پاسکاری «بازار رها شده» بین روحانی و جهانگیری/ بیرغبتی گزینههای دولت برای حضور در وزارت صمت
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت از اردیبهشت ماه تاکنون به دلیل اختلافات میان رئیس جمهور و رضا رحمانی (وزیر سابق صمت) با سرپرست اداره میشود. مهمترین علتی که اختلاف میان رحمانی و روحانی را شعلهور کرد، موضوع تشکیل وزارت بازرگانی بود که رحمانی به دلیل مخالفت با آن، تلاشی برای موافقت نمایندگان مجلس انجام نداد. همین اتفاق موجب عصبانیت رئیس جمهور شد که نهایتا وی وزیر سابق صمت را برکنار کرد.
پس از رفتن رحمانی، مدرسی خیابانی به عنوان سرپرست وزارت صمت انتخاب شد که وی در همان روزهای ابتدایی، اقداماتی را برای کنترل بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو انجام داد همچنین انتصابات بسیاری را نیز در وزارت صمت کلید زد و برخی مدیران آن را تغییر داد اما او نتوانست از نمایندگان رای لازم را بگیرد و مدرسی خیابانی نیز از گزینههای وزارت صمت کنار رفت. با توجه به معرفی خیابانی در پایان فرصت سه ماهه دولت ناچارا از حکم حکومتی رهبرانقلاب برای ادامه حضور سرپرست در وزارت صمت استفاده کرد. پس از مدرسی خیابانی جعفر سرقینی به سرپرستی این وزارت خانه منصوب شد اما وی همان ابتدا بیمیلی خود را از معرفی خود به عنوان وزیر صمت اعلام کرده بود.
حاشیههای عجیب حضور سرقینی در وزارت صمت
حضور سرقینی تاکنون حاشیههایی به دنبال داشته به نحوی که شنیده میشود از وی اختیار انتصاب و امضاهای جدید سلب شده این موضوع را از عدم انتصاب جدید توسط سرپرست وزارت صمت فهمید. از زمان حضور سرقینی تاکنون هیچ تغییری در وزارت صمت انجام نشده است.
همچنین شنیده میشود که سلب برخی اختیارات از سرقینی موجب شده تا مدیران بخشهای مختلف بالاتکلیف بمانند و از تصمیمگیری در برخی بخشها ناتوان ماندهاند.
نابسامانی در مدیریت وزارت صمت به بازار کالاهای مختلف نیز سرایت کرده است قیمت کالاهای مختلف در روزهای اخیر متغییر شده و هر روز رکورد جدیدی را ثبت میکند برخی کالاها مانند کره که بازار آن به دلیل حضور شرکتهای داخلی مختلف با مشکل تولید و عرضه روبرو نبوده، به یکباره با افزایش قیمت شدید روبرو میشود. بازار گوشت مرغ و تخم مرغ نیز به دلیل تزلزل در سیاستهای تنظیم بازار تغییرات زیادی داشته است.
بازار خودرو نیز در همین روزهای اخیر بدون صاحب مانده و قیمتهای آن تغییرات زیادی داشته است. حتی در روزهای اخیر نیز خودروسازان به قولهای ابتدای سال خود مبنیبر تحویل خودروهای ثبتنام شده عمل نمیکنند و مشتریان با توجه به دریافت دعوتنامههای تحویل خودرو اما به دلیل عقب ماندگی خودروسازان از تولید، تحویل خودرو را سال آینده موکول کردهاند.
نابسامانیهای موجود در وزارت صمت موجب اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز شده و آنها هشدار دادهاند که در صورت ادامه شرایط فعلی وضعیت بازارهای مختلف بدتر خواهد شد.
ضربه نابسامانی مدیریتی بر جهش تولید
به هم ریختگیها بازار نهادهها و محصولات مختلف در کنار مسئولیت اصلی وزارت صمت در جهش تولید باعث شده تا پس از گذشت 6 ماه از سال 99 تحقق شعار سال جاری با معضل مهمی مواجه شود. گرچه ممکن است که شیوع کرونا بهانهای برای دولتمردان باشد اما به واقع نابسامانی مدیریتی اثربیشتری بر مدیریت داخل کشور داشته است به عنوان مثال در دوران شیوع کرونا در هر بخشی که مدیریت صحیح اقتصادی انجام شده، کرونا بر آن بخش کمترین اثر را گذاشته است.
پاس کاری مدیریت بازار بین رئیس جمهور و معاون اول
به نظر میرسد همچنان کش و قوسها برای معرفی گزینه پیشنهادی دولت به مجلس ادامه دارد و دولت به دنبال افراد مختلفی رفتهاند اما احتمالا به دلیل فرصت کم باقی مانده تا پایان دولت دوازدهم آنها حاضر به پذیرش این مسئولیت نشدهاند.
یکی از گزینههای جدی معرفی برای وزارت صمت، مصطفی سالاری رئیس فعلی سازمان تامین اجتماعی است که در ماههای حضور خود در این سازمان اقدامات مثبتی را انجام داده است اما وی نیز در گفتگویی بیمیلی خود را از حضور در سمت وزارت صمت اعلام کرده بود و درخواست باقی ماندن در پست فعلی خود را داشته است.
باید دید چه زمانی مدیریت وزارت صمت سامان خواهد یافت بیرغبی رئیس جمهور به سازوکار فعلی مدیریت بازار باعث شده تا حتی اداره آن را به اسحاق جهانگیری واگذار کند اما معاون اول رئیس جمهور نیز مسئولیت آن را نپذیرفت و در توئیتی نسبت به این تصمیم روحانی واکنش نشان داد.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/