دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عظیمی ‌میرآبادی:

هزینه جشنواره فیلم مقاومت از تولید یک فیلم سینمایی کمتر است/ درهای جشنواره روی هیچ‌کس بسته نیست

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت هزینه برگزاری این رویداد هنری را از تولید یک فیلم سینمایی کمتر دانست.
کد خبر : 516212
3557759 (1).jpg

به گزارش گروه فرهنگ و  هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی جشنوراه،نخستین نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌الملل فیلم «مقاومت» صبح امروز ۲۹ شهریورماه با حضور مهدی عظیمی میرآبادی دبیر و احد میکائیل‌زاده مدیر روابط عمومی این رویداد هنری برگزار شد.


این نشست رسانه‌ای به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور خبرنگاران رأس ساعت ۱۱:۳۰ آغاز و به‌صورت زنده از طریق سایت جشنواره و صفحه رسمی این رویداد در اینستاگرام پخش شد.


عظیمی میرآبادی در ابتدا عنوان کرد: این جشنواره در ۱۵ دوره قبلی خود با نام دفاع‌مقدس برگزار شد اما امروزه به عنوان جشنواره بین‌الملی فیلم مقاومت و در ابعاد جهانی برگزار می‌شود. 


وی با اشاره به جابجایی بخش‌های متنوع در این دوره، ادامه داد: در پنج دوره اخیر با تلاش محمد خزاعی جشنواره فیلم مقاومت اهمیت و اعتبار مضاعف یافت. او استانداردهایی تعریف کرده که ما نمی‌توانیم از آنها عدول کنیم.


دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، ادامه داد: علاوه بر این بنیاد روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌‍مقدس اهداف و اولویت‌هایی دارند، در این جشنواره تلاش می‌کنیم حمایت از سینمای دفاع‌مقدس و تعریف طراز در این سینما نیز پیگیری شود.


عظیمی با بیان اینکه استقبال خوبی از بخش مدافعان سلامت شد اما جنس آثار داخلی و ایرانی تفاوت دارد و آثار سینماگران ایرانی، الهی و معنوی‌تر است، گفت: در بخش مدافعان سلامت ۱۲۸ کشور آثاری را به جشنواره فرستادند. ۱۳۴۲ اثر به دبیرخانه رسیده که رقم قابل توجهی است. همه مردم جهان در ماه‌های اخیر درگیر این ویروس منحوس بودند و به همین دلیل بخش مدافعان سلامت با استقبال مواجه شد.



وی ادامه داد: لازم است دبیرخانه دائمی در انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس فعال باشد. همکاران در ماه‌های اخیر در این بخش کار کرده و سعی کرده‌اند همه چیز را سامان‌دهی و یکپارچه کنند بطوری که در فاصله بین دو جشنواره نیز دبیرخانه به صورت دائمی فعال باشد. 


این مدیر فرهنگی ادامه داد: فضایی که بر علیه سینمای دفاع‌مقدس و جشنواره مقاومت بود جوری وانمود می‌کرد که آثاری برای برگزاری هر ساله جشنواره نیست اما تجربه امسال نشان داد می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر، زمینه را برای دریافت بیشتر آثار فراهم کرد. 


عظیمی در ادامه گفت: برای پیشرفت اهدافمان در سینمای دفاع‌مقدس و انقلاب نیازمند تعامل با نهادها و ارگان‌های مختلف هستیم. ما باید سینمای دفاع‌مقدس را به سینمای ایران پیوند بزنیم.


وی ادامه داد:  رئیس سازمان سینمایی همراه ما و در این مدت در کنار جشنواره مقاومت بودند و ما را تنها نگذاشتند. امیدوارم بتوانیم این همکاری ها را گسترش بدهیم.


دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: انجمن سینمای دفاع‌مقدس داعیه این را دارد که جناحی کار نمی‌کند، چراکه معتقد است فرهنگ دفاع‌مقدس و مقاومت متعلق به گروه خاصی نیست؛ به همین دلیل ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس در را به روی کسی نبستیم، مگر کسی دوست نداشته باشد در این حوزه کار کند.


نگاه محتوایی در بخش «سینمای سامری»


عظیمی میرآبادی درباره بخش «سینمای سامری» در جشنواره امسال و نسبت خلق چنین ترکیب با نظریه‌های سینمایی در دنیا عنوان کرد: آن‌هایی که در آن ور نظریه‌پردازی کرده‌اند فرق چندانی با ما ندارند. آن‌ها هم در حوزه سینما خوانده‌اند و تلاش کرده‌اند نظریاتی را ارائه دهند اما چرا وقتی آن‌ها نظریه‌ای می‌دهند خوب است اما وقتی خودمان نظریه می‌دهیم عجیب است!؟ در این نگاه یک خود تحقیری وجود دارد. «سینمای سامری» یک نگاه محتوایی و فکری دارد درباره فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود فیلمی که پیامبران و ملایک را تحقیر می‌کند دقیقاً در راستای اهداف صهیونیست‌هاست که ما نام آن را سینمای سامری گذاشته‌ایم.



وی درباره صیانت از فیلم‌هایی که در بخش آنلاین به نمایش در می‌آید هم توضیح داد: ترفندهایی برای این موضوع دیده‌ایم که محرمانه است و نباید بگوییم. در جلسه‌ای خصوصی آن ترفندها را توضیح می‌دهیم.


برگزاری جشنواره درشرایط کرونایی


عظیمی در پاسخ به سوالی درباره دلایل اصرار به برگزاری این رویداد در سایه کرونا گفت: برگزاری جشنواره چه منافاتی با کرونا دارد؟ تجمع مشکل دارد. آن چیزی که ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده عمل می‌کنیم. برای جشنواره جشنواره‌ها هم قبلاً به صورت یک مرور بود اما در جشنواره مقاومت آثار با هم به رقابت می‌پردازند. گمان نمی‌کردیم این تعداد آثار برسد اما تعداد زیادی آثار رسیده است. همه بدون استثنا بهترین فیلم هستند و این فیلم‌ها توسط داوران زیادی ارزیابی شده است سه شاخص داریم که مد نظرمان است اول بحث موضوع و محتواست که آیا حرفی که زده جامع بوده؟ دوم اینکه از نظر هنری و فنی چه حرفی دارد و سوم اینکه چقدر را مخاطب ارتباط برقرار کرده است


مهمان بین‌المللی نداریم


وی درباره امکان میزبانی از مهمان‌های خارجی با توجه به شرایط کرونایی گفت: متاسفانه ما در بخش اول این رویداد یعنی هفته دفاع مقدس نتوانستیم مهمانان زیادی دعوت کنیم یکی از دلایل آن مالی است آن‌هایی که فکر می‌کنند خیلی پولدار هستیم بدانند دلیل ما مالی بوده که ما مهمان بین‌المللی نداریم.


دبیر این جشنواره در پاسخ به سوال دیگری درباره مخاطب نداشتن فیلم‌های دفاع‌مقدسی افزود: اگر بخواهیم بر اساس آنچه که در سینمای کشور صورت می‌گیرد، صحبت کنیم، باید بگوییم کل سینما دچار مشکل در چرخه تولید، نمایش و جذب مخاطب است. به جز برخی فیلم‌ها که پا را از ارزش‌ها فراتر می‌گذارند و بعضاً فروش دارند، اگر از آن‌ها رد شویم می‌توانیم بگوییم خیلی از فیلم‌ها مخاطب جذب نکرده‌اند اصل سینمای کشور دچار این مسأله است و سینمای دفاع مقدس منفک نیست پس باید میدان‌های جدید برای این منظور در نظر بگیریم.


آینده سینمای مقاومت مدیون «فیلمسازان بسیجی» است


عظیمی درباره بخش فیلمسازان بسیجی اظهار کرد: این بخش جدی و استراتژیک است فکر می‌کنم آینده سینمای مقاومت می‌تواند تا بخش زیادی مدیون حضور جدی این افراد باشد. بیش از دو هزار و ششصد نفر از فیلمسازان بسیجی شرکت کرده‌اند. کسانی که در این بخش شرکت کرده‌اند فقط بسیجی‌ها نیستند آنهایی که تفکر بسیجی دارند هم در این گروه هستند مثل پاسداران و….


وی درباره شرط نمایش اول فیلم‌ها برای حضور در جشنواره مقاومت هم مطرح کرد: اینکه شرط بگذاریم شاید خوب نباشد اینکه بتوانیم آثاری را داشته باشیم که اولین نمایششان باشد خوب است و برای اولین بار در این دوره رخ می‌دهد.


دبیر جشنواره «مقاومت» درباره توجه این رویداد به میراث «حاج قاسم سلیمانی» اظهار کرد: اگر مشکلی از بابت بیماری کرونا پیش نیاید مراسمی در کنار مزار شهید سلیمانی برگزار می‌کنیم که مربوط به بخش سیدالشهداست. این بخش با یاد و نام ایشان در جشنواره آورده شد.


عظیمی درباره پذیرش فیلم‌های «هنر و تجربه» در این رویداد اظهار کرد: وقتی از فیلمسازان دعوت می‌کنیم که درباره سینمای دفاع مقدس و مقاومت کار کنند مشمول هنر و تجربه‌ای ها هم می‌شود چون در به روی هیچکس بسته نیست.


دبیر جشنواره فیلم «مقاومت» درباره توجه نکردن به مسایل تحولات منطقه توضیح داد: اتفاقاً جشنواره‌ها بر خلاف دوره‌های قبل کاملاً بین‌المللی است به جز دو بخش آن. بخش اصلی و چند بخش دیگر بین‌المللی است. فکر می‌کنم اگر ما آگاهی خودمان را نسبت به جشنواره بیشتر کنیم، بهتر می‌شود. آثار رسیده پاسخی برای این موضوع است جشنواره ما جهانی است حتی هنگام انتخاب برگزیده‌ها توجه نمی‌کنیم که فیلمساز ایرانی است یا خارجی.


جشنواره «مقاومت» صرفاً جشنواره «دفاع مقدس» نیست


عظیمی اظهار کرد: این جشنواره، صرفاً جشنواره دفاع مقدس نیست بلکه جشنواره مقاومت است. موضوعات ما در فراخوان نشان می‌دهد که گسترده است و به صورت انحصاری به مقاومت نمی‌پردازد.


دبیر این رویداد مطرح کرد: فیلمسازانی که در این جشنواره امتیاز کسب کنند در طول سال استقبال بیشتری از آن‌ها صورت می‌گیرد. یکی از وظایف جشنواره ایجاد بستر برای تولید بیشتر است.


عظیمی میرآبادی توضیح داد: مبنای طراحی جشنواره شانزدهم بیانیه گام دوم است و بر اساس موضوعات آن عمل کردیم. بر مبنای آن هم برنامه‌ریزی ۲ جشنواره صورت می‌گیرد.


وی درباره راهکار جشنواره «مقاومت» برای چرایی دفاع از میهن برای نسل جوان هم گفت: این بیشتر به اقدامات پژوهشی فیلمسازان ما برمی‌گردد طبیعتاً انجمن دفاع مقدس خواستار همین موضوع است و بسترش را فراهم می‌کنند تا هنرمندان برای پژوهش مراجعه کنند. آنچه وظیفه ماست فراهم کردن شرایط برای پژوهش است ولی متاسفانه این اتفاق در سال‌های گذشته توسط هنرمندان صورت نگرفته و این فاصله‌ای که بین نسل‌ها ایجاد شده به خاطر کم کاری مسئولان و هنرمندان است.


عظیمی میرآبادی در پایان این نشست پوستر جشنواره شانزدهم را که توسط محمدرضا رسولی طراحی شده به یادگار امضا ‌کرد.


این نشست رسانه‌ای در ساعت ۱۲:۴۵ به پایان رسید.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب