بازنده شهر/ وقتی حناچی بهجای پیگیری مطالبات از دولت به دفتر رهبر انقلاب نامه میزند!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه وطن امروز در گزارشی به نامهنگاری شهرداری تهران با دفتر رهبری برای تأمین هزینههای حملونقل شهری از صندوق توسعه ملی پرداخته است که بخشهای مهم آن را در ادامه میخوانید.
شهردار تهران کمتر از یک سال دیگر باید مسؤولیتهایش را واگذار کند اما هنوز نتوانسته یک اقدام قابل تأمل و مؤثر برای شهروندان پایتختنشین رقم بزند و هنوز مسائل بین دولت و شهرداری در مسیر دعواهای ورود یا عدم ورود شهردار در جلسات هیأت دولت متوقف مانده است، در حالی که شهرداری از دوره قالیباف معوقات مالیای از دولت دارد که میتواند با پیگیری جدی آنها حداقل توسعه حملونقل شهری اعم از ریلی و اتوبوسرانی را قدمی پیش ببرد.
در این شرایط پیروز حناچی به دفتر رهبری نامه نوشته که هزینههای حملونقل شهری را از صندوق توسعه ملی تأمین کنند.
دولتها برای پرداخت بودجه به شهرداری عمدتا تقید قطعی نداشته و صرفا ردیف بودجههایی غیرالزامآور و در قالب کمک به شهرداریها در بودجه تعریف میکنند. قرابت و نزدیکی دولتها و مدیریت شهری به لحاظ سیاسی عمدتا در وصول این بودجهها به کمک شهرداریها خواهد آمد تا کمک خرجی برای توسعه شهری شود.
اما دولت دوازدهم و مدیریت شهری دوره پنجم که اتفاقا قرابت و نزدیکی بالایی با یکدیگر دارند هیچ کاری برای پیشبرد مشکلات و مسائل مردم پایتخت نکردند؛ برخلاف آنکه در دوره پیش از این با وجود اختلاف نگاه سیاسی بین محمدباقر قالیباف و حسن روحانی و تفاوت دیدگاه کلان بین شورای چهارم به ریاست مهدی چمران و دولت یازدهم، کارهای قابل توجهی برای مردم پایتخت انجام شد.
نه مترویی ساخته شد، نه اتوبوسی اضافه شد!
مدیریت شهری تهران در حالی سال پایانی خود را پشت سر میگذارد که برخلاف وعده ماههای اول اصلاحطلبان روی کارآمده در شورای شهر که قرار بود برای مردم ماهی یک ایستگاه مترو راهاندازی کنند، طی 3 سال و اندی مجموعه شهرداری و شورا نتوانستند حتی یک کیلومتر مترو در تهران راهاندازی کنند تا آنجا که باعث شد حتی رئیس شورای شهر هم علیه شهردار صحبت کند.
البته کمکاری محدود به مترو نبوده است؛ در این مدت حتی یک اتوبوس هم به ناوگان حملونقل عمومی اضافه نشد و این در شرایطی بود که با وجود آلایندگی بیش از 30 درصدی اتوبوسها که بیشترین حجم آلودگی شهری تهران به حساب میآید، شهردار بر شوآف سهشنبههای دوچرخهسواری تکیه کرده بود!
همسویی بیفایده دولت و شهرداری
پیروز حناچی، شهردار تهران که با کارنامه ضعیفی شهرداری را تحویل خواهد داد، دیگر در جلسات هیأت دولت نیز جایی ندارد؛ درحالی که شهردار تهران کرسی ویژه در هیأت دولت دارد. اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره میگوید: با توجه به اینکه ارتباطات کاری همه ارکان اصلی کشور در تهران است و شهردار باید آنها را سامان دهد، لازم است در جلسات هیأت دولت و دیگر مجامع تصمیمگیری حضور داشته باشد. علاوه بر این، طبق قوانین وضعشده، دولت در قبال شهرداریها تعهداتی دارد که متأسفانه پرداخت نشدهاند و عدم حضور شهردار در هیأت دولت باعث میشود این تعهدات پرداختنشده باقی بماند.
وی در ادامه افزود: بهواسطه پرداخت نشدن این تعهدات در حوزههای مختلف مانند سهم دولت در ساخت مترو، یارانه بلیت مترو و اتوبوس و... در حق مردم اجحاف میشود، در حالی که حضور شهردار در جلسات هیأت دولت میتواند عاملی برای پیگیری این تعهدات و پرداخت آنها باشد؛ ما فکر میکردیم با همسو بودن مدیریت شهری و دولت، وضع تهران بهتر خواهد شد اما نهتنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد!
حناچی معوقات زمان قالیباف را هم وصول نکرده است!
طبق گزارش رسمی و مکتوب شهرداری به شورای چهارم شهر تهران، وقتی قالیباف از شهرداری تهران خداحافظی کرد، 15هزار و 500 میلیارد تومان مجموعه دیون شهرداری تهران بود که شامل بدهیهای دارایی، مالیات، بیمه، پیمانکاران، بانکها و سود کارمزد بانکها میشد اما همین شهرداری 19 هزار میلیارد تومان هم از دولت بر اساس حسابرسیها طلبکار بود؛ اعداد و ارقامی که ابتدا از سوی ساکنان جدید خیابان بهشت تکذیب میشد اما بعدا در نخستین نشست خبری محمدعلی نجفی، نخستین شهردار دوره جدید تایید شد و وی گفت: دولت 10 هزار میلیارد تومان بدهی دارد ولی سال 96 به دلیل مشکلات مالی نمیتواند پولی پرداخت کند.
حناچی و شهرداران قبل از او اما نتوانستند این دیون را که قرار بود برای مردم تبدیل به مترو، اتوبوس و اتوبان شود وصول کنند.
به جای پیگیری از دولت به دفتر رهبری نامه میزنند!
حالا سال پایانی دولت و شهرداری است؛ دولت سهم خود را نمیپردازد و بدهیهای معوق شهرداری را نیز صاف نمیکند و از سوی دیگر شهرداری تهران نیز سهم خود را در توسعه حملونقل عمومی تأمین نکرده است، با این حال حناچی به جای پرداخت سهم خود و دریافت معوقات شهرداری از دولت و جلو بردن پروژههای شهری به دفتر رهبری نامه نوشته است تا از ایشان کمک بگیرد.
طبق گزارش ایسنا، شهردار تهران در نامهای به دفتر رهبری درخواست کرد منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
تابناک بخشی از این نامه را منتشر کرده که در آن حناچی نوشته است: «با توجه به مراتب مذکور، شهرداری تهران به منظور رفع بخشی از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند، لذا با توجه به محدودیتهای مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تامین منابع مالی از سوی این شهرداری، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اخذ مجوز استفاده از بازگشت منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی خرید اتوبوسها و واگنهای مذکور به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال اقدام لازم را مبذول نمایند».
چمران: کمبودها و کسری بودجه شهری را با راهکارهای اصولی تأمین میکردیم
مهندس مهدی چمران در گفتوگو با «وطن امروز» با بیان اینکه متاسفانه عملکرد مدیران شهری در چند سال اخیر نیازهای شهروندان را در بخشهای مختلف بویژه توسعه حملونقل عمومی برآورده نکرده است، افزود: در دور چهارم شورای شهر توجه و تمرکز بر بخشهای مختلف زیرساختی، عمرانی و... بود. مشاهدات عینی بیانگر این است که در این بخشها بیش از 20 برابر این دوره فعالیتهای عمرانی در پایتخت انجام شده است.
این در حالی است که اکنون شاهد کمتوجهی به توسعه حملونقل عمومی و فعالیتهای شهری و زیرساختی هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که شورای شهر و شهرداری از عدم همراهی دولت در پرداخت مطالبات گلهمندند، چرا شهرداری نتوانسته حق و حقوق معوقه خود را از دولت بگیرد و صرف تامین نیازهای شهری کند، افزود: البته جواب این سوال را باید از مدیران شهری پرسید اما باید گفت در مدیریت شهری دوره گذشته هر چند مطالبات از دولت وجود داشت اما برای گرفتن آن کوتاه نمیآمدیم.
رئیس سابق شورای شهر تهران در ادامه گفت: در دوره گذشته برای تامین کسری بودجه اقدامات خاصی از سوی شهرداریها برای کسب درآمد ضمن تعامل با بخش خصوصی انجام میشد که نمونه آن درآمدزایی از مجتمعهای ایستگاهی و... بود و درآمدهای حاصل از آن نیز صرف هزینههای توسعه خطوط مترو، افزایش خطوط بیآرتی و تامین ملزومات حملونقل عمومی میشد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/