دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1399 - 00:02
آناتولی مطرح کرد؛

مکرون به‌دنبال تحریک عراق علیه ترکیه/ سفر کلیددار کاخ الیزه به بغداد پیام‌های مهمی برای منطقه داشت

یک خبرگزاری ترکیه‌ای گزارش کرد رئیس جمهور فرانسه در سفر به بغداد تلاش کرد افکار عمومی این کشور را علیه حضور نظامی ترکیه در منطقه تحریک کند.
کد خبر : 515917
im-227624.jpeg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری آناتولی در گزارشی به اظهارات مداخله‌جویانه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در امور داخلی عراق و القای دشمنی با ترکیه پرداخت و نوشت: پس از سفر اخیر «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق به واشنگتن بود که دولت آمریکا اعلام کرد درصدد کاهش نیروهای نظامی خود در عراق است و در ادامه، ارتباطات دیپلماتیک میان مقام‌های دو کشور برقرار شد که می‌توان این موضوع را با توجه به رویکرد  کاظمی درقبال تحولات منطقه، توازن قوا و ارتباط با همسایگان مهم و مثبت ارزیابی کرد. 




بیشتر بخوانید:


فرانسه دلتنگ روزهای قدرت خود در اروپاست




طبق این گزارش، در ماه‌های اخیر که غرب آسیا به محل رفت‌وآمد دیپلماتیک مقام‌های اروپایی تبدیل شده است، روابط میان ترکیه با فرانسه بسیار متشنج شد و نیز عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) در شمال عراق  افزایش یافت. در این میان نخست‌وزیر عراق تلاش می‌کند با هدف حل مشکلات داخلی، پایان دادن به مداخله‌های خارجی و استفاده از تمام ظرفیت گروه‌های عراقی، کردها را به سمت خود بکشاند تا اختلافات میان بغداد و اربیل حل شوند.


سفر مکرون به بغداد 


آناتولی می‌نویسد: رئیس‌جمهور فرانسه بعد از سفر به لبنان، دوم سپتامبر راهی بغداد شد و با برهم صالح، مصطفی الکاظمی و نیچروان بارزانی، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس اقلیم کردستان عراق در بغداد دیدار و گفتگو کرد. این سفر را می‌توان حامل پیامی برای روابط بغداد-اربیل، ایران، سوریه و ترکیه دانست؛ چه اینکه پاریس روابط خوبی با کردهای عراق دارد و مکرون با دعوت از بارزانی نشان داد اقلیم کردستان عراق را بخشی از دولت و حاکمیت عراق می‌داند. فرانسه همچنین با مخالفت با عملیات نظامی ترکیه علیه مواضع پ.ک.ک (که آنکارا آن‌ها را گروه تروریستی می‌خواند) تلاش می‌کند روابط میان ترکیه با اقلیم کردستان عراق را متشنج کند. 



دیدار مکرون و برهم صالح در بغداد


این خبرگزاری ترکیه مداخله در امور داخلی سوریه را هدف دیگر سفر مکرون به بغداد خواند و نوشت: فرانسه از لحاظ تاریخی سوریه را جولانگاه خود می‌داند، اما نتوانسته است نفوذ مؤثری در دمشق داشته باشد. پاریس بعد از آغاز قیام مردم در کشورهای عربی موسوم به «بهار عربی» تلاش کرد حضور خود را منطقه با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه افزایش دهد، اما عقب‌نشینی بخش عمده‌ای از نظامیان آمریکا از عراق نقشه پاریس را برای سوریه نقش بر آب کرد.



هدف مکرون از سفر به بغداد بازسازی نفوذ خود در لبنان و سوریه و به تبع آن گسترش نفوذ فرانسه در غرب آسیاست. 



آناتولی نوشت: فرانسه بعد از شکست نفوذ خود در سوریه تلاش می‌کند خلاء قدرت ناشی از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی را در عراق پر کند و لذا پیشنهاد همکاری نظامی دوجانبه با بغداد را در روند آموزش و ارائه مشاوره نظامی به ارتش عراق مطرح کرده است. پاریس می‌خواهد نقش ناتو را نیز در عراق فعال‌تر و خلاء قدرت را پر کند. طبعاً تقویت حضور و نقش فعال فرانسه در عراق، موجب نفوذ فرانسه در سوریه نیز می‌شود.


این گزارش می‌افزاید: مکرون مدعی است خرابکاریهای عراق ناشی از مداخله‌های روزافزون ترکیه در این کشور است و آنکارا  می‌خواهد با این‌گونه اقدامات و افزایش حملات خود در خاک عراق، به تنش در منطقه دامن بزند. ادعاهای مکرون در سفر به بغداد با توجه به انتقادات وی از عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق و مخالفت با اقدامات و سیاست‌های ترکیه در دریای مدیترانه شرقی، لیبی و سوریه نشان می‌دهد فرانسه در تلاش است دشمنی با ترکیه را به عراق منتقل و افکار عمومی و سیاسی این کشور را نسبت به مواضع ترکیه بدبین کند.


آناتولی در ادامه این گزارش عنوان کرد: کاظمی به‌دلیل عملیات ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه علیه کردها در شمال عراق به‌دنبال تنش ملایمی با ترکیه است، ولی برای تحت تأثیر قرار نگرفتن از سمت برخی طرف‌های خارجی، از افزایش تنش با ترکیه خودداری و تلاش می‌کند مشکلات را دیپلماتیک حل کند. 


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته