دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1394 - 10:39
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همایش دیابت مطرح کرد

دیابت وبای خاموش است/ آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک در مقابله با دیابت

نشست میهمانان گردهمایی بین‌المللی دیابت شب گذشته با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 51726

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این نشست همچنین دکتر محمد باقرلاریجانی، معاون آموزشی و دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و جمعی از مسوولان و متخصصان دیابت از سراسر دنیا در تالار حافظ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم ضمن تاکید بر اینکه مهم‌ترین مسائل بشری به دست دانشمندان حل می‌شود، بیان کرد: «هدف مقدس دانشمندان از جمله شما حاضرین باید کم کردن رنج بیماران باشد. دیابت به صورت وبای خاموش عمل می‌کند.»


رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «همه دانشمندان و مسئولان سیاسی جهان باید تلاش کنند تا این وبای خاموش را از بین ببرند.»


او با اشاره به اینکه بیماری دیابت رو به پیشرفت است، تصریح کرد: «هر روز به تعداد بیماران مبتلا به دیابت اضافه می‌شود، مخصوصا در کشورهای در حال توسعه و یا عقب مانده این روند سریع‌تر است.»


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در مجموع گرفتار این مصیبت هستیم، عنوان کرد: «بیماران دیابتی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، برای فقرا به جز ساختن با این بیماری، مشکلات تامین هزینه نیز وجود دارد که در اکثر مواقع دولت‌ها باید به آن‌ها کمک کنند.»


هاشمی رفسنجانی افزود: «بیماران بعد از اینکه مسائل بیماری را پشت سر گذاشتند باید دائما از خود مراقبت کنند، آنها باید پول و وقت زیادی برای این بیماری صرف کنند، که اکثر آن‌ها دچار مشکلاتی مانند دیالیز و از این قبیل نیز خواهند شد.»


رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت‌های بنیاد بیماری‌های خاص در ایران، اظهار کرد: «این سازمان سعی دارد رنج بیماران، از جمله بیماران دیابتی را کم کند.»


او با تاکید براینکه مردم در این زمینه نیاز به آموزش دارند، گفت: «دانشمندان و سازمان ملل باید مردم را به صورت عمومی دراین باره آموزش دهند.»


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از محققان و متخصصان خارجی حاضر در جلسه خواست برای ارزان‌تر شدن داروهای بیماران دیابتی مخصوصا در کشورهای فقیر تلاش کنند، زیرا برخی از واسطه‌ها و شرکت‌های تولید کننده این داروها سودهای کلانی از فروش داروهای دیابت می‌برند.


رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به فعالیت وسیع این دانشگاه بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی که در سراسر کشور شعبه دارد، در بخش پزشکی به این موضوع کمک می‌کند.»


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان اهداف تأسیس بنیاد بیماری‌های خاص که غیر دولتی است، خطاب به پزشکان خارجی گفت: «در سازمان ملل و دیگر مجامع جهانی کمک کنید تا داروهای این بیماری ارزانتر و سریع‌تر به بیماران برسد.»


ایشان با تشکر از اقدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای برپایی بهتر این همایش، گردهمایی پزشکان و متخصصان را مهم دانست و اظهار امیدواری کرد که نتیجه این همایش دو روزه، برای جوامع انسانی مفید باشد.


در آغاز این مراسم دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن ارائه گزارشی از چرایی و چگونگی همایش و ترکیب میهمانان خارجی و کشورهای متبوع آنها، توضیحاتی درباره برنامه‌های کشور برای پیشگیری و درمان بیماران دیابتی داد.


دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم گزارشی از اهداف و روند تأسیس این دانشگاه ارائه کرد و در ادامه فیلمی از فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی، تحقیقاتی، فنی، پژوهشی، به خصوص پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش درآمد که طی آن بخشی از سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه سال 1360 پخش شد که گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تا 10 سال آینده سراسر کشور ما دانشگاه شود.


به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز در سخنانی، تلاش برای تعمیق و تداوم مسایل مربوط به سلامتی ملت‌ها را یکی از ضروری‌ترین کارهای دولت‌ها دانست و از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری این همایش تشکر و قدردانی کرد.


در ادامه این مراسم و پس از سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آقای تالانت‌بیک باتیرعلیف، وزیر بهداشت قرقیزستان با بیان علل و عوامل گسترش بیماری دیابت در جوامع انسانی، توسعه فرهنگ کتابخوانی و نشریات علمی را یکی از راه‌های افزایش آگاهی مردم دانست و گفت: اقدامات پیشگیرانه برای کم کردن هزینه‌ها ضروری است و کار ایران برای درمان دیابت ستودنی است.


آقای مازیار دوستدار، قائم مقام شرکت نوو نوردیسک که بزرگترین شرکت در زمینه داروهای دیابت است، با تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های شرکت، گفت: امیدوارم بیماران دیابتی در ایران هر روز وضع بهتری در مسیر درمان داشته باشند.


وی همچنین با تشکر از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در این همایش، از اقدامات و تأثیرات دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کرد.


خانم دکتر بروتلند، معاون رئیس سازمان بهداشت جهانی در امور بیماری‌های غیرواگیر نیز با اشاره به سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص ظرفیت‌های سازمان ملل متحد، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان جهانی ارائه کرد و گفت: ایران در این زمینه فعال بود و اقدامات ارزشمندی داشت و من به ایرانیان تبریک می‌گویم.


آقای دکتر وجیه ریزوی، فوق تخصص غدد آمریکا و رئیس انجمن IMI در آمریکا نیز با توضیح مشکلاتی که بیماری دیابت برای انسان‌ها ایجاد می‌کند، گفت: امیدواریم براساس برنامه پزشکی ایران در سال‌های آینده این بیماری کنترل شود.


آقای دکتر کبیر، مسؤول بیمه سلامت کشور نیز در سخنانی برگزاری این همایش را در راستای نظام بیماری‌های غیرواگیر دانست و گفت: فکر می‌کنم اقدام جمهوری اسلامی برای عملی کردن سند بیماری‌های غیرواگیر گامی مهم است و اعتقاد داریم که باید از منابع خود حفاظت کنیم و امیدواریم در بیمه‌های پایه بسته‌‌های خدماتی لازم را به مردم ارائه نماییم.


دهمین همایش بین‌المللی راهبردی دیابت از صبح امروز آغاز به کار کرده است. مهمانان این همایش از جمله متخصصان اروپایی، وزیران بهداشت قرقیزستان و ترکمنستان و رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص ایران، شب گذشته در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گرد هم آمدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته