دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1399 - 12:38
آنا بررسی می‌کند؛

برنامه دانشگاه‌ها برای انجام مصاحبه دوره دکتری چگونه است؟ + جدول زمانبندی

تعدادی از دانشگاه‌ها برنامه زمانی خود را برای انجام مصاحبه دوره دکتری اعلام کرده‌اند.
کد خبر : 515406

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پذیرش در دوره دکتری 99 به ایستگاه‌های آخر نزدیک می‌شود. در حال حاضر داوطلبان برای انجام مصاحبه و سنجش علمی آماده می‌شوند. 


بر اساس آخرین تصمیم‌های اتخاذشده داوطلبانی که می‌خواهند در کدرشته‌های مورد علاقه خود پذیرش شوند، باید در سامانه الکترونیکی دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کنند. همراه این اعلام آمادگی، داوطلبان باید مدارک مورد نیاز را نیز بارگذاری کنند.


در ادامه دانشگاه‌ها قصد دارند بازه زمانی انجام مصاحبه یا همان سنجش علمی را به اطلاع داوطلبان برسانند. مصاحبه دوره دکتری براساس اعلام قبلی به صورت مجازی برگزار می‌شود.


قرار است در مصاحبه‌های غیرحضوری اساتید به صورت گروهی برای سنجش دانشجویان آنلاین شوند. داوطلب در این جلسه آنلاین به سوالات اساتید مربوطه پاسخ می‌دهد و از سوابق علمی و پژوهشی خود دفاع می‌کند.


در ادامه جدول زمانی دانشگاه‌ها برای اعلام آمادگی داوطلبان می‌آید که داوطلبان می‌توانند از طریق آن مراحل مربوطه را انجام دهند.


مصاحبه دکتری


قریب به اتفاق دانشگاه‌ها هنوز بازه زمانی انجام مصاحبه را اعلام نکرده‌اند ولی برخی از دانشگاه‌ها نظیر تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت و علامه طباطبایی اطلاعاتی در این زمینه ارائه داده‌اند. دانشگاه‌های استانی هنوز برنامه‌ریزی اولیه را انجام نداده‌اند. دانشگاه‌هایی نظیر اصفهان و شیراز  قصد دارند در روزهای آینده در این باره اطلاع‌رسانی کنند.


در این میان برخی از دانشجویان از سایت‌های اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها انتقاد دارند. در شرایط کنونی که ویروس کرونا در کشور همه‌گیر شده است و بسیاری از امور به صورت غیرحضوری دنبال می‌شود، حتی مصاحبه علمی داوطلبان دوره دکتری به صورت آنلاین است، انتظار می‌رود که دسترسی‌های مجازی به‌راحتی صورت گیرد. آن قدر اطلاع‌رسانی‌ها جامع باشد که داوطلبان هیچ نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند.


همانطور که گفته شد دانشگاه‌های استانی هنوز درباره زمان‌بندی و چگونگی مصاحبه، اطلاعات مورد نیاز داوطلبان را در سایت‌های خود بارگذاری نکرده‌اند. درصورتی‌که لازم است برای اعلام نتایج نهایی آزمون دوره دکتری، مصاحبه‌ها به‌سرعت انجام شود چراکه پس از انجام مصاحبه‌ها دانشگاه‌ها نمره داوطلبان را به سازمان سنجش اعلام می‌کنند و سازمان سنجش آموزش کشور از طریق تلفیق نمره آزمون و نمره مصاحبه نتیجه پذیرش داوطلب را اعلام می‌کند.


قرار است نتایج نهایی دوره دکتری اواخر مهرماه اعلام شود و دانشجویان جدید این دوره از اوایل آبان‌ماه تحصیل خود را آغاز کنند. دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم حدود 14 هزار نفر در دوره دکتری پذیرش می‌کنند، دانشگاه آزاد اسلامی نیز حدود 10 هزار نفر را می‌پذیرد.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته