کلنگزنی مترو در خط 10 پروپاگاندای مدیریت شهری برای القاء تلاش و کار کردن است
مرتضی طلایی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ارتباط با بحث خط 10 متروی تهران که هفته گذشته کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن بر زمین زده شد، اظهار کرد: ما طرحهای جامع شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل داریم و اساساً توسعه حمل و نقل ما براساس این دو طرح است.
وی ادامه داد: در مطالعاتی که در کشورهای توسعهیافته در سالهای اخیر انجام گرفته به یک مدلی از توسعه دست پیدا کردند که متفاوت از شیوههای قبل است. در شیوههای قبل توسعه شهری انجام میگرفت و حمل و نقل هم بخشی از حوزه شهر بود؛ اما در این مدل جدید توسعه فینفسه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است یعنی در ابتدا بحث حمل و نقل طراحی شده و سپس توسعه بر مدار آن انجام میگیرد.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بر اساس این مدل ما در گذشته بارگذاریها را برای ایستگاههای مترو در ارتفاع انجام میدادیم اما در TOD توسعه بهصورت محلهای ایجاد میشود بهطوریکه یک محلهای را تعریف میکنند و بعد در این محله کاربریهای مختلف را در یک فاصله 10 دقیقهای از ایستگاه حمل و نقل به بخشهای مختلف (کاربریهای مسکونی، اداری، خردهفروشی) تخصیص میدهند.
نایب رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، محیطی پیادهمدار را در قیاس یک محله مدنظر دارد، گفت: ایستگاه حمل و نقل عمومی کانونی میشود که بیشترین حجم مخاطب را دارد و از این ایستگاه دسترسیها به همه بخشها تعریف خواهد شد. براساس این مدل (توسعه مبتنی بر حمل و نقل) آنچه که مدیریت شهری در دوره پنجم مطرح کرده است این است که در یک شعاع 300 متری در سطح (چهار سمت شمال، جنوب، شرق و غرب) و اطراف یک ایستگاه مترو، کاربری تجاری تعریف میشود.
طلایی ادامه داد: در چنین شرایطی عنوان میشود که میتوانند از این طریق، هزینه ساخت مترو را تأمین کنند و هم طرح خط 10 متروی تهران را به اجرا در بیاوریم. این بیان شورای پنجم جزئی از یک طرح کلان بوده که در حال حاضر در جهان اجرا میشود.
وی با بیان اینکه تخصیص تراکم در ایستگاههای متروی خط 10 که مبنای تأمین منابع آن است، اظهار کرد: مطالعات این طرح در شورای چهارم، شورای حمل و نقل و حتی کمیسیون ماده 5 هم برای خط 10 متروی تهران که بخشی از آن در منطقه 22 شهرداری تهران است مطرح شده بود.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اجرای این طرح در چند وضعیت امکانپذیر است؛ یکی اینکه این طرح در فضاهایی صورت بگیرد که در فضای باز باشد و دیگری اینکه بتواند منجر به نوسازی بافت فرسوده شود. نکته اینجاست که محور خط 10 متروی تهران که در مناطق یک تا پنج و 22 را پوشش میدهد قابلیت اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل را ندارد چون فضایی که چنین ویژگیهایی مطرح شده را داشته باشد در این مناطق وجود ندارد.
نایب رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فضای ایران مال در منطقه 22 با آن فضای گسترده کشش ندارد تا در آن مجتمع ایستگاهی بزنیم که بتواند مخاطب جذب کند، عنوان کرد: از نظر اقتصادی برای سرمایهگذاری که میخواهد این طرح را در منطقه اجرا کند قابل توجیه نیست. تمام بخشهای خدماتی در ایرانمال حضور دارند و چنین ایستگاهی در این منطقه به صرفه نیست.
طلایی ادامه داد: تاکنون که دوستان در مدیریت شهری دوره پنجم این طرح را جلو بردهاند طرحهای فنی آن را ارائه نکردهاند. کلیات خط 10 متروی تهران در شورای چهارم تصویب شده و در این دوره چیزی در ارتباط با این موضوع ارائه نشده که قابل نقد و بررسی باشد.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: آنچه مدیریت شهری در این دوره در ارتباط با آغاز اجرای طرح خط 10 متروی تهران مطرح کرده پروپاگاندایی بیش نیست تا به مخاطب القا کند که شورای پنجم در حال کار کردن بوده و بهدنبال توسعه حمل و نقل ریلی درحالیکه به اذعان رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکنون شهرداری تهران در بازه زمانی سه سال یکمتر تونل هم نساخته است.
وی با اشاره به این مطلب که اصل این طرح (خط 10 متروی تهران) از نظر کارشناسی طرح خوبی است ولی جانمایی آن از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: با توجه به اینکه کلیات این طرح در شورای چهارم مورد تأیید قرار گرفته، لازم است مدیران شهری در دوره پنجم طرحهای فنی آن را نیز ارائه دهند.
نایب رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: در حال حاضر اولویت اصلی ما بهرهبرداری از امکانات و مدیریت وضع موجود است. بنا بر اظهارنظر مدیریت شهری فعلی در شورا و شهرداری که محدودیت منابع مالی وجود دارد، قطارهای ما اورهال میخواهد و اتوبوسهای شرکت واحد تهران نیازمند نوسازی است.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: حتی اگر شرایط اقتصادی مناسب بود دیگر فرصت نخواهند کرد کلنگ این طرح را بر زمین بزنند چون اجرای خطوط مترو نیازمند مطالعات فنی است که هنوز صورت نگرفته است.
طلایی در ارتباط با بار مالی اجرای پروژه خط 10 متروی تهران نیز گفت: در سال 98 برآورد شده بود در هر مرحله از اجرای این طرح 20 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد که این میزان بهمراتب در شرایط کنونی بیشتر شده و حدوداً دو برابر شده است.
گفتنی است بنا بر اذعان این عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران شرایط اقتصادی کشور بهگونهای است که اجازه این طرحها را نمیدهد و ما باید برای مشکلات حمل و نقل تهران مطالعاتی مبتنی بر وضع موجود آن داشته باشیم.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/