دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1399 - 19:14
فواد حسین:

نظر مرجعیت و پارلمان مدنظر است/ با واشنگتن بر سر تدوین زمان‌بندی کاهش نیروهای آمریکایی به توافق رسیدیم

وزیر خارجه عراق تأکید کرد بغداد با واشنگتن بر سر تدوین زمان‌بندی برای کاهش شمار نیروهای آمریکایی به توافق رسیده است.
کد خبر : 516974
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق تأکید کرد بغداد با واشنگتن بر سر تدوین زمان‌بندی برای کاهش شمار نیروهای آمریکایی به توافق رسیده است.


وی افزود: دولت عراق در پرونده حضور نظامیان آمریکایی دیدگاه طرف‌های مختلف ازجمله مرجعیت دینی را اخذ کرده است.


فواد حسین در ادامه اظهار کرد: دیدگاه عراق درخصوص وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق طبق مصوبه پارلمان است، در این چارچوب ما با طرف آمریکایی به توافق رسیده‌ایم و دیدیم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا از خروج 1500 نظامی این کشور از عراق خبر داده تا شمار نظامیان آمریکایی باقی‌مانده در عراق به 3500 نفر برسد.


رئیس دستگاه دیپلماسی عراق گفت: با طرف آمریکایی همچنین بر سر نحوه تعامل درخصوص ابعاد امنیتی و نظامی و تدوین زمان‌بندی برای تعامل با نیروهای آمریکایی به توافق رسیدیم و کمیته‌ای تخصصی برای این منظور و پرونده همکاری امنیتی و نظامی مشترک تشکیل دادیم.


وی شب گذشته درگفتگو با شبکه الحره درباره اهداف سفر خود به فرانسه و روابط کشورش با امریکا و ایران و نیز موضع عراق درباره معاهدات صلح برخی کشورهای عربی با اسرائیل سخن گفت.


حسین تأکید کرد: محور اصلی دیدارهای وی با مقامات فرانسوی و اروپایی همکاری‌های اقتصادی و امنیتی و راه‌های کمک به بحران مالی عراق و نیز هماهنگی‌های لازم برای سفر نخست‌وزیر عراق به پاریس در نیمه ماه آینده میلادی بوده است.


او همچنین خبر داد: با مقامات اروپایی درباره نظارت بر اجرای انتخابات پیش از موعد در عراق و تأمین اعتماد مردم به نیروهای سیاسی و روند انتخابات مذاکره کرده است.


حسین مبارزه با داعش را موضوعی بین‌المللی و نه صرفاً عراقی دانست و گفت : فرانسه نقش مهمی در جنگ با داعش در عرصه تأمین سلاح و همکاری امنیتی و اطلاعاتی با عراق داشت.


وی افزود: در حال حاضر در پایگاه نظامی الهول 70 هزار تروریست داعشی حضور دارند که باید مراقب بود که این منطقه از کنترل خارج نشود به خصوص که حملات اخیر ترکیه از قدرت نیروهای کرد که کنترل این پایگاه را در اختیار دارند کاسته است و اگر این منطقه از کنترل خارج شود فاجعه‌ای بزرگ برای همه خواهد بود.


حسین درباره پیشنهاد ساخت نیروگاه اتمی در عراق نیز گفت: این موضوع از جانب عراق مطرح شده اما موضوع ساده‌ای نیست و شرایط مالی عراق هم اجازه اجرای آن در شرایط فعلی را نمی‌دهد.


او درباره مذاکرات با امریکا نیز ادامه داد: دو کشور توافق کرده‌اند که روابط امنیتی آن‌ها حالت دیگری بگیرد و در ابعاد آموزش و تجهیز نیروهای عراقی و تبادل اطلاعات تقویت شود ضمن اینکه جدولی زمانی برای خروج حدود 3500 نیروهای آمریکایی که در عراق حضور دارند تنظیم شده است.


حسین حملات راکتی به منطقه خضراء را خطری واقعی برای همه مردم عراق دانست و گفت که هر ضربه‌ای به فرودگاه بغداد هزینه‌اش را همه مردم عراق می‌پردازند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته