قاچاق میلیون دلاری پوشاک چینی به ایران
به گزارش گروه اقتصادی آنا، گلنار نصرالهی در مراسم هماندیشی مسوولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرفکننده و مدیران رسانهها افزود: سال گذشته تعرفههای تکراری واردات بین 15 تا 20 درصد کاهش یافت و در بخش پوشاک، عمده پوشاک خارجی در کشور به صورت قاچاقی وارد شده است.
وی تصریح کرد: در سال 2014 در بخش پوشاک یک میلیارد دلار تعرفه صادرات پوشاک چین به ایران ثبت شده بود در حالی که در همان سال بین 8 تا 9 میلیون دلار پوشاک به صورت رسمی از چین وارد شده بود و عمده پوشاک به ایران به صورت قاچاق واردات میشود.
نصراللهی اظهار کرد: واردات غیر رسمی پوشاک علاوه بر اینکه به تولید و اشتغال داخلی لطمه میزند، باعث نفوذ فرهنگی و از بین بردن فرهنگ داخلی در بخش پوشاک میشود.
مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: از 200 فروشگاهی مدعی نماینده برند خارجی مشخص شد تنها 55 شرکت قراردادی با شرکتهای خارجی پوشاک داشتند که عمده آنها در تهران هستند اما بر تابلوهای مغازه و شرکت خود عنوان نماینده رسمی برند خارجی درج شده بود.
وی اضافه کرد: این 55 واحد ثبت اولیه شده و قرار شد مراحل ثبت رسمی آنها انجام شود و باقی واحدها با دریافت تذکر و یا معرفی به تعزیرات در قالب ماده 27 با آنها برخورد میشود.
نصراللهی گفت: از 11 میلیارد دلار تجارت پوشاک که هرساله انجام میشود، 50 درصد مواد اولیه و باقی ارزش مد و طراحی پوشاک است.
وی بیان کرد: در 6 ماه اول امسال 5 هزار و 300 مورد قاچاق پوشاک در همکاری با سازمانهای صنعت و معدن استانها کشف شد و در مورد اخیر یک کامیون پوشاک قاچاق که در مرز گمرک بازرگان وارد کشور میشد، کشف و ضبط شد. همچنین برخی انبارهای قاچاق کالا در شورآباد تهران کشف و ضبط شد.
نصراللهی تاکید کرد: واردات پوشاک از گروه 10 کالایی به گروه 9 انتقال پیدا کرد و تعرفه رسمی واردات از 150 درصد به 75 درصد کاهش پیدا کرد. در بخش تعرفه ترجیحی با ترکیه گرچه نرخ رسمی تعرفه به 40 درصد رسیده اما انتقال واردات پوشاک از کانال قاچاق به کانال رسمی با اینحال افزایش پیدا نکرده و از کل پوشاک خارجی در کشور کمتر از 5 درصد به صورت رسمی و باقی به صورت قاچاقی وارد میشود.
وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات در بخش پوشاک، بحث تقلب برندهای خارجی است، به گونهای که بسیاری از پوشاکی که به نام برند خارجی در داخل کشور عرضه میشود، در واقع پوشاک تولید داخلی است که به خاطر ضعف فرهنگی مارکهای خارجی بر پوشاک داخلی نصب میشود.
مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات پوشاک
یدالله صادقی رئیس مرکز امور اصناف و بارزگانان ایران در این زمینه گفت: یکی از مشکلات صنعت پوشاک علاوه بر قاچاق بحث مالیات بر ارزش افزوده است که از مراحل تولید پوشاک هم گرفته میشود.
وی افزود: مشکلات بیمه تامین اجتماعی و فرسوده بودن ماشین آلات تولیدی نیز در تولید پوشاک داخلی به چشم میخورد.
قاچاق چمدانی
مدیر کل مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد نیز گفت: اخیراً مانتوهایی در بازار عرضه میشود که بدون دکمه و زیپ و یا کمربند هستن که این موارد یک تهاجم فرهنگی و نفوذ اقتصادی و فرهنگی محسوب شده که به بیحجابی و بد حجابی عدهای در جامعه منجر میشود.
عباس نخعی افزود: برخی از فروشگاههای خیابان آفریقا به نام برندهای خارجی شاید یک مورد با برگ سبز گمرکی واردات پوشاک خارجی انجام دادهاند، اما به وسیله چمدانهای مسافری پوشاک خارجی در آنها عرضه و با قیمتهای بالا به فروش میرسد.
وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از کارگاههای تولید پوشاک تعطیل شده و تبدیل به انبار کالای قاچاق و پوشاک قاچاقی شدهاند.
وی تاکید کرد: در تهران 1200 دکه وجود دارند که مجوز آنها توزیع مطبوعات بوده، اما در آنها همه چیز از سیگار تا سفته، آدامس، پفک، نوشابه، آب معدنی و همه چیز فروخته میشود.
انتهای پیام/