دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماجرای جنجال در نشست خبری سریال «شهرزاد» چه بود؟/ از شکستن سن تا خروج خبرنگاران

نشست خبری سریال «شهرزاد» که همزمان با دیدار مردمی برگزار شد، به دلیل بی نظمی و ازدحام جمعیت دچار حواشی بسیاری شد که موجب شد اهالی رسانه سالن نشست را ترک کنند.
کد خبر : 51470

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری سریال «شهرزاد» ساخته حسن فتحی شب گذشته در پردیس سینمایی ملت با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگران و بسیاری از عوامل برگزار شد.


علاوه بر بازیگران و عوامل مجموعه «شهرزاد» تعدادی از سایر بازیگران از جمله علیرضا خمسه، حسین یاری، لاله و ستاره اسکندی، مریم کاویانی، مهوش صبر کن و... نیز به این مراسم دعوت شده بودند که برخی از آنها در مراسم و برخی دیگر در کافی شاپ گالری پردیس سینمایی ملت حضور داشتند.


در محوطه پارکینگ پردیس ملت اتومبیل‌های قدیمی که در سریال استفاده شده به نمایش گذاشته شده بود و کلاه مخملی‌های سریال نیز در کنار این اتومبیل‌ها با مردمی که در آنجا تجمع کرده بودند عکس می‌انداختند.


در ابتدای ورود به گالری پردیس ملت که محل برگزاری مراسم بود نیز به دلیل ازدحام جمعیتی که از طریق گروه‌های تلگرامی در جریان این مراسم قرار گرفته بودند و همچنین عوامل سریال و همراهانشان ورود برای مدعوین و به ویژه اهالی رسانه بسیار سخت بود.



بخش اول نشست خبری در میان ازدحام و سر و صدای فراوان با حضور حسن فتحی، کارگردان، نغمه ثمینی نویسنده فیلمنامه، علی نصیریان بازیگر، هادی رضوی تهیه‌کننده و محمد امامی سرمایه‌گذار آغاز شد.


هوای گرم سالن و ازدحام جمعیت و سر و صدا شرایط نامساعدی را ایجاد کرده بود و صدا به سختی به گوش می‌رسید. سعید قطبی‌زاده که به عنوان مجری مراسم حضور داشت بدون توجه به این مشکلات جلسه را آغاز کرد.


فتحی: این میزان استقبال را پیش‌بینی می کردیم


در ابتدای جلسه حسن فتحی ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان اهالی رسانه گفت: «روزی که من و خانم ثمینی پای نوشتن فیلمنامه نشستیم با این فرض کار را شروع کردیم که شبکه خانگی پتانسیل بالایی دارد اما رونقی که باید را ندارد. تصمیم گرفتیم قصه‌ای را بنویسیم که با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند و بازیگران خوبی را انتخاب کنیم که با تلاش سرمایه‌کذاران مجموعه محقق شد.»


وی ادامه داد: «خوشحالم که سریال مورد استقبال مردم قرار گرفته، واقعیت این است که این میزان استقبال را پیش‌بینی می کردیم، زیرا وقتی یک سریال کم‌فروشی نکند دلیل ندارد که مورد توجه واقع نشود. مجددا ابراز خوشحالی می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم که حاصل زحمات من و همکارانم مورد پسند واقع شده، کسانی مثل استاد علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، پریناز ایزدیار و سایر بازیگران و عوامل پشت صحنه که بی‌تعارف اگر درست عمل نکنند، کار به درستی پیش نمی‌رود. در یک مجموعه دست به دست هم دادند تا این سریال به خوبی پیش رفت.»



علی نصیریان ضمن اعتراض به ازدحام و شلوغی و سر و صدای سالن از حضار درخواست کرد سکوت را حفظ کنند تا خبرنگاران صدا را بشنوند.


وی در ادامه در پاسخ به پرسش قطبی‌زاده درباره اینکه در شرایط کنونی انگیزه لازم برای فعالیت دارد یا خیر، گفت: «انگیزه هست اما شرایط ممکن است مساعد نباشد.»


نصیریان ادامه داد: «من می‌خواهم به چند نکته اشاره کنم. اول اینکه قطعا در توفیق این کار وجود یک گروه منسجم، حرفه‌ای و خوب موثر بود ولی دو عامل خیلی تاثیرگذار بود. یکی وجود حسن فتحی به عنوان کارگردان و دیگری همت تهیه‌کننده سید محمد امامی بود که موجب شد این کار قوام بگیرد. البته انتخاب درست بازیگران و عوامل هم تاثیرگذار بود. در این کار هیچ چیزی دریغ نشد، تهیه‌کننده و کارگردان در هیچ زمینه‌ای کوتاه نیامدند و تا جایی که مایل بودند کارشان را به درستی انجام دادند.»


وی اظهار کرد: «به نظر من تولید خوب حاصل سپردن کار به دست افراد کاربلد است. تولید اصلا کار دولت نیست، تولید آثار نمایشی کار بخش خصوصی است. «شهرزاد» یک نمونه است پس این نمونه را سرمشق قرار دهیم و به جلو برویم. می‌شود خوب کار کرد طوری که هم با عوام ارتباط برقرار کند و هم با خواص.»


این بازیگر افزود: «در مجموعه «شهرزاد» فیلمنامه ساختار بسیار خوبی داشت، کارگردان خوبی داشت و تهیه‌کننده با همت بود. سرمایه‌گذار از هیچ چیزی دریغ نکرد و در نتیجه کار خوب پیش رفت و به نظر من بسیار با صرفه‌تر از کار دولتی بود. به نظر من در هر صنعت و هنری کار به دست مردم و کنندگان کار سپرده شود کار خوب پیش می‌رود.»


وی در ادامه در مورد نقشش و انتخاب آن بیان کرد: «برای من اینکه چه نقشی بازی کنم فرقی نمی‌کند اما انتخاب یک نقش به چند عامل بستگی دارد. اول فیلمنامه است و آنچه که به عنوان متن کار نوشته شده، بعد توضیحات کارگردان در مورد نقش و مهم‌تر از همه برخورد اولم با فیلمنامه، برخورد اول برایم خیلی مهم است و می تواند انگیزه ایجاد کند و سکوی پرتابی برای انتخاب نقش باشد.»


بازیگر نقش «بزرگ آقا» در مجموعه «شهرزاد» گفت: «من در ابتدا تمام فیلمنامه را نخواندم بلکه فقط 3-4 قسمت را خواندم و از آنجا که با حسن فتحی آشنا بودم، اطمینان داشتم که کارها خوب پیش می‌رود و این سریال اثر موفقی خواهد بود. من بازی خودم را داشتم و فتحی هم در بسیاری از مواقع بازی مرا در مقابل دوربین کنترل می‌کرد؛ این همان چیزی است که خیلی ناب و درست است.»



در ادامه نغمه ثمینی در مورد فیلمنامه شرح داد: «واقعیت این است که 28 مرداد سال 32 مقطع بسیار مهمی در تاریخ معاصر ما است و روزی است که همیشه در خاطره تاریخی ما می‌ماند. فکر می‌کنم یک وجه 28 مرداد اهمیت این روز است و همیشه ارزش دارد که به آن نگاه شود.»


وی افزود: «نکته دوم این است که فکر می‌کنم به قدری انرژی این روز زیاد و غیرقابل انکار است که هر درامی بر بستر این روز بنا شود می‌تواند لحظات پرتوان و موقعیت‌های جذاب، پرتنش و گیرایی از آن خلق کرد. به نظر من این تاریخ ابعادی چند لایه دارد که تفاسیر مختلفی را هم در بر می‌گیرد.»


در این بخش از مراسم سن ساخته‌شده برای این مراسم شکست و به همین دلیل علی نصیریان ناچار به ترک سن شد!


رضوی: وقتی شبکه‌های خارجی کارهایمان را تبلیغ می‌کنند، یعنی ما هستیم که نفوذ کرده‌ایم


پس از آن سید محمدهادی رضوی سرمایه‌گذار مجموعه «شهرزاد» به ترس دولت‌ها از فعال کردن بخش خصوصی در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: «دولت‌ها باید سال‌ها پیش بخش خصوصی را در عرصه فرهنگ آماده می‌کردند. ترس آنها به این دلیل بوده که هر کسی جرأت نمی‌کرد وارد حوزه تولید آثاری مثل «شهرزاد» شود.»


وی در پاسخ به قطبی‌زاده که پرسید سرمایه‌گذاری در سریال «شهرزاد» چقدر سودآور است، گفت: «اگر این پروژه باعث ضرر می‌شد من و محمد امامی به عنوان کسانی که در وهله اول در حوزه اقتصادی فعالیم و در وهله دوم در کارهای فرهنگی فعالیت می‌کنیم، به این پروژه وارد نمی‌شدیم؛ با حضور چنین اعضا و عوامل برجسته‌ای قطعا این کار ضرر نمی‌دهد.»


رضوی ادامه داد: «ما ترس داریم از اینکه چرا شبکه‌های خارجی کارهایمان را تبلیغ می‌کنند در صورتی که اصلا نباید از این مساله بترسیم زیرا در واقع ما هستیم که نفوذ کرده‌ایم و آنها دارند ما را تبلیغ می‌کنند و این نشان دهنده قدرت ما است.»


وی در ادامه از دوستان هم صنف خودش انتقاد کرد و گفت: «هم صنفان خودم را به فعالیت و حضور در حوزه سینمای خانگی دعوت می‌کنم و می‌گویم که نباید از سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی بترسند. پیشنهاد من این است که آنها به سرمایه‌گذاری در این قبیل آثار وارد شوند و مطمئن باشند که سوددهی خوبی دارد.»



بخش دوم نشست قرار بود با حضور بازیگران برگزار شود. به دلیل شکستن سن ترانه علیدوستی، گلاره عباسی، پریناز ایزدیار و محمد امامی تهیه‌کننده مجموعه «شهرزاد» ناچار شدند در ابتدا به صورت ایستاده در پایین سن صحبت کنند و بعد میز و صندلی‌هایی که روی سن گذاشته شده بود به پایین منتقل شد و بازیگران مجموعه روی آنها جای گرفتند اما سر و صدا و ازدحام جمعیت غیرخبرنگاری که در انتهای سالن در حال صحبت و گرفتن عکس‌های سلفی با میهمانان برنامه بودند موجب شد صدای بازیگران مجموعه به سختی به گوش برسد.


پس از آن محمد امامی تهیه‌کننده مجموعه «شهرزاد» در مورد موفقیت این اثر در پخش، ضمن تشکر از اصحاب رسانه توضیح داد: «دلیل موفقیت سریال «شهرزاد» فقط پخش‌کننده نیست محتوای این اثر نیز در موفقیت آن سهیم بود. متاسفانه در گذشته برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی به صورت نیمه کاره رها شدند و در زمانی که پخش می‌شدند نیز با میانگین ۱۰ تا ۱۳ روز یک بار توزیع می‌شدند، اما سریال «شهرزاد» به صورت هفتگی و منظم توزیع شده است زیرا تصویربرداری کار به پایان رسید و بعد توزیع آن آغاز شد.»


ترانه علیدوستی: شخصیت شهرزاد را در اکثر سریال‌ها و ۸۰ درصد فیلم‌های سینمایی‌مان نمی‌بینیم


ترانه علیدوستی بازیگر نقش «شهرزاد» در مورد تفاوت میان مدیوم‌های سینما و تلویزیون اشاره و بیان کرد: «مطمئنا میان مدیوم‌های نمایشی نیز مانند نقش‌ها تفاوت وجود دارد. من فکر می‌کنم هر نقشی و هر کاری اقتضائات خاص خودش را دارد و به طور کلی به دسته‌بندی و تفکیک آثار تلویزیونی یا سینمایی اعتقادی ندارم.»


وی بازی در مجموعه «شهرزاد» را نخستین تجربه‌اش در حوزه بازی در سریال‌ها دانست و گفت: «بازی در سریال برایم من تجربه‌ای جدید بود و چیزهای تازه‌ای آموختم. من این کار را بی نهایت دوست داشتم و هرچه در توانم بود برای نقش انجام دادم. باید بگویم اولین دلیلی که مرا به بازی در این سریال جذب کرد، قصه پرکشش آن بود.»


بازیگر نقش «شهرزاد» با اشاره به اینکه مطالعه زیاد دارد، تصریح کرد: «فیلمنامه این سریال برایم مثل یک رمان بود، یعنی زمانی که شروع به خواندن آن کردم، نتوانستم فیلمنامه را بر زمین بگذارم و این اولین نشانه بود که فکر کردم اگر این فیلمنامه روی کاغذ چنین فضایی دارد، قطعا بعد از ساخت هم مردم همین نظر را درباره‌اش خواهند داشت.»


وی در مورد شخصیت شهرزاد توضیح داد: «شخصیت شهرزاد در نظر من اولین نقش از یک زن در سریال‌های ما است که صاحب فردیت، انتخاب شخصی و نوعی فلسفه است. ما چنین شخصیتی را در اکثر سریال‌های تلویزیونی و در حدود ۸۰ درصد از فیلم‌های سینمایی‌مان نمی‌بینیم.»



در ادامه پریناز ایزدیار دیگر بازیگر این سریال نیز درباره حضورش در مجموعه «شهرزاد» بیان کرد: «حضور در این سریال به دلیل تجربه کار با اساتید برایم خیلی جذاب و لذت بخش بود، اساتیدی که می‌شود خیلی چیزها از آنها آموخت. بعد از این کار و بازی در کنار کسانی مثل استاد نصیریان، ترانه علیدوستی و شهاب حسینی احساس می‌کنم بازیگر بهتری نسبت به گذشته هستم.»


گلاره عباسی دیگر بازیگر این سریال نیز گفت: «من این سریال را با علاقه دنبال می‌کنم و فکر می کنم که اگر در آن بازی هم نکرده بودم، باز هم آن را دنبال می‌کردم. وقتی سریال را دیدم فکر کردم که چقدر خوب شد که زمان خواندن متن ان را این‌قدر زیبا تصور نکرده بودم زیرا اگر این طور تصور می‌کردم قطعا از حضور در آن می‌ترسیدم.»


در این بخش از نشست سریال «شهرزاد» سعید قطبی‌زاده در پاسخ به اعتراض خبرنگاران که به دلیل شلوغی سالن نتوانسته بودند سوالات خود را مطرح کنند، اعلام کرد که بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران بعد از نمایش قسمت ششم برگزار می‌شود که این مساله نیز با اعتراض خبرنگاران مواجه شد و به دلیل برخورد قطبی‌زاده که گفت این مشکل شماست، اهالی رسانه اقدام به ترک سالن کردند.


پس از آن باوجود عذرخواهی مکرر قطبی‌زاده، تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار و برگزارکنندگان مراسم و با وجود اینکه بخش پرسش و پاسخ قبل از نمایش قسمت ششم سریال برگزار شد، تعداد زیادی از خبرنگاران جلسه را ترک کردند بخش پایانی مراسم بدون حضور رسانه‌های اصلی و کارگردان که برای پذیرایی از میهمانان به کافی شاپ گالری رفته بود، برگزار شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته