عبارتی ۱۱۰میلیارد تومان در طول دوره صرفهجویی برای بیتالمال خواهد شد.»
محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیاترئیسه مجلس نیز با بیان اینكه تحویل خودرو به نمایندگان، موضوع تازهای نیست و در همه ادوار مجلس چنین بوده است، گفت: «باتوجه به اینكه در این دوره حدود ۱۸۰ نفر از نمایندگان هیچ سابقه نمایندگی نداشته و برای اولین بار در مجلس حضور یافتهاند، لذا معمولا خودروهای مناسبی برای سرکشی و رفتوآمد به حوزههای انتخابیه در اختیار نداشتند، به همین دلیل قرار شد این خودروها به آنها تحویل شود.»
این عضو هیاترئیسه مجلس در توجیه دیگری درخصوص تحویل خودروها به نمایندگان، آنها را با وزرا مقایسه كرد و گفت: «نمایندگان به لحاظ سازمانی، همتراز وزیران هستند و گاهی میبینیم كه دهها خودرو در اختیار وزراست اما در مجلس چنین امكانی نیست.»
وی افزود: «این خودروها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار نمایندگان قرار میگیرد و وسایل رفاهی نیست.»
غیرموجه برای مجلس انقلابی
با اینحال این توجیهات هنوز برای بخشهایی از جامعه و فعالان و چهرههای سیاسی قانعكننده نیست كه شاید یكی از دلایل این مساله، شهره بودن مجلس یازدهم به مجلس انقلابی است. نمایندگان این دوره مجلس كه بخش عمده آنها را جوانان تشكیل میدهند، در شعارهای تبلیغاتی خود بر رویكرد انقلابی و بازگشت به ارزشهای اوایل انقلاب تاكید داشتند و در چند ماهی كه از مجلس یازدهم گذشته نشان دادهاند كه تلاششان، حركت در همین مسیر است.
رهبر انقلاب هم در دیدار مجازی كه در تیرماه با نمایندگان مجلس یازدهم داشتند، این مجلس را مظهر امید و انتظار مردم و از قویترین و انقلابیترین مجالس پس از انقلاب یاد كردند.
این مؤلفهها كه به عنوان نقاط مثبت در كارنامه نمایندگان مجلس یازدهم ثبت شده، انتظارات از نمایندگان این دوره را بالا برده و همین مساله باعث شده با توجیهاتی نظیر اینكه تحویل خودرو به نمایندگان، در همه دورهها وجود داشته یا وزرا از امكانات بسیار بیشتری نسبت به نمایندگان استفاده میكنند، نتوان افكار عمومی را در این زمینه قانع كرد.
به نظر میرسد نمایندگان مجلس یازدهم كه صفت والای انقلابی بودن را همراه دارند، باید خود را با روحیات مدیران انقلابی دهه 60 مقایسه كنند؛ مدیرانی كه برای درك بهتر مردم، خود را از اولین امكانات زندگی محروم كرده بودند. نمایندگان مجلس یازدهم باید خود را با تذكر شدیداللحنی كه رهبر انقلاب در سال 70 درخصوص استفاده از بیتالمال به مدیران دادند، مقایسه كنند كه فرمودند: «گزارش آمده كه روحانی عقیدتی، سیاسی در یكی از دستگاهها، خودش ماشین دارد، ولی ماشین دولتی سوار میشود! من نوشتم كه حق ندارد این كار را بكند. برای من جواب آمد كه این كار رویه است و همه میكنند! این آقا خودش یك ماشین دارد كه برای خودش لازم است. یكی هم خانمش دارد و نمیشود كه خانمش از این ماشین استفاده كند. عجب! این چه حرفی است؟ من الان اعلام میكنم و قبلا هم نوشتم و این را گفتم آن وقتی كه آقایان امكانات شخصی دارند، حق ندارند از امكانات دولتی استفاده بكنند. اگر ماشین دارید، آن را سوار شوید و به وزارتخانه و محل كارتان بیایید؛ ماشین دولتی یعنی چه؟»
دفاع برخی نمایندگان
البته در ماجرای تحویل خودرو به نمایندهها، باید واقعیات را نیز درنظر گرفت و آن اینكه به هر حال نمایندهها برای انجام وظایف نمایندگی به وسیله نقلیه احتیاج دارند و ممكن است برخی از آنها خودرو نداشته باشند. در چنین شرایطی مجلس باید امكاناتی در اختیار آنها قرار دهد كه بتوانند به وظایف خود عمل كنند و همین مساله باعث شده برخی نمایندگان با قاطعیت از این اقدام مجلس دفاع كرده و آنطور كه امیرآبادی، عضو هیاترئیسه مجلس گفته، 230 نفر از نمایندگان برای دریافت خودرو، درخواست دادهاند. علی جدی، نماینده شیروان در همین زمینه به رویداد ۲۴ گفته بنده خودرو دنا پلاس را تحویل گرفتهام، زیرا نماینده را محق این امكان میدانم و برای انجام وظایف نمایندگی به آن نیاز دارم.
احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز هم با دفاع از تحویل خودرو به نمایندگان میگوید: «نماینده برای رفت و آمد خود باید چهكار كند؟ ما كه از دولت سرویس نمیگیریم، پس چطور باید به مردم خدمترسانی كنیم؟»
ماجرای مشابه برای ودیعه مسكن
چنین مباحثی همیشه درباره مسكن نمایندگان شهرستانها نیز مطرح بوده و مجلس همواره تسهیلاتی را برای نمایندگان شهرستان فراهم كرده تا منزل تهیه كنند و این كار به دو صورت انجام میشود كه یا ماهانه مبلغی برای اجاره به نمایندگان پرداخت یا پول رهن به صورت یكجا برای آنها واریز میشود كه در مجلس دهم، اجاره ماهانه مبلغ 5/6 میلیون تومان و مبلغ رهن هم حدود ۲۵۰ میلیون تومان بود.
اتفاقا ابتدای مجلس یازدهم، موضوع كمكهزینه مسكن به نمایندگان، یكی دیگر از موضوعاتی بود كه برای مدتی افكار عمومی را به خود مشغول كرد و در همین زمینه تعدادی از نمایندگان پویشی را برای عدم دریافت این مبلغ تشكیل دادند.
راهكارها
در چنین مواردی اگرچه باید برای نمایندگان فاقد خودرو و مسكن در تهران، شرایطی را فراهم كرد اما طبیعتا باید این اقدامات را متناسب با مؤلفههای یك مجلس انقلابی و با توجه به شرایط حاكم بر جامعه انجام داد.
مثلا در مورد واگذاری خودرو به نمایندگان ممكن است این سوال برای مردم ایجاد شود كه در شرایطی كه مردم به سختی و مشقت و آن هم با قرعهكشیهای عجیب و با احتمال بسیار كم و صرف وقت و هزینه و انتظار چند ماهه خودرو دریافت میكنند یا باید در بازار آزاد با قیمتهای سرسامآور و چند برابر قیمت كارخانه خرید كنند چطور برای نمایندگان بدون نوبت، بهترین تولید ایرانخودرو با قیمت كارخانه و اقساط بلندمدت تهیه میشود.
در همین خصوص در روزهای گذشته راهكارهایی از سوی برخی چهرهها ارائه شده كه براساس آنها هم میتوان تاحدودی با شاخصهای انقلابی رفتار و از سوی دیگر نیاز نمایندگان را نیز برطرف كرد.
احمد توكلی، رئیس دیدهبان شفافیت و عدالت در نامهای به نمایندگان، تصمیم مجلس در تامین خودرو را اشتباه ارزیابی كرده و از نمایندگان خواسته از این بابت از ملت پوزش بخواهند.
وی در این نامه با تاكید بر اینكه مجلس مكلف است تامین وسیله نقلیه برای نمایندگان را برعهده بگیرد، این سوال را مطرح كرده كه حالا چرا خودروی دنا پلاس، با اضافات لوكس حداكثری؟ و چرا نماینده بهای آن را كه نصف قیمت بازار است، آن هم به صورت قسطی بپردازد. توكلی همچنین با اشاره به تكلیف مجلس درخصوص تامین منزل برای نمایندگان شهرستان نوشته است: اما چرا آپارتمان۲۵۰متری در سعادتآباد؟
این نماینده ادوار مجلس در این نامه برخی راهكارها را نیز تشریح كرده كه از جمله آنها این است كه مجلس به جای دناپلاس، خودروی پژو پارس یا در حد آن برای نمایندگان بخرد و آن را با شرایطی منطقیتر به نمایندگان واگذار كند كه از آن به رانت تعبیر نشود.
جلیل محبی، حقوقدان و فعال سیاسی نیز در مطلبی پیشنهاد كرده اگر نمایندگان خودرو ندارند، ماشین قسطی با سود لیزینگ بخرند، آن هم به قیمت بازار.
واكنشها در روزهای اخیر باعث شده تا برخی نمایندگان در فضای مجازی اعلام كنند از دریافت خودرو انصراف میدهند و ادامه این مسیر میتواند نكته مثبتی باشد.
نمایندگان مجلس یازدهم باید این مساله را همواره در نظر داشته باشند كه دلیل رای مردم به آنها رویكرد انقلابیشان بوده و هدف مردم از این رای، مقابله با برخی رویكردها بوده كه در گذشته در بعضی مسؤولان مشاهده كردهاند. بنابراین بهترین راه برای پاسخ مثبت مجلس انقلابی به رای مردم، اصلاح برخی رویههای غلط در گذشته است نه اینكه با یادآوری برخی رویكردها، اقدامات خود را توجیه كنند.
لزوم شفافیت مجلس درباره دریافتکنندگان و انصرافدهندگان
محسن مهدیان، فعال سیاسی
اصل موضوع ارائه خودرو، مسکن و تسهیلات اینچنینی به نمایندگان مجلس و ایجاد شرایط مناسب برای افراد فاقد خودرو و مسکن در مجلس قابل دفاع است، همانطور که در مورد سایر نهادها و سازمانها نیز چنین رویهای وجود دارد. اما در این میان نکتهای که باید رعایت شود این است که تسهیلات اینچنینی باید در شرایط کاملا عادی به نمایندگان ارائه شود و خیلی متفاوت نباشد. به عبارتی نباید تسهیلات ارائه شده به نمایندگان چندان خاص و ویژه باشد به حدی که دیگران و مردم احساس کنند یک رانت برای نماینده است، بر این اساس مجلس میتوانست تسهیلاتی برای دریافت خودرو به نمایندگانی که خودرو ندارند و با سود معقول ارائه کند. در غیر این صورت مردم سوال میکنند چرا این خودروها باید به صورت رانتی، با نصف قیمت و آنهم با تسهیلات اینچنینی به نمایندگان ارائه شود.
نکته دیگر تجملی بودن موضوع است؛ اینکه چرا باید نمایندگان خودروی 600 میلیونی دریافت کنند. بحث دیگر، موضوع تبعیض است؛ زیرا به تعبیری خودروی دنا پلاس روی اعصاب مردم است که البته منطقی است. بسیاری از مردم طی حدود دو سال اخیر در صف دریافت این خودرو هستند و ایران خودرو پاسخ کسی را نمیدهد، در چنین شرایطی که هنوز کمتر کسی این خودرو را دریافت کردهاست نباید با شرایط فعلی به نمایندگان تحویل داده میشد. در مجموع، این اقدام مجلس نه تنها رانتی و تجملاتی است بلکه به جهت تبعیضآمیز بودن مردم را نیز عصبی کردهاست. امیدواریم نمایندگانی که دنا پلاس را دریافت کردهاند در این موضوع تجدیدنظر کنند و بهتر است مجلس با توجه به موضوع شفافیت، گام ابتدایی را برداشته تا به این ترتیب مشخص شود کدامیک از نمایندگان دنا پلاس دریافت کرده و کدامیک انصراف دادهاند.
حاشیهها جای اصل را نگیرد
کاظم انبارلویی، تحلیلگر سیاسی
هنوز از عمر مجلس یازدهم چند ماهی بیشتر نگذشته که حاشیههای جدیدی برای آن پیدا شدهاست. ماجرای تخصیص خودروی دناپلاس برای نمایندگان از تازهترین حاشیههاست. نمایندگان مجلسشورایاسلامی در کنار حضور در مجلس باید برای سرکشی به حوزه انتخابیه خود بروند و با مردم تماس داشتهباشند. بخشی از این حوزههای انتخابیه هم ممکن است از نظر مسیر مواصلاتی در شرایط مناسبی نباشد. طبعا در چنین شرایطی نمایندگان باید از وسیلهنقلیه مناسبی برخوردار باشند.
از سویی دیگر تعدادزیادی از نمایندگان از شهرستان میآیند و بالاخره باید اماکن سکونتی نیز برای آنها و خانوادههایشان در نظر گرفت. صرف نظر از این موضوع، در نظر گرفتن برخی امکانات برای نمایندگان هم شاید در ذهن بعضیها حاکی از استفاده از رانت باشد و آن را مقدمه دریافت رانتهای دیگر تلقی کنند.
افرادی که به دریافت این امکانات از سوی نمایندگان نقد دارند خاستگاههای متفاوتی دارند. برخی منتقدان جزو جریان انقلابی محسوب میشوند و اینگونه نقدها را از سر دلسوزی بیان میکنند و بر این باور هستند مجلس یازدهمی که به عنوان یک مجلس انقلابی معرفی میشود و طبق فرموده رهبری باید روحیه دهه شصتی داشته باشد، طبعا باید سطح زندگی و امکاناتی که در اختیار دارد مثل مردم محروم جامعه باشد. گروهی دیگر اما بیش از آنکه دلسوز مردم باشد بیشتر به حاشیهسازی توجه دارند و میخواهند با پرداختن به این مباحث ذهن جامعه و مجلس را از پرداختن به موضوعات اصلی منحرف کنند. در حال حاضر جامعه با مسائل مهمی مثل تورم، کاهش ارزش پول ملی و انفجار نقدینگی مواجه است.
بحث بررسی بودجه 99 که در سال گذشته به خاطر شرایط کرونا امکان پرداختن به آن نبود باید مورد توجه مجلس یازدهم باشد و این کار میتواند بخشی از مشکلات معیشتی مردم را حل کند. به نظر میرسد متمرکز شدن روی سوژههایی از این دست تلاشی برای انحراف اذهان مردم و نمایندگان مجلس است. این نکته را باید در نظر گرفت که خاستگاه بخش عمدهای از نمایندگان مجلس یازدهم از طبقات ضعیف جامعه است و با وجود این، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس یازدهم اعلام کردند از امکاناتی نظیر خودرو استفاده نمیکنند. در نهایت باید گفت دغدغهمند بودن نسبت به استفاده نمایندگان یا مسؤولان از امکانات، ارزشمند است اما باید تلاش کرد بیش از توجه به حواشی، اذهان نمایندگان مجلس روی مسائل اصلی جامعه بهویژه چارهاندیشی برای تورم افسارگسیخته و مشکلات معیشتی مردم متمرکز شود.
منبع: روزنامه جام جم
انتهای پیام/
انتهای پیام/