دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قیمت عمده و خرده، بازی جدید بازار ارز

طی یک هفته اخیر دلار بر اساس دو نرخ خرده و عمده فروشی به مشتریان عرضه می‌شود؛ اتفاقی که پیش از این سابقه نداشته و برای نخستین بار در بازار ارز اتفاق افتاده است.
کد خبر : 51577

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، پیش از این در بازار خوار و بار فروشان این رسم بود که وقتی مشتری کالایی را به صورت عمده می‌خرید، قیمت فروش را می‌شکست. این روند ظاهرا به تازگی در بازار ارز هم رواج پیدا کرده است.


مدتی است که بر روی سایت اتحادیه طلا و جواهر، دو قیمت برای دلار آزاد نمایش داده می‌شود؛ دلار عمده و دلار صرافی.


این دو قیمت تفاوت فاحشی با هم دارند. در آخرین ارقام ثبت شده در روز گذشته، نرخ دلار عمده 3394 تومان نمایش داده شده، در حالی که نرخ دلار صرافی 3595 تومان بوده است.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره علت تفاوت نرخ عمده و خرده دلار گفت: دلار مانند سایر اقلام مصرفی نیست که بر اساس درجه کیفیت قیمت‌گذاری شود، اما قیمت خرده و عمده آن با هم متفاوت است.


محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه باید تفاوتی میان خریدار 100 النگو با یک النگو وجود داشته باشد، افزود: فروشنده یقینا به خریدار طلا در حجم زیاد تخفیف داده و قیمت را کمی نسبت به معمول بازار کاهش می‌دهد، اما این کاهش قیمت از نرخ واحد طلا نیست، بلکه این تخفیف بر روی اجرت آن لحاظ می‌شود.


وی تصریح کرد: قیمت دلار نیز همین‌گونه محاسبه می‌شود. به طور مثال اگر قیمت دلار 3 هزار و 500 تومان باشد، برای فروش چه صد میلیارد دلار و یک اسکناس یک دلاری قیمت مبنا یکسان و واحد در نظر گرفته می‌شود.


کشتی‌‌آرای اظهار کرد: با این حال در خرید عمده دلار، صرافی از سود خود در ازای خرید بالا کسر می‌کند و در نتیجه قیمت خرید دلار عمده کمی پایین‌تر از دلار خرده خواهد بود.


در همین زمینه محمد بروجردی، یک فعال حوزه ارز نیز به خبرنگار آنا اعلام کرد که اکنون قیمت دلار در مرز 3 هزار و 600 تومان قرار دارد و تقاضای کم‌تر از 100 هزار دلار با همین نرخ محاسبه می‌شود، اما نرخ در ارقامی بیش‌ از این میزان شکسته خواهد شد.


مدیرعامل صرافی رویال نیز در این باره به خبرنگار آنا گفت: برای ارز قیمت عمده‌ای وجود ندارد و یک نرخ اعلام می‌شود. نرخ مجاز ارز هم باید در صرافی‌های مجاز تعیین شود.


امیر نجومی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، حوزه ارز از اتحادیه طلا گرفته شده و به بانک مرکزی واگذار شده است و بر این اساس قیمت واقعی و نه خبری ارز را می‌توان از طریق صرافی‌های مجاز رویت کرد.


به گفته او، در حال حاضر در صرافی‌های مجاز نرخ عمده و خرده برای دلار وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته