دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1394 - 12:48
در گفت‌و‌گو با آنا

محسن رضوانی: شانس واترپلو برای کسب سهمیه ریو بسیار کم است/ انتظاراتی مازاد بر توان ورزشکاران ما ایجاد نشود

رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: شانس واترپلو برای کسب سهمیه ریو بسیارکم است و هدف‌گذاری بلندمدت ما کسب آمادگی و تجربه برای شرکت درمسابقات آسیایی 2018 است.
کد خبر : 51766

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، در رشته شنا ۹۰۰ سهمیه المپیک توزیع می‌شود و هر کشور می تواند حداکثر با ۲۶ شناگر مرد و ۲۶ شناگر زن در این بازی های شرکت کند اما ورزش ایران در رشته های آبی در طول تاریخ خود نتوانسته از این ظرفیت استفاده کند و حتی تعداد شناگران ایران در ادوار المپیک به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.


در حالی که کمتر از یک سال دیگر به بزرگترین رویداد پیش رو ورزشی جهان باقی نمانده است با محسن رضوانی رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو درباره وضعیت فعلی این فدراسیون و کسب سهمیه المپیک ریو در سه رشته شنا، شیرجه و واترپلو به گفت‌وگو پرداختیم که در زیر می‌خوانید:


* در حال حاضر وضعیت کلی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو به چه صورت است و مهمترین مسابقات پیش روی این فدراسیون تا پیش از مسابقات المپیک چیست؟


- مهمترین مسابقات پیش روی ما، مسابقات کسب سهمیه المپیک در هر سه رشته تحت پوشش ماست که در همین راستا در اواخر آذر ماه در مسابقات کسب سهمیه المپیک با محوریت آمادگی برای مسابقات آسیایی 2018شرکت خواهیم کرد. البته در ماهی که گذشت با 45 ورزشکار در رشته‌های شنا شیرجه و واترپلو در مسابقات رده سنی تایلند شرکت کردیم که حاصلش 13 مدال رنگارنگ بود. در همین مسابقات تیم زیر 17 سال واترپلو کشورمان با شکست تیم قدرتمند چین توانست یکی از سه نماینده آسیا در مسابقات جهانی این رشته باشد.


* با توجه به اینکه هدایت رشته واترپلو به مربی صربستانی الکساندر چیریچ سپرده شده‌ است، تاکنون عملکرد تیم واترپلو با هدایت این مربی را چطور دیدید و آیا می توان به شانس کسب سهمیه المپیک ریو در این رشته امیدوار باشیم؟


- از همین جا باید نکته‌ای را شفاف‌سازی کنم که خدایی ناکرده انتظاراتی مازاد بر توان ورزشکاران ما ایجاد نشود. شانس واترپلو برای کسب سهمیه ریو بسیار کم است. هدف گذاری بلندمدت ما کسب‌ آمادگی و تجربه برای شرکت در مسابقات آسیایی 2018 است اما در رابطه با کسب سهمیه المپیک هم ناامید نیستیم و تمام تلاشمان را خواهیم کرد. در حال حاضر بازیکنان تیم واترپلوی چین برای کسب سهمیه المپیک ریو 635 روز است که در اردو هستند. این در حالی است که تیم ملی واترپلو کشورمان چندماهی است که اردوهایش را شروع کرده‌ است. واقعیت این است با وجود حریفان قدرتمندی که داریم کسب سهمیه المپیک در واترپلو کار بسیار سختی خواهد بود. خداراشکر با توجه به سابقه ای که این مربی صربستانی دارد به آینده واترپلو خوش بین هستیم و امیدوارم که این روند تا پایان کار ادامه پیدا کند.


* مهمترین مسابقه پیش رو در رشته واترپلو کدام مسابقات است و فدراسیون برای این رشته چه برنامه ای را در نظر گرفته است؟


- هدف اصلی ما در رشته واترپلو موفقیت در بازی های آسیایی 2018 است که در سطح بسیار بالایی هم برگزار خواهد شد. متاسفانه رشته واترپلو درایران از سال 1995 میلادی به بعد دیگر در مسابقات آسیایی شرکت نکرده‌ است و در دو دوره اخیر نیز در بازی‌های آسیایی غایب بودیم اما هم اکنون تیم واترپلو زیر نظرمربی خارجی اردو تدارکاتی در کشور صربستان برگزار کردند که آمادگی خوبی هم در آنجا به دست آوردند و حدود 20 روز دیگر هم تیم برای مسابقات انتخابی المپیک به چین اعزام خواهد شد.


* گویا شناگران برای کسب سهمیه المپیک وضعیت خوبی دارند، در این باره توضیح بدهید؟


-خوشبختانه رشته شنا در کسب سهمیه المپیک ریو وضعیت خوبی دارد. هم اکنون فاصله رکورد شناگران برای ورودی سهمیه المپیک یک ثانیه است که با اردوهای تدارکاتی می‌توانیم این یک ثانیه را از میان برداریم. تمامی مسئولان فدراسیون و شناگران هدفشان کسب سهمیه المپیک ریو است و تلاشمان را هم برای این امر خواهیم کرد.


* برنامه های فدراسیون برای آمادگی بیشتر شناگران به چه صورت است؟


- قرار است برای آمادگی بیشتر شناگران در دی ماه اردو تدارکاتی در کشور قطر برگزار کنیم. همچنین یکی دیگر از برنامه های فدراسیون این است که بهمن ماه در کشور اسپانیا اردوی تدارکاتی داشته باشیم تا شناگران را برای کسب سهمیه المپیک در اردیبهشت ماه آماده کنیم.


* شرایط فعلی شناگران در رشته شیرجه به چه صورت است و آیا به کسب سهمیه المپیک ریو در این رشته امیدوار هستید؟


- تیم شیرجه کشورمان برای کسب سهمیه المپیک باید 15 بهمن ماه در برزیل با سایر کشورها رقابت کند، به همین دلیل قرار است ملی‌پوشان شیرجه هفته آینده تست بدهند. این آخرین شانس ورزشکاران شیرجه کشورمان برای کسب سهمیه المپیک برزیل است. اگر بتوانیم کریمی و ولی‌پور دو ورزشکار شیرجه کشورمان را برای برپایی اردوی 15 روزه به چین اعزام کنیم استرس آنها از مسابقه دادن، از بین می‌رود و شانس بالایی برای کسب سهمیه المپیک خواهیم داشت. در صورت تحقق این موضوع، شیرجه ایران برای نخستین بار در تاریخ مجوز حضور در المپیک را به دست می‌آورد.


* عدم توازن بودجه در تمامی رشته‌های المپیکی وجود دارد، در فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو این مساله به چه صورت است؟


-متاسفانه بودجه مستقیم به فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو تعلق نگرفته است و هم اکنون بدهی گذشته مشکلاتی را برای فدراسیون به وجود آورده است. با توجه به اینکه امسال سال قبل از المپیک است نیاز به حمایت بیشتری داریم. ضمن اینکه در فدراسیون شنا سه رشته وجود دارد که ما باید همگی آنها را پوشش مناسب بدهیم.


* به عنوان سوال پایانی گویا قرار است رقابت های کشورهای اسلامی به میزبانی ایران برگزار شود. در این رابطه توضیحی بدهید؟


- بله. برای برای حضور در این پیکارها هشت کشور را دعوت کرده‎ایم و چون نمی‎توانیم بانوان ورزشکارمان را در این رشته به خارج از کشور بفرستیم درخواست میزبانی دادیم و با آن موافقت شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته