دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1394 - 10:32
با موافقت نمایندگان مجلس صورت گرفت

تعیین 6 ماه تا 2 سال حبس برای صحنه‌سازی تصادف

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز ـ سه‌شنبه 3 آذرماه ـ پارلمان، در جریان بررسی لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، با مواد 63، 64، 65، 66، 67 و 68 موافقت کردند.
کد خبر : 51708

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، بر اساس ماده 63، هر کس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، وجوهی را بابت خسارت دریافت نماید، به حبس تعزیزی درجه شش و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود. شروع به جرم مندرج در این ماده علاوه بر مجازات مقرر برای شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی مستوجب جزای نقدی درجه پنج می‌باشد.


در ماده 19 قانون مجازات اسلامی حبس تعزیری درجه شش، بیش از شش ماه تا دو سال تعیین شده است.


مجلس در ماده 64 لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده شخص ثالث نیز تصریح کرده است: هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی نماید به مجازات حبس درجه هفت محکوم می‌شود؛ راننده نیز چنانچه در این امر ثبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می‌شود.


بر اساس ماده 19 قانون مجازات اسلامی، مدت حبس تعزیری درجه هفت، از 91 روز (سه ماه و یک روز) تا شش ماه خواهد بود.


بر اساس ماده 65، در صورتی که مسئولیت مسبب حادثه مشمول تعهدات بیمه‌گر باشد جز در موارد مصرح در ماده 16 این قانون، مقررات مربوط به نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در خصوص وی قابل اجرا نیست.


در ماده 66 آمده است: کلیه آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون جز در مواردی که به نحو دیگری مقرر شده است، ظرف مدت یکسال از تاریخ ابلاغ آن توسط بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه تهیه می‌شود و پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. مادامی که آیین‌نامه‌های مذکور، تهیه و تصویب نشده است، آیین‌نامه اجرایی موجود، در حدودی که مغایر این قانون نباشد معتبر است.


ماده 67 تعیین می‌کند: بیمه‌نامه‌های صادره پیش از لازم‌الاجرا شدن این قانون مشمول قانون زمان صدور خود هستند لکن در هر حال احکام بندهای الف و ب ماده 4، مواد 11، 20، 23، 26، 31، 33 و تبصره‌ آن مواد 37، 38، 39، 50، 51، 62 در بیمه نامه‌هایی که هنوز خسارات تحت پوشش آنها پرداخت نشده نیز لازم‌الرعایه است.


بر اساس ماده 68؛ از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون اصلاح قانون بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 1387 نسخ می‌شود. هرگونه نسخ یا اصلاح مواد این قانون باید صریحا در قوانین بعدی قید شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته