دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1399 - 12:00
گزارش آنا از نظرات کارشناسی درباره طرح برق امید؛

نوفرستی: برق رایگان عوام‌فریبانه و غیرکارشناسی است/ بیگی‌نژاد: دولت در واقع به دنبال گران کردن برق است

عضو کمیسیون انرژی بیان کرد: حدس من این است که دولت می‌گوید که من برق رایگان می‌کند اما با افزایش جمعیت پرمصرف‌ها در واقع برق را گران می‌کند.
کد خبر : 514777

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد ابعاد طرح برق امید را با حضور جواد نوفرستی مدیرعامل انجمن جامعه ایمن و هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


نوفرستی درباره اهداف تعیین شده برای این طرح گفت: اهدافی که برای طرح تعیین شده آرزوهای قشنگی است اما این روشی که در این طرح تعیین شده مناسب نیست. طرحی که قرار است اجرا شود تصمیم‌گیری بر مبنای اطلاعات ناصحیح است و بخشی از این نقدها را دوستان توانیر کاملا قبول دارند. طبق گفته آقای رخشانی مهر معاون شرکت توانیر 30 میلیون نفر هستند که مشتریان کم مصرف برق محسوب می‌شوند و مصرف آن‌ها در اقلیم عادی کشور زیر 100 کیلووات است همین داده مبنای برق رایگان قرار گرفته است.


وی ادامه داد: طبق آمار توانیر 16/5 درصد همین 30 میلیون نفر مصرفی بین یک تا 50 کیلووات ساعت است که میانگین 12 کیلوواتی دارند. این اطلاعات به طور قطع برای مشترکان دائم مصرف نیست و هیچ مشترکی حتی فقیرترین فرد جامعه نمی‌تواند ادعا کند که در ماه این مقدار مصرف می‌کند و واضح است که مصرف با میانگین 12 کیلووات ساعت مربوط به سکونت غیر دائم است.


نهایت 2 میلیون نفر مشترک کم مصرف داریم


این کارشناس انرژی افزود: 14 درصد دیگر بین 51 تا 100 کیلووات ساعت با میانگین 79 کیلووات است و بدون شک بین 80 تا 90 این مشترکان نیز اقامتگاه‌های موقت است. امکان ندارد خانواده‌ای که یک یخچال و یک تلویزیون و 2 تا لامپ داشته باشد زیر 100 کیلووات ساعت مصرف نخواهند داشت. مشترکان سکونت دائمی که واقعا کم مصرف محسوب می‌شوند و کمتر از 100 کیلووات مصرف می‌کنند، نهایتا دو میلیون مشترک هستند.


وی درباره امکان‌پذیر بودن تبدیل خوش مصرف‌ها به کم‌مصرف‌ها اظهار کرد: محال است که در این طرح خوش مصرف‌ها به کم مصرف تبدیل شوند زیرا مصرف آ‌نها در همین حد هست و کاهش به کمتر از 100 کیلووات ساعت امکان‌پذیر نیست. اولین گروهی که پله  101 تا  150 کیلووات ساعت مصرف می‌کنند حدود 4 میلیون مشترک است که میانگین 126 کیلووات ساعت دارد. خانواده‌ای که در این حد مصرف می‌کند هنوز کولر آبی ندارد و این خانواده چطور حداقل 26 درصد کاهش مصرف خواهد داد و خانواده‌ها توان مالی این موضوع را ندارد. لذا طرحی تدوین شده که اهداف آن برای تبدیل خوش مصرف‌ها به کم مصرف‌ها کاملا زیر سوال است.


طرح برق رایگان کاملا سیاسی است


نوفرستی هدف اصلی طرح را سیاسی دانست و اشاره کرد: نکته‌ای دیگری که وجود دارد قبض برق خانواری که 100 کیلووات مصرف می‌کند، 6 هزار تومان است این خانواده اگر 4 نفره باشد به ازای هر فرد ماهانه 1500 تومان هزینه برق پرداخت می‌کنند که این مقدار را به عنوان جایزه پرداخت می‌کنند که جای تعجب دارد و برای خانواده خوش مصرف اصلا انگیزه‌ای وجود ندارد که این مقدار کاهش مصرف انجام دهد طرح برق رایگان کاملا سیاسی و عوام فریبانه است.


وی افزود: 8/5 میلیون مشترک کم مصرف سالانه 5 میلیارد کیلووات برق مصرف می‌کنند پرمصرف‌ها 4/5 میلیون مشترک هستند که 37 میلیارد کیلووات ساعت سالانه برق مصرف می‌کنند. دولت در واقع در این طرح 15 تا 20 برابر هزینه حذف برق کم مصرف‌ها، درآمد کسب می‌کند. چون 37میلیارد کیلووات ساعت مصرف سالانه مشترکان پرمصرف‌ها را 10 درصد افزایش می‌دهند و تعرفه‌ این گروه 350 تومان است. دولت در قالب این طرح درآمد بالایی کسب می‌کند اما ظاهرا و عوام فریبانه به دنبال برق رایگان است.


تبدیل خوش مصرف‌ها به کم مصرف‌ها امکان‌پذیر نیست


هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی درباره طرح برق امید گفت: سه دسته مصرف کننده داریم که به کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف طبقه‌بندی می‌شوند. طبق طرح امید هر مشترک با مصرف زیر 100 کیلووات برق رایگان می‌گیرد و افراد خوش مصرف نیز تشویق می‌شوند تا مصرف خود را کاهش دهند.


وی افزود: در صورتی که طرح برق امید به صورت کامل محقق شود، حدود 500 میلیارد تومان از درآمد توانیر حذف خواهد شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با این طرح می‌توان مصرف خوش مصرف‌ها را کاهش داد؟ واقعا امکان‌پذیر نیست که از خوش مصرفی به کم مصرفی برسند زیرا حداقل مصرف آن‌ها همان مقدار است و آورده‌ای برای دولت نخواهد داشت.


بیگی‌نژاد تاکید کرد: برداشت شخصی من از طرح دولت این است که مجموعه وزارت نیرو هنوز برخی ابعاد این طرح تشریح نشده است به عنوان مثال احتمال دارد که سقف پرمصرفی هم کاهش پیدا کند اگر این رخ دهد جمعیت پرمصرف‌ها نیز افزایش خواهد یافت.


این عضو کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: حدس من این است که دولت می‌گوید که من برق رایگان می‌کند اما با افزایش جمعیت پرمصرف‌ها در واقع برق را گران می‌کند. احتیاج داریم به پیوست فرهنگی، رسانه‌ای و صنعتی که از طرفی اقلام کم مصرف به مردم برسانیم و از سوی دیگر مردم و ادارات را تشویق کنیم تا مصرف‌شان را کاهش دهند.


انتهای پیام/4141


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته