دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1394 - 10:45
در همایش ملی «بررسی آرا و اندیشه‌های ابوعلی فارسی (نحوی) فسوی» در واحد فسا عنوان شد

قدردانی از گذشتگان؛ نیروی محرکه‌ برای شکل‌گیری تلاش‌های آتی در راستای اعتلای فرهنگ جامعه

نخستین همایش «بررسی اندیشه‌های ابوعلی نحوی فسوی و اهمیت علم تفسیر، نحو و لغت در اسلام» به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا و همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری فسا در تالار غدیر این واحد دانشگاهی برگزار شد.
کد خبر : 51712

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در همایش «بررسی آرا و اندیشه‌های ابوعلی فارسی (نحوی) فسوی» سخنرانان و صاحبان مقالات علمی به بررسی ابعاد علمی، شخصیتی و مذهبی ابوعلی فارسی فسوی و بررسی اهمیت و جایگاه علم تفسیر، نحو و لغت در اسلام پرداختند.


دبیر اجرایی این همایش در توجیه ضرورت برگزاری این نشست بیان کرد: بخشی از تلاش بشر در گرامیداشت و یادبود افراد موثر در تاریخ و فرهنگ جامعه تابع نیاز انسان به هویت و اصل و ریشه است.


دکتر نوشاد قاسمی ادامه داد: در دنیای امروزی که بحران هویت یکی از ناگواری‌ها و منشأ بسیاری از ناکامی‌های بشر به شمار می‌آید عدم توجه به شناخت و شناساندن مفاخر علمی و فرهنگی یک جامعه زمینه را برای شکل‌گیری یک خلا فرهنگی آماده می‌سازد و این خلاء فرهنگی خود می‌تواند زمینه ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی متعدد در یک جامعه باشد.


وی افزود: در حالی که شناخت و شناساندن کسانی که در گذشته مایه فخر و مباهات یک ملت بوده‌اند از طریق ایجاد یک عزت نفس ملی، افراد جامعه را به سوی پذیرش فرهنگ خود و تلاش برای اعتلای فرهنگ خود و مقاومت در برابر فرهنگ بیگانه سوق می‌دهد. علاوه بر این قدردانی از تلاش‌های گذشتگان نیروی محرکه‌ای برای شکل گیری تلاش‌های آتی برای اعتلای فرهنگ یک جامعه فراهم خواهد ساخت و افراد را به سمت به جای گذاری اثری مثبت از خود سوق خواهد داد.


در ادامه حجت الاسلام طهماسبی، امام جمعه فسا و دبیر علمی همایش به تبیین شخصیت و جایگاه علمی ابوعلی فارسی، به ویژه جایگاه برجسته ابوعلی فارسی در علم تفسیر و نحو و ارائه شواهدی در خصوص تاثیر پذیری عالمان برجسته از آرای ابوعلی فارسی پرداخت.


در ادامه سخنرانان و صاحبان مقالات انتخاب شده از سوی هیات داوری به بررسی موضوعات محوری همایش پرداختند و در پایان از مقاله دکتر صفدر شاکر با عنوان« آرای کلی کلامی ابوعلی نحوی» و مقاله مسلم امینی‌نژاد با عنوان « سبک و روش ابوعلی نحوی در تفسیر قرآن» به عنوان مقالات برگزیده همایش تجلیل شد.


در همایش «بررسی آرا و اندیشه‌های ابوعلی فارسی (نحوی) فسوی» دکتر مهرداد کریمی رئیس واحد فسا، دکتر دوگانی نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و سایر مدیران معاونان نهاد‌ها و موسسات این شهر و استادان، کارکنان ودانشجویان واحد فسا حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته