دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1393 - 11:53

افشاگری الجزیره: تلاش بریتانیا برای استخدام جاسوس در نظام کره‌شمالی

طبق تازه‌ترین اسناد محرمانه‌ای که الجزیره منتشر کرده، سازمان جاسوسی بریتانیا تلاش کرده است تا یکی از افراد رده‌بالا در سیستم سیاسی کره‌شمالی را برای جاسوسی جذب کند.
کد خبر : 5178

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، الجزیره انگلیسی می‌نویسد آژانس جاسوسی بریتانیا به وی وعده همکاری طولانی‌مدت مخفی با سازمان جاسوسی به ازای دستمزد را داده است.


این اسناد نشان می‌دهد «MI۶» که به طور رسمی «سرویس اطلاعات مخفی» یا «SIS» نامیده می‌شود از آژانس امنیت ملی آفریقای جنوبی خواسته تا «عملیات مشترکی» انجام دهند.


هدف این عملیات مشترک، استخدام یک جاسوس در سیستم تصمیم‌گیری رده بالای کره شمالی بوده و برای موفقیت در این عملیات، بریتانیا به همکاری آفریقای جنوبی نیاز داشته است. در نامه درخواست بریتانیا آمده‌ است: «از شما می‌خواهیم با مامور ما همکاری کنید».








MI۶ یک سال پیش با هدف مورد نظر ارتباط برقرار کرده و در جلسه‌‌ای دو ساعته به توضیح شرایط کار پرداخته و با پیشنهاد مبلغی کلان، همکاری طولانی‌مدت با سازمان جاسوسی بریتانیا را نیز به وی پیشنهاد داده است

سازمان جاسوسی بریتانیا از آفریقای جنوبی خواسته تا اطمینان حاصل کند همکاری عامل MI۶ و عامل کره شمالی «در حین عملیات توسط همکارانش منقطع نشود».


در اسناد MI۶، جزئیات کاملی از نام و شغل عامل کره‌شمالی و سابقه و برنامه‌های سفری وی آورده شده است که الجزیره به دلیل مسائل امنیتی از انتشار آن‌ها اجتناب کرده‌است.


طبق گفته عامل مخفی، MI۶ یک سال پیش با هدف مورد نظر ارتباط برقرار کرده و در جلسه‌‌ای دو ساعته به توضیح شرایط کار پرداخته و با پیشنهاد مبلغی کلان، همکاری طولانی‌مدت با سازمان جاسوسی بریتانیا را نیز به وی پیشنهاد داده است.


طیق اسناد به‌دست آمده MI۶ شماره تماسی سری در اختیار وی گذاشته شده است تا در صورتی که عامل مخفی در کره‌شمالی تصمیم نهایی خود مبنی بر همکاری با آن‌ها برای جاسوسی از دولت خود را گرفت بتواند با آن‌ها تماس بگیرد. این فرد اظهار خوشحالی و امیدواری برای ادامه این ارتباط کرده اما به گفته MI۶ پس از آن هرگز تماسی با آن‌ها نگرفته است.


سازمان جاسوسی بریتانیا برای آفریقای جنوبی این طور توضیح داده‌ که این «فرصتی خاص» است و در صورت موفقیت اطلاعات ارزشمندی از برنامه هسته‌ای کره‌شمالی در اختیار آن‌ها می‌گذارد.


MI۶ در پایان درخواست مکتوب خود از آفریقایی جنوبی از این کشور بابت همکاری تشکر کرده و برای ادامه همکاری‌ها در آینده اظهار امیدواری نموده‌است.
اما عوامل مخفی مشخص نکردند آفریقای جنوبی این تقاضا را پذیرفته است یا خیر و اینکه آیا همکاری به جریان افتاده یا عامل کره شمالی به درخواست دومی از سوی بریتانیا پاسخ داده است یا خیر؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب