دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان مستند «همه برای هم» در گفتگو با آنا:

اوج کار مستندساز در مواقع بحرانی است/ جنگ با کرونا را سوژه عادی ندانیم

محمد رفیعی با اشاره به ساخت مستند جدید «وضعیت قرمز» درباره کرونا یادآور شد: اینها سوژه‎هایی عادی نیست بلکه برجستگی و تازگی‌ای دارد که مخاطب دوست دارد آنها را ببیند.
کد خبر : 517583
976950.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ثبت تصاویر مبارزه و تلاش کادر درمانی کشور در مقابله با کرونا از روزهای آغازین شیوع این ویروس توسط مستندسازان آغاز شد و همچنان نیز ساخت این دست تولیدات ادامه دارد.


«همه برای هم» از این جنس مستندهاست که در بخش «مدافعان سلامت» شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز حضور دارد. محمد رفیعی، کارگردان این مستند به خبرنگار آنا گفت: فکر می‌کنم «همه باهم» اولین فیلم مستندی باشد که درخصوص کرونا  ساخته شد. در واقع ما از دوره شروع کرونا و 10 اسفندماه دوربین به دست به مراکزی مثل بیمارستان امیراعلم رفتیم و 6 روز مشغول کار بودیم.


وی افزود: در آن روزها که مشخص نبود حتی در مقابل این ویروس چه باید کرد، ما با کمترین امکانات و نهایتاً با ماسک شخصی تلاش کردیم روایتی از تلاش‌های کادر درمان و فعالیت بچه‌های جهادی در بیمارستان را ثبت و ضبط کنیم.


با شرایط باید جنگید و خود را ثابت کرد


این مستندساز ادامه داد: متأسفانه ما حتی به چشم می‌دیدیم که هم‌وطنانمان جلوی چشم‌مان به خاطر کرونا فوت می‌کردند. تجهیزات هم نداشتیم و به‌راحتی هم ممکن بود کرونا بگیریم. ما پس از حدود یک هفته تصویربرداری، خودمان را نیز دو هفته قرنطینه کردیم.


رفیعی با اشاره به اینکه اولین پخش تلویزیونی «همه برای هم» در 29 اسفند انجام شد گفت: به نظرم این مستند به‌خوبی هم دیده شد و فعلا هم در جشنواره مقاومت حضور دارد.


وی درباره لزوم ساخت چنین آثاری در مواقع حساس گفت: اصل کار هر مستندساز در مواقع بحران است، یعنی وقتی اتفاقی می‌افتد باید دست به کار شوند. ما هم با شیوع کرونا در کشور وارد میدان شدیم بلکه این قضیه را ابتدای راه ثبت کنیم و در زمانی که برخی سراغ احتکار لوازم بهداشتی رفتند، شرایط سخت درمان را نمایش دهیم.


این فیلمساز با اشاره به حرکت قابل تقدیر گروه‌های جهادی توضیح داد: در همین دوره در روزهای اول با گروه‌های جهادی همراه بودیم که دندان‌پزشک بودند. اینها با شروع کرونا به جای تعلل و بهانه‌جویی، پای کار آمدند بی‎آنکه منتظر چیزی و کسی بمانند. در این شرایط باید جنگید و خود را ثابت کرد.


اینها سوژه‎های عادی نیست


رفیعی ادامه داد: ما در بیمارستان امیراعلم شخصی را داشتیم که جانباز جنگ بود اما پای کار بود بدون اینکه نگران شود به خاطر وضعیت جسمانی‌اش بدتر درگیر کرونا شود. اینها سوژه‎هایی عادی نیست بلکه برجستگی و تازگی‌ای دارد که مخاطب دوست دارد آنها را ببیند.


این مستندساز در پایان از تولید اثر جدید خود خبر داد و گفت: مستند «وضعیت قرمز» را ساخته‌ام که هنوز پخش نشده است. مستند درباره شدت گرفتن ویروس کرونا و حجم فشاری است که به کادر درمان وارد می‌شود.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: مستندسازی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته